Marco Tempestini despre Fiesta WRC: a fost solicitant dar foarte distractiv!

Dupa un sezon solicitant, cu program complet in CNR si IRC, Marco Tempestini a simtit nevoia sa se relaxeze putin. Dar cum relaxarea pentru un pilot inseamna distractie si mers tare pe probele speciale, Marco a profitat de diferenta nu foarte mare de pret si a inchiriat de la preparatorul italian A-Style o Fiesta WRC, desi initial isi propusese sa ia startul cu modelul RRC al celor de la Ford.
 
 
Asa cum am mai spus-o, modelele RRC difera fata de cele WRC.  Chiar daca motorul ramane unul turbo de 1,6 litri, acesta are un restrictor de 30 de mm fata de 34 mm cat au cele in configuratie world rally car, puterea fiind astfel mai mica. Alte deosebiri sunt eleronul spate mai mic pentru RRC, aerodinamica spoilerului fata dar si volanta. Totusi, in campionatul de raliuri din Romania, cu un model RRC esti eligibil pentru clasamentul FIA, pe cand WRC-urile puncteaza doar la clasa 11, fosta Grupa H.
 
 
Fiind primul pilot din Romania care ia startul pe un model world rally car de ultima generatie, l-am supus pe Marco Tempestini unui tir de intrebari despre Ford Fiesta WRC, masina cu care s-a clasat pe locul al treilea in cadrul Grupei A si a Trofeului Raceday Ronde Terra la Ronde Balcone delle Marche, etapa desfasurata weekendul trecut in Italia.
 
credit foto: Photozini
 
Motorsportnews.ro: Noi am ajuns la peste 100 de modele diferite, de strada, pe care le-am testat. Tu, cu cate masini diferite ai luat startul de-a lungul anilor si care ti-a placut cel mai mult? 
 

Marco Tempestini: Peste 20…si fiecare a avut particularitatile ei, dar cea mai iubita de mine este Subaru de Grupa A din ani 1997-99, diferentiale full active, full „umflata”, o adevarata masina „de razboi”! Cu masina aia nu am fost niciodata in stare sa gestionez o proba, tot timpul m-a impins sa incerc limitele si a fost foarte distractiv !

 

 

Motorsportnews.ro: Esti primul pilot din Romania care concureaza pe Ford Fiesta WRC de ultima generatie. Cum a fost weekendul in Italia?  

 

Marco Tempestini: Interesant, eram curios sa inteleg cum sunt masinile din aceasta categorie si a fost cum mi-am imaginat: solicitant dar foarte distractiv ! Pentru mine erau toate niste neconoscute, traseul, masina, copilot si limba in care s-a facut dictarea, astfel ca a fost o provocare adevarata si cred ca eu si cu Toni ne-am descurcat foarte bine, din toate punctele de vedere.

 

 

Motorsportnews.ro: Care sunt plusurile si, daca exista, minusurile, in comparatie cu alte masini pe care ai mai luat startul? 

 

Marco Tempestini: Minusul este probabil doar pentru mine si aici ma refer la confortul la volan. Masina este foarte spatioasa dar a fost problematic sa-mi gasesc locul potrivit pentru cele 100 kg pe care le am 🙂 Ne va a trebui o pozitie la volan un pic mai comoda, dar trebuie suporti personalizati iar cei de la A-Style aveau „doar” pe cei standard. In rest masina, neavand diferential central, este foarte sincera in reactile de tractiune si distractiva de condus.

 

 

Motorsportnews.ro: Dupa Ronde Balcone delle Marche ai zis ca Fiesta WRC este o masina complicata. Ce inseamna mai exact asta?  

 

Marco Tempestini: Exact cum am zis, ca sa mergi tare trebuie sa te obisnuiesti cu anumite chestii. Masina are o cursa a amortizoarelor incredibil de lunga, un mare avantaj dar este si un pic mai dificil de stapanit si controlat, mai ales dupa doar 10 km de teste. Cand franezi ai impresia ca botul masinii va intra in pamant iar cand accelerezi, vezi avioanele care trec pe cer 🙂 Asa trebuie sa te obisnuiesti, ba mai mult sa te folosesti de acest transfer de mase longitudinal. Asta nu este usor de facut, din contra este complicat ! Ai inteles idea ? 🙂

 

 

Motorsportnews.ro: Stiu ca sistemul de launch control la Fiesta WRC este unul foarte complex si greoi. Poti sa ni-l detaliezi? 

 

Marco Tempestini: Nu Mihai, nu este foarte complex si greoi, probabil eu sunt un pic jurassic…si necoordonat…!!! 🙂  Sau asta am inteles,  uitandu-ma la fetele mecanicilor de la A-Style cand le povesteam ca nu sunt in stare sa plec corect cu sistemul de start.  Practic, cu 7-8 secunde inainte de start, trebuie sa apesi butonul stage care porneste ALS-ul, dupa care sa apesi un buton alb pe stanga volanului  si sa apesi ambreiajul si sa cuplezi treapta intai si sa tragi frana de mana. Daca ai facut totul ok, apare L in loc de treapta de viteza pe bord, apoi poti sa lasi butonul alb si la secunda zero trebuie sa lasi frana de mana si ambreiajul simultan. Dar sa fie simultan complet, ca daca esti un picut mai rapid cu una sau cu alta se opreste sistemul si masina pica in bot si tu trebuie sa reiei startul normal, pierzand 2-3 secunde. Bine…eu nu am fost in stare sa ma sincronizez cum trebuie…dar voi incerca…pana cand voi reusi!!! 🙂

 

 

Motorsportnews.ro: Ai terminat un sezon in CNR si IRC cu Subaru Impreza R4 si Skoda Fabia S2000. Urmeaza 2013, ERC, noile modele R5 sunt in plina dezvoltare…care sunt planurile vizavi de masinile cu care iti doresti sa continui?  

 

Marco Tempestini: In ERC totul este clar, voi folosi Subaru R4 si sper ca experienta de anul acesta sa dea roade si sa avem un parcurs tehnic mai linistit si mai fiabil. In CNR inca nu este decis nimic, o varianta este Skoda si sigur nu voi folosi un model R4. Vom vedea si care va  fi bugetul pe care-l vom avea la dispozitie…

 

 

Motorsportnews.ro: Inainte de Fiesta WRC ziceai ca ti-ai dorit sa testezi modelul RRC al celor de la Ford. Mai vrei sa faci acest lucru? De ce Ford si nu Citroen Ds3 RRC?  

Marco Tempestini: Testul cu WRC a fost facut pentru a evalua mai bine masina in configuratie RRC si sigur in saptamanile care urmeaza voi testa si varianta Fiesta RRC. DS3 RRC pana acuma nu are nimeni asa este aproape obligatoriu sa mergi spre Ford. Daca acest lucru sa va schimba, nu este exclusa nici varianta DS3.. 🙂