Publicitate

Copiii sunt simpatici. Sunt deschisi la minte, au idei noi si de cele mai multe ori au un mod original de a privi lucrurile care-i inconjoara. Exact acesta este si caracterul familiei Picasso a celor de la Citroen, incapatanatul constructor francez de automobile care s-a rezumat la niste schimbari minore cu ocazia reimprospatarii acestui model. Asadar rezultatul il stim de la inceput : avem de a face cu o masina spatioasa si inteligenta.

 

Uneori, expresia  „ la mintea copiilor” poate avea si o conotatie negativa. In alte cazuri, lucrurile sunt asa de simple incat adultii aproape ca nici nu le iau in consideratie. „ De ce” este una din intrebarile preferate ale copiilor si  o folosesc chiar si in cazul unor lucruri foarte evidente, ba chiar isi raspund singuri, gasind mereu solutia perfecta. In cazul lui Citroen C4 Picasso, totul incepe cu bancheta spate, locul unde copii isi fac de cap.

 

 

Incepem cu sfarsitul

Masina a fost conceputa atat in varianta cu cinci dar si cu sapte locuri, dar astazi ne vom rezuma la prima. Primul motiv de bucurie consta in faptul ca cei de la Citroen nu au facut diferentieri intre adulti si copii la conceperea scaunelor din spate. Bancheta a fost inlocuita cu trei fotolii independente, care se pot regla individual. In cazul versiunii cu sapte locuri, ultimul rand se poate spune ca este destinat exclusiv copiilor, dar asta nu este o regula bine batuta in cuie.

 

In cazul lui C4 Picasso cele mai bune locuri din masina sunt cele din spate, asa ca asupra acestora a fost indreptata atentia celor de la Citroen. Acestia au incercat sa raspunda la cat mai multe intrebari copilaresti precum : de ce doar adultii au guri de ventilatie? De ce copii nu au spatiile lor de depozitare in spate? Si daca tot avem o masina asa spatioasa, de ce nu o transformam intr-un loc de joaca ? Zis si facut : pe montantii centrali si-au facut loc guri de ventilatie  care pot fi controlate individual, in podea exista doua locuri de depozitare in care se pot ascunde cateva mici jucarii iar pe spatele scaunelor fata au fost montate niste tablii, la fel ca in avioane.

 

Pentru ca modelul din testul nostru era unul in versiunea Exclusive, in spatele acestor tablii au fost montate doua ecrane tip LCD escamotabile, a caror unitate de control se afla in partea de jos a consolei centrale. Iar pentru ca parintii sa fie total lipsiti de griji, francezii le-au instalat jaluzele pentru portierele spate si o oglinda retrovizoare speciala pentru observarea copiilor.  Trebuie mentionat totusi ca de unitatea Dvd se vor bucura doar cei din spate iar acestia o vor face doar cu ajutorul castilor wireless pe care constructorul le pune la dispozitie.

 

Pentru ca si adultii se prostesc uneori, cei de la Citroen au decis ca trebuie sa-i impace cu ceva: toate scaunele individuale se pliaza foarte usor, rezultand un spatiu mai mult decat suficient pentru  obiectele voluminoase. Creative technologie, sloganul celor de la Citroen incepand cu restilizarea siglei din 2009, se pare ca era prezent cu mult dinainte. Lumina din portbagaj este defapt o lanterna pe care o poti folosi foarte usor si in afara masinii iar incarcarea unor obiecte de dimensiuni reduse se poate face doar prin deschiderea lunetei, nu a intregului hayon.

 

Probabil ca stiti vechiul truc : amplaseaza motorul sub bord, pune si un parbriz mare si vei obtine o senzatie coplesitoare de spatiu! Citroen a fortat in acest caz, parbrizul continuandu-se pana deasupra capului. Iar ca tabloul sa fie complet, modelul Exclusive este prevazut si cu un plafon panoramic, care cu siguranta va tine privirea copiilor atintita spre cer. Din pacate acest plafon este unul fix. Acesta este singurul repros pe care-l putem aduce partii din spate, deoarece pentru momentele in care soarele este puternic, protectia plafonului se poate activa cu ajutorul unui comutator electric.

 

 

Unidentified flying object in fata

Multi dintre voi ar descrie interiorul unui C4 ca unul asemanator cu cel al OZN-urilor. Niciun interior al vreunui concurent direct nu este atat de indraznet ca cel al masinii din acest test, aproape orice inovatie fiind pusa in practica de francezi cu mult timp inaintea rivalilor. Bordul nu este unul obisnuit sau confectionat din plastice dure, si te pune de multe ori pe ganduri datorita numeroaselor spatii de depozitare si a ergonomicitatii. Pentru mine aceasta abordare va ramane mereu o adevarata desfatare a privirii. Atmosfera este una speciala, mai ales cand se intuneca, datorita luminilor de ambianta montate in spatele mai multor elemente de la interior. Nu degeaba au denumit masina Picasso!

 

Cei de la Citroen nu au fost niciodata ostentativi. Unitatea de comanda a sistemului de navigatie si  Mp3-ul sunt amplasate pe consola centrala si pot fi “ascunse” cu ajutorul unui mic capac retractabil. Ecranul color se afla pe mijlocul bordului. Viteza, consumul de carburant si alte informatii necesare sunt prezentate intr-o maniera distincta. Dispozitivele de control al climatizarii automate cu doua zone au fost despartite si se regasesc sub cele doua guri de aerisire laterale din fata. 

 

Desi nu credeam ca voi ajunge sa spun vreodata acest lucru, m-a deranjat, mai mult ca la orice masina, lipsa unui suport pentru pahare sau sticle. Motivele sunt mai mult decat evidente : este loc suficient, exista solutii, trebuia doar si putina bunavointa in cazul acestui facelift.

 

Aproape toate functiile masinii pot fi controlate cu ajutorul butoanelor amplasate pe mijlocul volanului. Bineinteles ca si acesta este unul special, cu butuc fix, pe care multi nu l-au agreat niciodata. Mie mi s-a parut intotdeauna o idee copilareasca : daca ai reusit sa-l determini pe sofer sa utilizeze ambele maini in controlul volanului de ce sa nu-i oferi toate butoanele la distanta de un deget? Totusi, aceste butoane pot parea cam multe, chiar daca au fost impartite logic pe doua zone, insa impresia generala este una de complexitate.

 

 

Cui ii mai pasa de motor?

Citroen C4 Picasso este disponibil cu patru motoare: pe benzina avem de ales intre 1.6 VTI 120 CP şi 1.6 THP 150 CP. Aceste motoare inlocuiesc fostele propulsoare de 1.8 127 CP si 2.0 143 CP. Pentru diesel putem opta intre 1.6 HDI 110 CP si 2.0 HDI 160 CP. Versiunea Exclusive si cutia de viteze manuala in sase trepte te obliga, conform configuratorului de pe siteul oficial, doar la motorul de doi litri diesel.  Acesta are rezerve foarte bune de putere si cuplu, maximul de 340 Nm fiind atins la 2 000 rpm. Consumul inregistrat pe durata celor trei zile cat am avut la dispozitie masina a fost de 8 litri/100 km parcursi in mediul urban. Portbagajul are un volum de 500 litri iar capacitatea rezervorului este de 60 litri. Bineinteles norma de poluare este Euro 5.

 

Modificari minore

La exterior primul lucru pe care îl remarcam cu ocazia faceliftului sunt luminile de zi cu LED si semnalizarile tot cu LED-uri incorporate in blocurile optice. Stopurile au sticla clara in zona luminilor de mers înapoi iar partea rosie are un design schimbat.

 

Concluzia finala

Cu Citroen lucrurile au fost si vor ramane foarte simple, pe intelesul copiilor: ori iubesti aceasta marca si universul ei destul de diferit de al celorlalti producatori auto, ori nu reusesti s-o intelegi si atunci nu e cazul sa te aventurezi.

 

Citroen C4 Picasso inglobeaza toate siretlicurile care pot fi luate in considerare la constructia unei masini de familie, in materie de spatiu si inovatii la interior. Totodata aceasta masina ofera tot confortul necesar dar si multe gadgeturi electronice. Chiar daca nu are cel mai bun caracter dinamic dintre membrii acestui segment, Picasso are acel ceva care-l separa de concurenta. Eu personal consider ca designul si ergonomia  exemplara a interiorului il fac castigator, fiind pana la urma un adevarat Citroen C4, suficient de original cat sa-si intreaca adversarii.

 

Modelul nu este unul ieftin, avand un pret de pornire de la 25 000 euro, insa abundenta de tehnologii si calitatea materialelor de la interior iti vor rasplati cu siguranta investitia.

 

 

foto : Catalin Oprea

 

 

Comentarii

comentarii

Publicitate

Motorsportnews.ro