Ca fan Megane, orice as face,  nu pot sa-mi scot din minte reclama celebra cu „datul din fund” al celei de-a doua generatii al carei design mai „ciudatel” si-a facut debutul in urma cu aproape 15 ani. Acele vremuri au trecut iar acum Megane este o afacere mai delicata, care aspira la un loc langa VW Golf sau de ce nu, Audi A3.

 

Rememorand pe scurt istoria modelului constatam ca, in anii `90, Renault era alternativa cool din Franta la standardul impus de nemti, iar reclamele celebre de la tv (cu Papa si Nicole) si masinile cu design curajos se adresau unui public larg.

 

Din pacate la jumatatea anilor 2000 aceasta tendinta s-a mai diminuat, Megane fiind anterior o alternativa pentru masina de familie, pentru un coupe sau un mic break. De fapt, ce zice eu, Megane era orice iti doreai sa fie!

 

A urmat generatia a doua si acele versiuni Renault Sport binecuvantate inclusiv de Dumnezeu. Pe urma, ceva ciudat s-a intamplat cu cea de-a treia generatie. Nu incerc sa spun ca a fost una nereusita, insa i-a lipsit sclipirea, inovatia si verva cu care Renault ne obisnuise.

 

Din fericire, ultima interpretare a deja celebrului hatchback francez a rezolvat aceasta problema. Noul Renault Megane este un model matur, care s-a pliat perfect pe studiile de design facute anterior lansarii si care livreaza spatiul necesar fara sa fie plictisitor!

 

Dupa ce colegul Razvan si-a facut de cap cu versiunile diesel si GT ale noului Megane, cu ocazia testelor de presa nationale, precum si de-a lungul a trei zile cu prima varianta, a venit si randul meu sa vad ce ofera cel mai puternic model din gama. Asta pana la lansarea Megane RS.

 

In premiera pentru Romania, incepand cu cea de-a patra generatie, va fi disponibila versiunea GT. Si eu am fost indus in eroare de acest acronim, apoi am fost tras de maneca cu privire la faptul ca, anterior, s-a comercializat doar versiunea GT Line de ale carei scaune eram indragostit lulea.

 

Sarcina constructorului francez de a construi un hatcback sportiv care sa fie manevrabil dar sa fie si confortabil, sa fie rapid dar si usor de condus, stilat dar si practic, totul la un pret de 22.000 euro, cu siguranta nu a fost una usoara. Daca ar fi fost nevoiti sa construiasca o masina supersportiva, asa cum sunt Ferrari sau Lamborghini, sunt convins ca le-ar fi fost mult mai usor cu cele trei trasaturi in minte: rapid, aratos si excitant.

 

Ce trebuie retinut este faptul ca GT nu inseamna RS, insa oamenii de la Dieppe, uzina unde se construieste versiune hardcore a lui Megane, si-au bagat nasul si in cazul masinii din testul nostru de astazi. Din acest punct de vedere, in comparatie cu ce am fost obisnuiti la generatiile anterioare, GT seamana cu un RS datorita jantelor de aliaj de 18 inch, designului spoilerelor fata-spate, a difuzorului de aer, a evacuarii cu tips dublu si a emblemelor sugestive aplicate pe caroserie.

 

La interior, atmosfera incitanta este completata de niste scaune sport tip scoica, de pielea alcantara utilizata din plin, de finisajele in albastrul superb al caroseriei, de volanul tesit in partea de jos, emblemele GT si alte cateva chestii care completeaza habitaclul terific de atractiv al noului Megane GT.

 

Cu gandul la adversari precum Peugeot 308 GT sau SEAT Leon FR, Renault a dotat noul Megane cu motorul pe benzina 1.6 Tce, supraalimentat, care dezvolta acum 205 cai putere si un cuplu maxim de 280 Nm. La o prima vedere cifrele nu sunt extraordinare, insa Megane GT este o masina care se adreseaza unui spectru mai larg de clienti si nu fanilor RS.

 

Noutatea absoluta pe care Megane GT o introduce in segmentul masinilor compacte este sistemul 4Control, al carui mod de functionare l-am explicat complet in articolul despre Renault Talisman.

 

Senzatia la volan atunci cand incerci sa atingi limitele lui Megane GT cu sistemul 4Control este….sa zicem nu chiar naturala. Necesita adaptare pentru ca acesta iti da senzatia ca masina are un ampatament mai scurt, mai ales la viteze mici cand rotile spate vireaza in directia opusa. Desi masina este intr-un control perfect asupra trasei pe care o dicteaza soferul, cred ca o setare mai atenta a acestui sistem l-ar putea face sa nu mai para asa artificial.

 

Cu un sprint de 7,1 secunde pana la prima suta de kilometri, Megane GT iti sugereaza din showroom ca o sa ai parte de ceva distractie si de ce nu, chiar de o experienta care iti va asterne un zambet tamp pe fata. Pentru a accesa aceste sentimente, trebuie sa activezi modul RS, care intareste directia (care este oricum mai precisa decat in cazul unei versiuni normale), ofera motorului un sunet mai placut (inclusiv prin intermediul difuzoarelor), mentine mai mult treptele cutiei de viteze automate EDC cu 7 trepte si face pedala de acceleratie mai responsiva.

 

Cu acceleratia la podea, cutia de viteze alterneaza treptele intr-un mod placut, rapid si iti da posibilitatea sa simti puterea prin mici impulsuri. Directia este suficient de precisa, subvirarea aproape ca nu apare, in timp ce tinuta de drum ramane stabila gratiei unei aderente foarte bune.

 

Cireasa de pe tort vine tot din partea cutiei de viteze, capabila sa ofere un mod de launch control. Pentru Megane GT acesta este actionabil astfel: apesi cu piciorul stang pedala de frana, tragi si tii de ambele padele din spatele volanului pana cand pe bord iti apare textul „Launch Control”, apesi pedala de acceleratie pana la fund si eliberezi frana. Ce ar mai fi de apreciat la capitolul transmisie este posibilitatea de retrogradare multipla, pe care recunosc sincer ca am uitat sa o incerc. Aceasta este disponibila in modul manual al cutiei de viteze prin actionarea padelei din stanga (-) pana cand este selectata treapta dorita. Aceasta optiune se poate dovedi extrem de folositoare in cazul unei frane de motor mai energice, in caz de nevoie.

 

De asemenea, personal am apreciat capacitatea suspensiei de a-si „reveni” rapid dupa o denivelare si senzatia de calmitate pe care o ofera masina, care pare sa iti spuna ca poate mai mult decat tine. Din punctul meu de vedere, Megane GT este o masina stilata, solid construita, extrem de aspectuoasa si surprinzator de interesanta intr-un segment care nu abunda in inovatii.

 

In timp ce alti constructori au extras din modelele lor spiritul distractiv al masinilor, asa cum extrag dentinstii maselele de minte, Renault a gasit o modalitate de a-l aduce inapoi. Cred ca Megane GT se adreseaza unor clienti care-si doresc sa se abata putin de la norma alaturi de o masina care nu polarizeaza opiniile asa cum a facut-o cea de-a doua sa generatie. Cat de atractiv vi se pare Megane GT este un aspect pe care-l veti stabili singuri dar nu puteti sa nu recunoasteti ca luminile LED din fata si stopurile spate ies placut in evidenta. Megane GT ar trebui sa fie optiunea voastra daca va doriti putina distractie pentru masina de zi cu zi dar nu sunteti dispusi sa faceti saltul catre versiunea RS!