Drive test Renault Trafic Grand Passanger 2015 1.6 dCI TwinTurbo 140 CP

Renault Trafic este genul de masina care, intr-un mod tacut, a devenit un model omniprezent in trafic dar care poate parea invizibil uneori. Pur si simplu il vezi peste tot doar daca esti atent sau poate daca planuiesti sa-ti achizitionezi o flota de microbuze si abia atunci Trafic apare de nicaieri direct in centrul atentiei tale. Cam asa se intampla lucrurile inca din anul 1981, atunci cand prima generatie si-a facut prezenta in showroom-urile dealerilor Renault.

 

Ajuns la a treia generatie, modeul construit la Sandouville in Franta nu este chiar o masina complet noua, ci mai degraba un facelift major. Noul Renault Trafic dispune de motoare imbunatatite, un spatiu de depozitare mai mare si un interior mult mai asemanator cu cel al unui hatcback produs de constructorul francez. In continuare, la fel ca si predecesorul sau, noul model mizeaza pe versatilitate, fiind disponibil cu mai multe tipuri de motor si puteri dar si caroserii. In plus, cei de la Renault propun pe lista de optionale pentru noul Trafic cateva configuratii pregatite din fabrica specifice unor tipuri de activitati, care au ca scop final achizitionarea unui astfel de model si inceperea muncii imediat dupa ce masina a parasit curtea dealerului.

 

Noi am avut la dispozitie noul Renault Trafic Grand Passanger 2015 1.6 dCI TwinTurbo 140 CP pentru trei zile, timp in care am adunat kilometri seriosi atat in Bucuresti cat si in afara acestuia, asa ca am putut sa ne formam o parere obiectiva despre cum se descurca noul model.

 O58A0270

Cum arata?

Din pacate, oricat de talentat ar fi un designer auto, nu prea are multe mijloace la indemana pentru a modela o cutie rectaungulara cu cate o roata la fiecare colt. Din fericire insa, cei de la Renault s-au straduit cat au putut de mult pentru a face din Trafic un model distinctiv, aliniindu-se imaginii de marca prezenta pe toate modelele noi ale producatorului. Astfel, Trafic a primit un logo marit si niste faruri corespunzatoare ca marime care iti creeaza senzatia ca au inceput sa urce spre stalpii care marginesc parbrizul. In partea din spate au avut loc de asemenea cateva schimbari la nivelul blocurilor optice iar hayonul se ridica acum vertical, lucru pe care eu personal nu l-am apreciat la inaltimea mea de doar 1,70 m 🙂 

 

Asa cum spuneam, multe lucruri la exterior nu puteau fi facute insa altfel stau lucrurile la interior. In primul rand materialele din plastic au fost imbunatatite iar pentru nivelurile de echipare superioare primesti si cateva tuse de crom si o tapiterie atragatoare. Scaunele au primit acum o portie mai mare de spuma si sunt mai confortabile iar suportul lateral pentru cele din fata a fost imbunatatit. Introducerea unei zone de relaxare pentru cot pe portiere a crescut nivelul de confort la fel ca si eliminarea scaunului din mijloc, de langa sofer.

 

Dupa o calatorie asta vara de peste 2500 km cu generatia anterioara a lui Renault Trafic, acum am putut aprecia noua pozitie la volan, care a fost coborata cu 36 mm dar si numarul de reglaje crescut pentru acesta. Salutara este si introducerea suportului pentru telefonul mobil dar mai ales a sistemului de infotaiment cu navigatie, care este preluat la fel ca si instrumentarul de bord de la modelele mai mici ale producatorului. Despre modul acestora de functionare am mai povestit cu ocazia altor teste si nu o sa ne repetam acum.

 O58A0265

Cum se conduce?

Pentru noul Trafic, cei de la Renault ofera un motor de 1,6 litri, diesel, disponibil cu unul sau doua turbocompresoare si care dezvolta puteri de la 90 de cai putere pana la 140. Noi l-am putut testa pe cel mai puternic, care dispune de un cuplu motor impresionant de 340 Nm. Ce este imbucurator in cazul tuturor acestor configuratii de putere/turbocompresoare, este faptul ca, indiferent de modelul ales, 80% din cuplul motor este disponibil incepand cu 1.250 rpm iar acest lucru se traduce printr-o usurinta uimitoare in exploatarea masinii.

 

Desi lipsa unei cutii de viteze automate in oferta Renault este de neinteles pentru mine, mai ales pentru versiunile de pasageri, noul motor cu doua turbocompresoare nu te obliga la schimbari atat de dese ale treptelor de viteza. Aceasta configuratie motor-cutie de viteze manuala in sase trepte este ideala pentru calatorii lungi nu doar datorita modului in care este livrata puterea ci si datorita rafinamentului unitatii diesel, facandu-te sa te simti ca intr-un hatcback obisnuit.

 

Din punct de vedere al sigurantei, Renault nu a facut rabat la nimic, iar Trafic dispune de mai multe airbaguri, ABS, EBD si ESP. In plus, noul Trafic vine acum cu asistenta la plecarea in rampa, lucru care ne-a incantat extrem de mult in calatoria noastra pe Valea Prahovei intr-o duminica. Din pacate sistemul Grip Xtend nu l-am putut testa la adevarata lui valoare insa acesta are rolul, asa cum o spune si numele, sa imbunatateasca aderenta pe suprafetele alunecoase.

 

Renault Trafic se conduce usor, la fel ca si un MPV, avand o vizibilitate foarte buna si un sistem de directie echilibrat. Nu am simtit diferente mari pentru modul in care masina se comporta atunci cand este mai incarcata, in cazul nostru cu pasageri, insa rotile resimt craterele de pe drumurile noastre.

 

Performantele masinii testate de noi sunt unele bune, tinand cont de greutatea sa de 1.976 kg. Astfel, sprintul pana la 100 km/h se realizeaza in 10,8 secunde in timp ce viteza maxima este limitata la 181 km/h. Bineinteles, consumul pentru un astfel de model este un capitol care merita luata in calcul la achizitionare. Fata de cifre oficiale de 7,2% urban si 5,8% in afara orasului, noi am inregistrat constant valori mai mari cu aproape 2 litri, insa nu am menajat deloc masina si nici modul ECO al motorului nu a fost activ.

 O58A0340

Concluzia finala

A treia generatie a lui Renault Trafic rezolva in mare cam toate problemele ridicate de posesorii multumiti ai generatiei anterioare. Cu motoare mai eficiente, un spatiu de incarcare mai mare, un interior mai practic si o calitate imbunatatita, noul Renault Trafic va atrage cu siguranta atentia potentialilor clienti, mai ales din punct de vedere al pretului de achizitie in comparatie cu modelele rivalilor de la Mercedes-Benz sau Volkswagen.

 

Renault pare sa fi gasit raspunsurile la niste intrebari pe care concurenta inca si le mai pune fata de nivelul de atentie acordat detaliilor si a modului de intelegere pentru acest gen de masina. Singura rugaminte ar fi ca actuala generatie sa nu ramana in serviciu timp de 13 ani ca predecesoara sa.

 

 foto: Catalin Oprea – EvlSkillz