Festivalul George Enescu şi povestea sunetelor care definesc BMW

Sunetul este un element important în experienţa de condus, dar şi în identitatea de marcă BMW. Parteneriatul cu Festivalul George Enescu este un prilej unic pentru a prezenta povestea sunetelor care definesc marca. BMW este alături de festival cu o flotă de modele BMW X5, BMW X6, Seria 5 şi Seria 7. Dintre acestea se remarcă exclusivul BMW Seria 7 M760Li, cel mai puternic model al mărcii din istorie, o simfonie a performanţei V12.

BMW este pentru a treia ediţie consecutivă automobilul oficial al Festivalului George Enescu. Asocierea între cel mai prestigios festival dedicat muzicii clasice din România şi o marcă de automobile dedicată pe deplin experienţei „plăcerii de a conduce” stă sub semnul sunetului – un element important în identitatea BMW şi în definirea experienţei de condus.

 

Tonalitatea unică a motoarelor cu 6 şi 12 cilindri şi sunetul care le însoţeşte sunt o marcă a performanţei şi puternic asociate cu istoria BMW. Asocierea cu artişti renumiţi de jazz sau proiecte culturale dedicate muzicii clasice a întărit imaginea de rafinament şi exclusivitate a mărcii. Muzica este parte integrantă pentru BMW, companie care foloseşte în comunicarea sa pe canale radio şi video un sound logo de mai bine de 20 de ani. Experienţa de la interior este importantă şi cu Bowers & Wilkins, BMW oferă unul din cele mai sofisticate sisteme din industrie. Şi liniştea este importantă, iar deplasarea silenţioasă al unui automobil electric a creat o nouă faţetă a plăcerii de a conduce. BMW i oferă însă şi ceva în plus în lumea auto – mulţumită noilor soluţii de producţie, nu este doar un automobil care consumă puţine resurse în procesul de fabricaţie, dar are şi una din cele mai silenţioase linii de asamblare din lume, cu o caroserie fără niciun punct de sudură.

 

Istoria cilindrilor, de la 6 cilindri în linie la V12.
Configuraţia cu şase cilindri în linie asigură un echilibru unic, fără vibraţii, care generează şi un timbru sonor special, uşor de recunoscut de către pasionaţi. Prin performanţe şi sunetul unic, aceste propulsoare au devenit sinonime cu BMW.

 

De-a lungul istoriei, motorul cu şase cilindri în linie a apărut constant în portofoliul brandului. De altfel, primul produs realizat vreodată sub această marcă a fost, în 1916, BMW IIIa, un propulsor cu şase cilindri în linie pentru avioane. 17 ani mai târziu, în 1933, primul automobil dezvoltat integral de marca germană, BMW 303, avea să fie echipat tot cu un motor de şase cilindri în linie. BMW 303 se remarca şi printr-un şasiu inovator ultrauşor, din oţel tubular, dar mai ales prin grila dublă a radiatorului, element de design care va fi preluat ulterior la aproape toate modelele mărcii.

 

În timp, motorul cu şase cilindri în linie, cu sunetul său unic, se va regăsi în aproape toate modelele legendare ale mărcii: BMW 328, BMW 3.0 CSL (primul model realizat de M GmbH) sau primele modele M: supercarul BMW M1, M535i, M635 CSI, ca şi primele versiuni ale BMW M5 şi BMW M6, noile BMW M2, BMW M3 sau BMW M4.

 

Motorul cu şase cilindri în linie poate fi în general integrat numai cu o arhitectură de tracţiune spate, cu montarea longitudinală, acesta fiind un alt element care a marcat asocierea cu BMW.

 

Propulsoarele cu şase cilindri în linie de la BMW au palmares de excepţie în cadrul Engine of The Year Award. În cele 17 ediţii organizate, motoarele de 6 cilindri în linie au adunat trei premii International Engine of the Year, 2 titluri Best New Engine şi, în total, 22 de distincţii la categoriile de cilindree 2 – 2,5 litri, 2,5 – 3 litri şi 3 – 3,5 litri.

 

O prezenţă specială în industria auto, o marcă a exclusivităţii, este propulsorul în configuraţia V12. BMW are şi în acest caz o tradiţie specială. În urmă cu exact 30 de ani, la Salonul Auto de la Geneva, debuta prima limuzină germană cu motor V12 construită după cel de-al Doilea Război Mondial. Era vorba de noul BMW 750Li, o versiune de 5,0 litri şi 300 CP care marca astfel accesul indiscutabil al mărcii în segmentul de lux.

Cel mai nou model V12 al mărcii a debutat pe piaţă anul trecut şi vine într-o cilindree de 6,7 litri şi cu o putere maximă de 610 CP. Este o versiune a superlativelor tehnologice împachetate într-o adevărată limuzină de lux. Noul BMW M760 Li vine cu cel mai mare şi cel mai puternic propulsor care a echipat un model de serie BMW în istorie. Chiar dacă vorbim de o limuzină de lux şi cel mai lung model al mărcii construit vreodată, până la debutul BMW M5 în cursul anului viitor este cel mai rapid model BMW din istorie în ceea ce priveşte acceleraţia 0-100 km/h – numai 3,7 secunde. Un astfel de model exclusiv, cu simfonia celor 12 cilindri, este şi coroana flotei de automobile la Festivalul Internaţional George Enescu într-un demers care vorbeşte de exclusivitate şi rafinament.

 

Reclamă BMW cu inovaţii în jazz
La sfârşitul anilor ’50, un nou instrument intra în portofoliul de comunicare al mărcii – reclamele pentru ecranele de televizor şi cinematograf. La început în format alb-negru, imaginile erau însoţite, în cele mai multe cazuri şi de sunet: o voce, de obicei masculină, prezenta trăsăturile distinctive ale produsului. Ca fundal muzical s-a optat pentru compoziţii ritmice de jazz, care reflectau spiritul vremii şi atrăgeau atenţia asupra unei imagini sportive şi sofisticate pe care BMW îşi dorea să o redobândească.

Începând însă din 1966, BMW a folosit constant pentru toate reclamele sale aceeaşi piesă de jazz – „Take Five”, compoziţia lansată şapte ani mai devreme, cu care David Brubeck Quartet îşi câştigase faima internaţională. Purtând semnătura lui Paul Desmond, melodia se remarca printr-un tempo inovator, de 5/4, foarte energetic. Lansată în 1959, „Take Five” avea să fie prima piesă de jazz care ajungea în Top 100 US Billboard Charts.

 

Timp de zece ani, compoziţia avea să reapară constant în reclamele BMW, iar jazz-ul avea să asigure ambianţa la evenimentele mărcii. Ultimul clip publicitar care avea să utilizeze celebra melodie avea să fie cel pentru BMW 1502 şi a rulat între 1975 şi 1977 în Germania. BMW îşi construia astfel o legătură foarte puternică cu lumea jazz-ului.

 

La începutul anilor ’90, departamentul de marketing îi oferă mărcii un alt sunet distinctiv care marchează finalul oricărei reclame TV sau radio. Folosit consecvent în toată comunicarea BMW, a deveni un adevărat logo acustic. În 2013, acesta a fost actualizat într-o nouă linie melodică. Acesta este acum construit folosind tehnica reverse, pentru a sublinia dinamismul şi ideea de mişcare. Logoul este deschis de o notă în crescendo, rezonantă, continuat de două note de bas care dau dinamism şi închis de un ton înalt, vibrant.

 

Thomas Kisser , sound designer HASTINGS media music: „Întrebarea pe care mi-am pus-o de la început a fost: ce sunet îmi inspiră brandul BMW? Ce temă sonoră reprezintă valorile pe care le asociez cu BMW, precum plăcerea de a conduce, eleganţă sau putere? Şi cum pot crea un logo acustic care să diferenţieze clar BMW de alte mărci, mai ales alte mărci auto? Criterii importante în procesul de creaţie au fost compatibilitatea culturală globală, uşurinţa de utilizare pentru diverse aplicaţii, compatibilitatea cu marca şi recogniscibilitatea”.

 

Muzica vine din interior
De-a lungul timpului, BMW a colaborat cu cei mai mari producători pentru sistemele audio, aşa cum sunt Bose sau Harman Kardon sau Bang & Olufsen, sistemul care foloseşte incinte acustice din aluminiu, în stilul specific al mărcii daneze. Materialele de înaltă calitate şi designul rafinat reflectă pe deplin noua atenţie a mărcii pentru interiorul automobilului.

Odată cu BMW Seria 7 a fost introdusă o nouă soluţie, oferită de Bowers & Wilkins. Compania vine cu o gamă largă de soluţii şi materiale, precum kevlar şi tehnologie Rohacell pentru subwoofer, toate urmărind un sunet de o claritate fără precedent. Sistemul este singurul din lume instalat pe un automobil care foloseşte membrane de diamant pentru generarea sunetelor înalte, cu tehnologia patentată Bowers & Wilkins Diamond. Acum este disponibil pe modelele BMW Seria 7 şi BMW Seria 5, cu un preţ începând de la 4005 euro fără TVA (3208 euro cu pachetul First Class Upgrade). Sistemul foloseşte 16 incinte acustice pentru o putere maximă de 1400 Watt.

 

 

 

Muzica şi proiecte culturale BMW
Muzica a fost însă o altă direcţie de expresie a implicării culturale a mărcii. Încă din 1979, BMW Group a pus bazele unuia dintre primele parteneriate public-privat din Germania – “Spielmotor e.V”. Obiectivul era “să iniţieze şi să organizeze evenimente culturale la München”. În 1988, Spielmotor a încorporat în programul său şi Bienala pentru Teatru şi Muzică Nouă de la München, după care a urmat festivalul de teatru dramatic SPIELART în 1995 şi festivalul de dans contemporan DANCE în 1998.

 

Proiectul “Oper für alle” (Opera pentru toţi), distins cu multe premii, a demarat în 1997 în strânsă cooperare cu Operare de Stat din Bavaria şi a devenit în timp – conform primarului oraşului München, Christian Ude – “o eliberare civilă a oraşului München”, cu peste 20.000 de vizitatori în fiecare an. În 2007, formatul a fost lansat şi la Berlin, sub numele “Staatsoper für alle” (Opera de stat pentru toţi), o colaborare comună cu Opera de Stat Unter den Linden. Din 2011 proiectul a fost extins şi în Londra, sub numele BMW LSO Open Air Classics, împreună cu Orchestra Simfonică din Londra (LSO). Proiectul a deschis muzica clasică spre o audienţă nouă. În 2017, 50% din audienţă a avut vârsta sub 35 de ani, aproape un sfert nu a asistat niciodată live la muzică clasică, iar marea majoritate a publicului – 93% – a fost complet nou pentru LSO.

 

În domeniul muzicii sunt susţinute printr-o serie de parteneriate naţionale. Angajamentul este completat de Premiul BMW Welt Jazz care a construit deja o tradiţie de nouă ani.

 

În România, BMW este onorat de două colaborări de prestigiu – cu Festivalul Internaţional George Enescu şi Festivalul Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo, cele mai importante evenimente dedicate muzicii clasice din ţara noastră.