Drive-test BMW X1 20i 2.0 192CP 4×2 Aut

Cu totii stim istoria modelelor 4×4. Au fost mari, cu rude prin zona agriculturii, greoaie, masive si fantastice in afara drumurilor asfaltate dar nu la fel de potrivite pe acestea. Timpurile s-au schimbat si lucrurile nu mai stau la fel. In prezent, balanta inclina in partea opusa, iar modelele 4×4 au devenit extrem de populare. In primul rand datorita designului exterior robust, a calitatii ridicate a interiorului si a pozitiei relativ inalte de condus. Toate acestea au condus la crearea unor modele cu tractiune integrala orientate spre lux, devenind in acelasi timp mult mai placute la condus.

 

Acestea vin in diferite forme si marimi, iar BMW X1 este unul dintre cele mai mici SUV-uri. La fel ca rivalii sai, Audi Q3 si Mercedes-Benz GLA, modelul bavarez combina toate caracteristicile care fac SUV-urile mari atat de dezirabile cu dimensiunile compacte care se pliaza mult mai bine pentru mersul in oras, fiind mai manevrabil.

 

Pentru testul nostru de astazi am ales noul BMW X1. Nu va lasati pacaliti de designul „a, il stiu, l-am mai vazut”, pentru ca noul X1 reprezinta probabil cel mai vast remake al unui model BMW din istoria sa. Si probabil, in ochii puristilor, unul dintre cele mai controversate. Iata de ce.

 IMG_0248

De multi ani incoace, BMW este definita sportivitatii, dar fostul CEO Norbert Reithofer, acum promovat pe o functie mai inalta, are ca target reconfigurarea marcii pentru a o asterne pe drumul sau spre viitor. Iar rezultatele nu au intarziat sa apara: motoare cu capacitati reduse, modele cu tractiune fata, brandul „i”, si acum noul X1. Acesta reprezinta o adevarata piatra de temelie, fiind primul model cu tractiune fata care va fi livrat si in SUA.

 

Odata cu noul model, BMW a decis ca X1 sa primeasca tractiune fata, aspect ce cu siguranta nu va mentine flacara aprinsa celor fideli marcii. Noul BMW X1 imparte structura de baza cu noul MINI Clubman (si, cu siguranta, viitoare generatie de MINI Countryman) dar si cu MPV-ul Seria 2 Active Tourer.

 

Din mai multe puncte de vedere, aceasta schimbare dramatica are sens. In primul rand, reduce costurile de productie, lucru cu care sa ne intelegem, este aur pentru orice producator. Trecerea de la un model construit pe o platforma cu tractiune spate, cu un motor montat longitudinal, la unul cu tractiune fata si motor montat lateral, face ca spatiul interior sa creasca, aspect cheie pentru SUV-urile compacte.

 

BMW a dat ascultare cerintelor primite de la potentialii clienti, respectiv spatiu interior mai mare, o pozitie mai inalta la volan si, poate cel mai important, ca noul lor SUV compact sa arate ca un SUV adevarat. Nu se poate ca vecinul sa-ti spuna “ce break frumos ti-ai luat”. Astfel, noul X1 a fost complet regandit. Are un ampatament mai mic, este mai inalt si arata mai bine ca niciodata. Ca un mini X5. Si la exterior si la interior.

 

Interiorul s-a dovedit oarecum o surpriza placuta pentru mine, desi personal mi-as dori unele schimbari mai vizibile. Nu prea are ce sa nu-ti placa la noul X1. Materialele sunt calitative si totul este asternut intuitiv. Instrumentarul de bord este usor lizibil si daca alegi optiunea de head-up display, nici nu mai esti nevoit sa iti iei privirea de la drum, toate informatiile necesare fiind proiectate pe parbriz intr-o maniera clara.

 IMG_0286

Sistemul iDrive a ramas la fel de intuitiv in utilizare insa, desi ecranul este pozitionat optim, nu acelasi lucru il pot spune despre controler, care te determina sa-ti duci putin in spate mana, de-a lungul cotierei.

 

Cateva trucuri la interior ale celor de la BMW au facut ca X1 sa fie mai spatios ca niciodata. Noul model are un spatiu interior mai mare decat cel al lui Q3, lucrurile stand la fel si in cazul bagajelor. Intr-o comparatie alaturi de Q3 si GLA, X1 este cel mai spatios. Este, daca vreti, ca o casa verde cu geamuri mari si plafon panoramic, noul model simtindu-se astfel mult mai aerisit si luminos. La exterior, noul X1 arata foarte bine, fiind nervos si aspectuos in acelasi timp, gratie blocurilor optice cu lumini LED si grilei frontale cu nari cromate. Bineinteles, si pachetul M de design ajuta la amplificarea acestui sentiment, la fel cum se intampla si la interior.

 

Am apreciat din plin scaunele fata ale lui X1, care pur si simplu mi se par a fi produse de un centru de design, nu de un constructor auto. Singurele reprosuri la interior ar fi faptul ca usile mi se par putin cam aproape de zona coatelor care se sprijina si, bineinteles, levierul cutiei de viteze automate care are un design din cu totul alt film. Unul horror!

 

In spate lucrurile stau bine, cei doi pasageri avand suficient spatiu pentru picioare, cap si umeri. Nu acelasi lucru se poate spune si pentru al treilea, cel din mijloc, care are parte de un sezut mai tare, dar acest lucru se intampla la orice model din segmentul acesta.

 

Indreptandu-ne atentia si la partea tehnica, constatam faptul ca noul motor turbo cu patru cilindri utilizat pe modelele MINI si-a gasit loc si sub capota noului X1. Acesta are o capacitate de 1998 cmc, dezvolta 192 cp la 5.000 rpm si un cuplu maxim de 280 Nm la 1.250 rpm. Alaturi de cutia automata in opt trepte si masa de 1.560 kg, aceasta configuratie a lui X1 ii ofera un caracter decent, care la nevoie poate fi imbunatatit prin trecerea in modul Sport prin simpla apasare a unui buton de pe consola centrala.

 

In versiunea cu tractiune fata, noul X1 atinge prima suta de kilometri in 7,7 secunde in timp ce viteza maxima este de 225 km/h. Din punct de vedere dinamic, un model cu o asemenea garda la sol nu este renumit pentru abilitatile sale de a aborda in viteza virajele, insa X1 se comporta uimitor in astfel de cazuri, chiar si cu tractiunea fata! Desi in cazul masinilor moderne pierzi o parte din feeling atunci cand vorbim despre directie, totusi actiunea acesteia este rapida si directa, iar botul masinii se inscrie frumos pe viraj.

 IMG_0258

Si din punct de vedere al aderentei lucrurile stau foarte bine, jantele M punandu-si amprenta si in acest caz si permitandu-i lui X1 sa abordeze virajele de viteza cam la fel ca un hot-hatch. Si credeti-ma, nu exagerez deloc! La aceasta senzatie contribuie din plin si amortizoarele, care sunt extrem de maleabile si reduc la maxim ruliul care poate aparea.

 

Despre abilitatile off-road m-ati mai putea intreba iar eu v-as raspunde: ce-i cu ele? Am avut la dispozitie un model cu tractiune fata, cu o garda putin mai inalta, astfel ca probabil noul X1 in aceasta configuratie, cu pachet de design M, s-ar descurca onorabil pe un drum cu putin noroi.

 

Din punct de vedere al sigurantei, X1 este un model de 5 stele in viziunea celor de la EuroNCAP, pasagerii dispunand de airbag-uri frontale, laterale si tip cortina. Ajutorul din partea masinii se simte prin intermediul senzorilor de parcare fata spate, a camerei de mers inapoi, a sistemului de avertizare in caz de parasire a benzii de circulatie, de avertizare in caz de impact frontal sau cu pietoni, dar si a asistentului pentru faza lunga automata sau parcare automata.

 

Intr-o comparatie intre cele doua generatii ale lui X1, cred ca prima ar castiga la un finish la fotografie. Doar in cazurile in care o conduci intr-un mod entuziast. In rest, actuala, e la fel de atractiva, mai putin atunci cand botul incepe sa subvireze, lucru care nu se intampla la predecesorul sau. Insa, repet, acest lucru se intampla doar atunci cand vrei sa atingi limitele masinii si cu siguranta in aceasta configuratie nu o vei face prea des. Cred ca majoritatea posesorilor de X1 isi vor petrece timpul in oras sau pe drumuri asfaltate si, ocazional, pe drumuri de tara, sarcini cu care noul model nu are nicio problema.

 

Este evident faptul ca BMW a ales o noua cale pentru X1 in comparatie cu rivalii sai iar fanii marcii, ironic, ar trebui sa ia in calcul si modelul Contryman produs de MINI daca regreta cu adevarat noua directie.

 

Personal consider ca X1 a fost imbunatatit foarte mult in materie de calitate a interiorului, practicabilitate, rafinament si de ce nu, dinamica. Este mai luxos, mai calitativ, mai mare si mai bun. Este masina de batut in segmentul SUV-urilor compacte!

 

Mai cred ca noul X1 este mai docil decat generatia anterioara, mai confortabil, silentios si, chiar daca isi intrerupe oarecum istoria, se va vinde mai bine. Iar acesta este un aspect cu care puristii vor trebui sa se multumeasca!