Precizari organizatori Raliul Iasului 2012

Am primit pe adresa redactiei un comunicat de presa din partea organizatorului de la editia 2012 a Raliului Iasului, comunicat pe care vi-l redam in integralitate mai jos.

 

 

S-a terminat Raliul Iasului – Dunlop, editia 2012, insa comentariile si interpretarile nu au incetat inca si devine evident ca trebuiesc facute citeva precizari.

 

Referitor la schimbarea locatiilor pentru start/sosire si parc inchis si a parcului de service.

Dupa cum deja au vazut si participantii la raliu, Iasul este un imens santier intr-un amplu program de modernizare stradala, modernizare care o data dusa la bun sfirsit va conferi tuturor un confort sporit in trafic dar si o imagine de organizare si modernitate a Municipiului. Din acest motiv, schimbarile de situatie in functie de stadiul lucrarilor pot surveni de la o zi la alta. Intial, startul/sosirea si parcul inchis au fost prevazute in fata si in parcarea Teatrului National, Bd.Stefan ce Mare si Sfint aflindu-se in modernizare.

 

Luni in saptamina raliului, Teatrul National – cel mai vechi teatru national din Romania – a decis organizarea unor ample manifestari in fata Teatrului, dedicate deschiderii stagiunii teatrale, care blocau complet strada Agatha Barsescu, facind practic imposibila folosirea acestei locatii pentru start/sosire si parc inchis. Intrucit lucrarile de modernizare a Bd.Stefan cel Mare si Sfint ajunsesera abia la intersectia cu Str.Colonel Langa, Primaria a decis sa folosim ca noua locatie, zona de pe Bd.Stefan cel Mare si Sfint , intre intersectia cu str. Colonel Langa si intersectia cu str.I.C.Bratianu. Locatia era confortabila pentru organizatori si mai ales generoasa ca spatiu, asa incit a fost acceptata imediat, chiar daca acest lucru presupunea modificari de planse si de trasee in road-book.

 

Referitor la schimbarea locatiei parcului de service.

 

Initial, parcul de service a fost prevazut pe Bd.Anastasie Panu, in fata cladirii Prefecturii si a Consiliului Judetean ( cladire denumita Casa Patrata ), locatie folosita de organizatori si in anii precedenti. Aceasta locatie presupunea inchiderea circulatiei publice pe tronsonul cuprins intre Mall Moldova si intersectia str.Palat cu str. Sf.Andrei, circulatia publica desfasurindu-se doar in sens unic pe directia str.Palat, Bd.Anastasie Panu pe directia Hotel Europa, deviata fiind pe linia de tramvai.

 

Tot luni in saptamina raliului, Comisia de Circulatie din cadrul Primariei Municipiului , facind analiza traficului rutier  din zona, in acea perioada, coroborat cu fluxurile de circulatie deviate din zonele de lucrari stradale din oras, a ajuns la concluzia ca inchiderea circulatiei publice pe acest bulevard ar bloca complet circulatia publica si ar crea ambuteiaje greu de gestionat.Din acest motiv, au fost propuse organizatorului alte doua locatii : zona Complexului Expozitional din Horpaz si zona esplanadei Palatului Culturii. Nu exista alta varianta convenabila atit pentru organizatori cit sii pentru concurenti decit esplanada Palatului Culturii, insa la acea data partea dreapta a esplanadei era ocupata de organizarea de santier a constructorului de la Palas si de la Palatul Culturii.

 

Insa, optind pentru aceasta locatie, Primaria si-a adus din plin contributia si a facut o demonstratie de forta organizatorica si logistica, eliberind partea dreapta a esplanadei pe o distanta de 60 de metri , ridicind si stivuind containerele aflate acolo, imprejmuind zona, creind un culoar de trecere a masinilor de concurs pe fluxul intrare-iesire din parcul de service si salubrizind zona, astfel incit nu a existat nici un impediment ca joi la ora 16:30 masinile de asistenta sa-si ocupe locurile in parcul de service.

 

Toate aceste modificari de locatii de ultima ora, au presupus modificari de trasee in road book cit si refacerea planselor zonei de start si a parcului de service, care au intirziat in acest fel distribuirea road-book-ului la ora anuntata. Desfacerea road-book-ului, modificarea planselor si modificarea paginilor de traseu aferente s-a incheiat abia la ora 4 dimineata in ziua de miercuri, distribuirea efectiva a road-book-ului facindu-se incepind cu orele 06:00. Referitor la road-book, ne cerem scuze echipajului Filip / Iancu ca a primit un road-book care nu a fost verificat in succesiunea paginilor acestuia, si chiar daca acest road-book i-a fost schimbat, ne exprimam regretul pentru acest incident.

 

 

Referitor la anularea buclei “Cioca-Boca” si la anularea PS 1.

 

La data de 25.09.2012, impreuna cu Politia Rutiera,Jandarmeria,ISU,Serviciul de Ambulanta,Garda de mediu si Romsilva, s-a procedat la o reverificare comuna a traseului si a probelor speciale in vederea stabilirii pozitiei dispozitivului de securitate si interventie prevazut in Planul de securitate al raliului. Tot la acea data, Romsilva l-a convocat si pe constructorul lucrarilor de reabilitare a DF Hadimbu pe traseul caruia urma sa se desfasoare PS 1 pentru a lua la cunostinta evenimentul organizat si a stabili impreuna implicatiile acestei actiuni. In paranteza trebuie spus ca la data de 1 august, ziua stabiliriii efective a traseului, in discutia cu cei implicati in reabilitarea drumului, am primit asigurari ca acesta va fi finalizat pina la data de 1 septembrie. Insa, la discutia cu constructorul din 25.09. s-a reanalizat stadiul lucrarilor, cit si implicatiile trecerii masinilor de concurs pe portiunea de 3,7 km pe care se executau rigolele de la marginea drumului, pe aceasta portiune lucrarile nefiind terminate. La executia acestor rigole, pamintul rezultat din saparea mecanizata a santurilor fusese asezat pe drumul propriu-zis si nu a fost transportat la o varsatoare asa cum ar fi fost normal. Constructorul a motivat ca trecerea masinilor de concurs va provoca reumplerea rigolelor cu acest pamint dislocat de pe drum si ca acele rigole ar trebui refacute.

 

Pentru aceasta, comstructorul a cerut 1000 de l de motorina organizatorului pentru refacerea rigolelor si decalarea cu 2 saptamini a termenului de predare a lucrarilor catre Romsilva, motivind ca atit ar dura refacerea lucrarilor la rigole. Atit organizatorul cit si Romsilva au fost de acord cu solicitarile constructorului, lucrurile intrind in acest fel , in normalitate. Ulterior acestei intilniri, constructorul a solicitat Romsilva semnarea unei faze determinante pentru preluarea acestui drum, lucru imposibil de altfel intrucit Inspectia de Stat in Constructii a notificat constructorul ca sortul de piatra folosit de catre acesta nu este conform prevederiloor caietului de sarcini si ca faza determinanta la care se referea constructorul urma sa fie semnata numai si doar cind sortul de piatra era schimbat.

 

Cu toate ca intelegerea dintre constructor, organizator si Romsilva a fost facuta de fata cu toti cei implicati in reverificarea traseului si care au fost mentionati la inceput, la data de 02.10.2012, constructorul a notificat in scris Romsilva ca nu mai este de actualitate intelegerea facuta impreuna si cu organizatorul si ca solicita imperativ preluarea drumului de catre Romsilva, incercind in acest fel ca Romsilva sa accepte sortul de piatra neconform, speculind ca acest lucru va fi posibil datorita iminentei treceri a traseului raliului pe acel drum. A urmat un schimb de corespondenta intre Romsilva si constructor pina in dupa amiaza zilei de miercuri.

 

In ziua de miercuri pina la prinz, recunoasterile s-au desfasurat normal, abia spre dupa-amiaza constructorul a procedat la blocarea drumului cu busteni adusi din padure si cu o masina asezata transversal pe drum. Am sesizat imediat Politia despre acest lucru si un echipaj s-a deplasat imediat la fata locului, lucrurile reintrind ulterior in normal. Seara, in schimb, Romsilva a confirmat ca nu poate prelua drumul atita timp cit acesta nu respecta prevederile caietului de sarcini si ca nu poate garanta ca in ziua raliului nu vor avea loc incidente de blocare abuziva a drumului de catre constructor.

 

 

Era foarte tirziu déjà, miercuri seara, si urma sa luam o decizie, avind practic doua optiuni :

  1. Sa dam startul in conditiile initiale de traseu pe PS 1 Cioca-Boca, putind avea surpriza ca acest constructor sa blocheze din nou drumul chiar daca interventia Politiei din ziua precedenta a fost foarte ferma. Blocarea drumului ar fi condus nu numai la anularea probei ci si la anularea intregului raliu, intrucit daca proba ar fi fost anulata , ea ar fi trebuit parcursa in regim de etapa exact pe acelasi traseu , ceea ce era practic imposibil. Stationarea tuturor masinilor pe acel drum conducea evident la oprirea raliului in acel stadiu. Pe de alta parte, modificarea traseului in ziua raliului era de asemeni imposibila, intrucit nu ar fi existat posibilitatii reale de comunicare pentru ca acest lucru sa fie posibil, iar neutralizarile care ar fi trebuit acordate ar fi fost imense, tot programul raliului fiind dat complet peste cap si mai ales transmiterea in direct pe TVR 3 si TVR Iasi a superspecialei Ripa Galbena.
  2. Sa modificam din timp traseul raliului pe o varianta care déjà sa fi fost recunoscuta de concurenti, pastrind pe cit posibil programul anuntat initial referitor si la lungimea probelor speciale,  dar si referitor la transmisia tv in direct pe TVR 3 si TVR Iasi de la superspeciala , dar si a festivitatii de premiere din complexul Palas.
 

Din analiza celor 2 variante, dupa consultari cu unele echipaje si cu conducerea raliului, organizatorul a optat pentru varianta a doua care respecta oarecum configuratia traseului, programul raliului si nu presupunea modificari majore. Presupunea in schimb, o munca istovitoare de o noapte intreaga, pentru schimbarea planului orar, pentru modificarea si retiparirea carnetelor de control, pentru modificarea orarului mijloacelor de securitate si de interventie, luarea de masuri suplimentare pentru acele actiuni ale raliului care se suprapuneau  cu cele ale Municipalitatii determinate de Sarbatorile Iasului si a Sfintei Cuvioase Parascheva, stabilirea unui nou orar pentru cei care amenajau probele speciale.

 

Din acest punct de vedere, pot sa asigur  toate echipajele si pe toti participantii la raliu ca atit organizatorii cit si Primaria Municipiului nu au facut rabat de la calitate fata de schimbarile de program si cred ca zilele efective ale raliului s-au desfasurat normal fara incidente organizatorice. Ba mai mult, secretariatul raliului, cu toate ca sosirea din raliu a fost mult mai tirzie decit cea programata initial a facut un efort considerabil pentru ca rezultatele sa fie afisate la termenul prevazut pentru ca festivitatea de premiere si conferinta de presa sa-si respecte programele, chiar daca au fost usor intirziate.

 

 

Referitor la lipsa ambulantei de la startul PS Sinesti.

 

Conform Planului de securitate si a hartilor probelor speciale, la Intermediar 11 pe PS Madirjac, in asa-zisul “Y” , exista prevazuta o ambulanta pentru interventii, care dupa terminarea probei, trebuia sa fie transferata la startul PS Sinesti. Dupa trecerea masinii de deschidere, Directorul sportiv, care se afla in acel loc, a decis ca ambulanta sa ramina in stadiul in care se afla  si sa nu fie transferata la startul PS Sinesti, aceasta pozitie conducind la o economie de timp in caz de interventie de peste 5 minute.

 

Personal apreciez ca a fost o decizie corecta, iar sportivii care cunosc procedura de interventie in caz de accident vor intelege imediat acest lucru. Scurtarea timpului de interventie in cazul unui accident este un deziderat major atit al organizatorului, cit mai ales a conducerii raliului care gestioneaza desfasurarea acestuia. Din acest punct de vedere, o economie de timp de 5 minute poate fi , uneori, vitala in precipitarea evenimentelor si    cred ca o analiza corecta a procedurilor de interventie in caz de accident va conduce pe toata lumea la aprecierea decizieii Directorului Sportiv. Este regretabil ca s-au facut referiri in comentarii la accidentul din 2009 si este evident ca nu toata lumea stie ce s-a intimplat atunci, si din acest motiv si mai ales traind cu umilinta neputintei de a nu mai putea face nimic chiar daca ai fi putut sa faci, nu ma mai refer la acest caz.

 

Alte informatii necunoscute insa :

Dupa aprecierile Jandarmeriei, numarul de spectatori de la superspeciala Ripa Galbena a fost intre 2800 si 3000 de spectatori.

    1. Pe proba Quattro Ruote – de noapte, pe platorul de la Poieni au fost cca. 380 de autoturisme si un numar de circa 1500 – 1800 de spectatori. Din cauza prafului ridicat de masinile de concurs, majoritatea spectatorilor au preferat planul doi si nu cel chiar de la marginea traseului de concurs.
    2. Pe posturile de televiziune TVR 3 si TVR Iasi a fost transmisa in direct desfasurarea superspecialei Ripa Galbena care a fost  comentata de Lucian Lucescu reporterul dedicat acestui sport de la TVR Iasi si Catalin Predoiu, comentatorul evenimentului din partea organizatorului.
    3. Pe TVR 1 au fost transmise interviuri si reportaje despre desfasurarea raliului.
    4. Kiss FM a fost producatorul si difuzorul exclusiv al spotului audio publicitar si partener media al evenimentului.
    5. Alexandru Tamasescu a fost producatorul promo-ului video al evenimentului difuzat pe ecranele de mari dimensiuni din Food Court din Complexul Palas cu doua saptamini inainte de startul raliului.
    6. Complexul Palas a distribuit 12.000 de fluturasi si 10.000 de pliante pentru spectatori.

 

Organizatorul multumeste in mod special :

–          Domnului Gheoghe Nichita, primarul Municipiului Iasi care a finantat partial organizarea evenimentului si care a facut toate demersurile pentru ca acest raliu sa poata fi organizat ; domnului Mihai Chirica, vice-primarul Municipiului Iasi care a convocat factorii responsabili in desfasurarea evenimentului si pe care i-a coordonat ; si nu in ultimul rind, dar mai ales, domnului Dan Tomorug – directorul de investii din Primaria Municipiului Iasi, cel care a fost “ärgintul viu” in desfasurarea raliului, mutind muntii din loc in citeva minute si facind ca lucrurile sa fie posibile.

 

–          Domnului Romeo Olteanu – Prefectul Judetului Iasi, cel care a coalizat factorii responsabili in organizarea si desfasurarea raliului si pe care i-a coordonat in mod exemplar.

 

–          Inspectoratului Judetean de Jandarmi care a “ïmprumutat” efective de la Bacau, in dorinta de a asigura cele mai bune conditii de desfasurare in securitate a raliului.

 

–          Inspectoratului Judetean de Politie care nu a precupetit nici un efort in asigurarea masurilor specifice unei asemenea actiuni.

 

–          Politiei Rutiere, care a dislocat pentru acest eveniment un efectiv important de agenti pentru asigurarea fluentei traficului rutier si in special pentru asigurarea prioritatii concurentilor in locurile aglomerate ; si asta in conditiile in care pregatirile pentru Sarbatorile Iasului erau in desfasurare simultana ; in egala masura trebuie sa-i multumim si d-lui Adrian Ciopraga cu care am tinut permanent legatura pe toata durata evenimentului si care a luat masuri instantanee fata de conditiile anuntate.

 

–          Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta si in special d-lui Dan Iamandi care a suplimentat semnificativ mijloacele de interventie fata de cele stabilite initial.

 

–          Serviciului Judetan de Ambulanta, domnului Florin Agape si mai ales domnului dr.Radu Calistru ( fost ralist !) si care au respectat la minut programul stabilit pentru dispozitivul de securitate al acestui serviciu.

 

–          Politiei Locale care a sigurat paza locatiilor de desfasurare a raliului.

 

–          Domnului Corneliu Parascan, directorul Directiei Silvice Romsilva care a raspuns pozitiv la toate solicitarile noastre si care a dispus masuri de degajare a drumurilor forestiere de busteni si care a dispus si sistarea exploatarilor in zilele raliului.

–          Dealerului Toyota din Iasi, domnului Gabi Manolache si mai ales d-nei Elena Manolache , cea care a asigurat caravana conducerii raliului si care s-a implicat efectiv in organizarea evenimentului.

 

–          Hotelului Unirea, gazda raliului, care ne-a satisfacut toate “mofturile” de organizare si care este partenerul traditional al raliului din 1997.

 

–          Firmei Mobilis cea care a facut  posibila comunicarea radio la un nivel extrem de ridicat si care au urmarit comunicatiile din fiecare post in parte. Multumim Irinel si multumim Dorin.

 

–          Postului de televiziune TVR Iasi care , chiar daca este in greva, a asigurat transmiterea in direct a superspecialei si care a contribuit efectiv la mediatizarea evenimentului. Multumim  directorului Vasile Arhire dar si lui Lucian Lucescu, sustinatorul media al raliului si in a carui emisiune sportiva, Raliul Iasului Dunlop a avut un loc special.

 

–          Multumim in egala masura Complexului Palas si in special d-lui Bogdan Seuleanu de la marketing, cel care s-a ocupat efectiv de tot ce s-a intimplat in Palas.

 

–          Multumim in egala masura de asemenea d-lui Marian Mantu, patronul cafenelei C House Lounge Café, locul in care s-au desfasurat cele doua conferinte de presa.

 

–          Si nu in ultimul rind, si poate cu ei ar fi trebuit sa incep, celor  43 de oameni pasionati care au fost mereu alaturi de noi si care s-au luptat cu amenajarea probelor speciale, cu monitorizarea recunoasterilor, cu activitatile de secretariat initial, cu marketingul pentru acest eveniment , oameni care au fost ofiteri de presa, fotografi, comentatori,curieri si chiar uneori oameni “buni la toate”. O mare echipa care a lucrat in conditii de stres pentru Raliul Iasului – Dunlop. Si in egala masura, firmelor Global Media, Crescento si Control Print, firme care au facut posibila aparitia la timp a materialelor de publicitate, a materialelor tiparite si a controversatului road-book, modificat de doua ori !

 

–          Am ajuns acum si la d-na Alina Mihaescu, cu toate ca de aici ar fi trebuit sa incep  – director de marketing pentru Europa Centrala si de Sud-Est a grupuluii DUNLOP – GOOD YEAR, partenerul principal al raliului, fara de a carei sustinere morala si financiara, acest raliu nu ar fi avut loc. Un mare OM si un mare caracter in slujba motorsportului romanesc ! Multumim Alina Mihaescu !!!!

  

 

Lucian Filip

Director organizare