BMW Group, omagiu pentru Paul Rosche

Unul dintre cei mai importanţi ingineri din istoria BMW Group a trecut în nefiinţă. Paul Rosche, care a lucrat pentru BMW între 1957 şi 1999, a decedat la vârsta de 82 de ani, în oraşul său de reşedinţă, München.

 

 

Suntem profund întristaţi de această veste“, a declarat directorul BMW Motorsport, Jens Marquardt. “De-a lungul numeroaselor decenii de prezenţă pe circuite, Paul Rosche a reprezentat şi a caracterizat compania şi marca BMW prin pasiunea, viziunea şi imensa lui experienţă tehnică. Rezultatul activităţii sale – indiferent de maşină şi de competiţie – a fost deseori un reper al aptitudinilor inginereşti. Dispariţia lui Paul Rosche înseamnă pierderea unei personalităţi remarcabile pentru BMW Motorsport şi BMW M. În mod constant, el a redefinit limitele a ceea ce a fost posibil din punct de vedere tehnic. Păstrăm spiritul său la BMW Motorsport. Transmitem cele mai sincere condoleanţe familiei sale şi prietenilor săi.

p90145567_highres_paul-rosche-1994-03

 

42 de ani de succes în slujba BMW

Calcularea arborelui cu came pentru motoarele sport a fost dintotdeauna domeniul favorit al lui Paul Rosche, acesta fiind motivul pentru care a primit porecla “Nocken-Paule”. În 1957, imediat după obţinerea licenţei, el s-a alăturat BMW şi, de-a lungul celor 42 de ani de activitate ca angajat, a condus companie de două ori spre Formula 1.

 

 

Înainte de a se alătura BMW Motorsport GmbH în 1975 ca director de design pentru motoarele de serie şi de curse destinate BMW M1, Rosche a fost implicat în departamentul de cercetare şi dezvoltare sub conducerea lui Alexander von Falkenhausen. El a conceput motorul turbo de 2,0 litri cu care BMW a câştigat Campionatul European de turisme în 1969.

 

 

În 1980, Rosche, în calitate de director general tehnic al BMW Motorsport GmbH, a pus bazele, alături de Dieter Stappert, primei implicări a BMW în Formula 1, şi, ca director al proiectului de motor, a fost un factor important pentru succesul propulsoarelor BMW în era turbo.

 

 

Rosche şi echipa lui au transformat un motor de serie de doar 1,5 litri, cu patru cilindri, într-un potenţial câştigător al campionatului mondial. 16 supape, un turbocompresor şi – în premieră pentru Formula 1 – gestiune electronică digitală a motorului – toate acestea au ajutat motorul să aibă o putere iniţială de aproximativ 800 CP. Brabham BMW şi-a făcut debutul pe grilă la începutul sezonului 1982 şi doar 630 de zile mai târziu, Nelson Piquet a obţinut titlul mondial. Până în 1987, motorul turbo a reuşit nouă victorii în Grand Prix-uri, iar potenţialul său părea aproape inepuizabil. Când a fost întrebat în cadrul unui eveniment despre puterea maximă a motorului de F1, Rosche a replicat în maniera sa irezistibilă şi unică: “Trebuie să fie în jurul a 1.400 CP; nu ştim exact pentru că dinamometrul nu merge mai sus de 1.280 CP“.

p90145566_highres_paul-rosche-and-diet

 

Rosche s-a ocupat şi de BMW M3 şi BMW V12 LMR

Triumful în Formula 1 a fost cel mai spectaculos, dar de departe de a fi un succes solitar născut din ideile unui inginer autentic ce s-a născut la München, în 1934. Alte motoare care i s-au datorat lui Rosche au fost propulsorul de 2,0 litri, cu patru cilindri şi patru supape, care a obţinut peste 150 de victorii în curse şi şase titluri în Campionatul European de Formula 2, precum şi motorul V12 de 6,0 litri, care a câştigat cursele de la Le Mans în 1995 (cu McLaren F1 GTR) şi 1999 (cu BMW V12 LMR). În mandatul lui Rosche s-a asistat şi la dezvoltarea motorului pentru prima generaţie BMW M3, care a stat la baza celui mai de succes model de turisme din lume, dar a deschis drumul pentru o nouă categorie de automobile pe şosea.

 

 

După retragerea BMW din Formula 1 în 1987, Rosche a continuat ca director general tehnic al BMW M GmbH până în 1996. Ulterior, ca director tehnic şi director general al BMW Motorsport Limited, el a condus BMW spre a doua aventură în Formula 1 ca furnizor de motoare. În 1999, Rosche s-a pensionat.