Drive test Toyota Aygo 1.0 – 68 CP – MT5 – X-Cite

Inainte de a pune la cale joint-venture-ul TPCA (Toyota Peugeot Citroen Automobile) in 2001, Toyota nu a construit o masina dedicata traficului urban, lasand acest lucru in seama subsidiarei Daihatsu. Proiectul B-Zero a capatat viata in urma cu zece ani, in 2005, atunci cand la uzina din Kolin – Cehia a inceput productia celebrilor tripleti Toyota Aygo – Citroen C1 – Peugeot 108, care de-a lungul existentei primei generatii au fost comercializati in 2.144.057 exemplare.

 

Si cum o reteta de succes nu se schimba, a doua generatie a luat nastere avand la baza aceleeasi principii, insa de data aceasta accentul este pus pe diferentierea din punct de vedere al designului celor trei modele. Astfel, Toyota Aygo a renuntat la aspectul rotund pentru unul mai agresiv si angular, designerii dorindu-si ca modelul lor sa fie unul inconfundabil japonez la acest capitol.

 

Avand in vedere acest prim test al nostru cu unul din modelele noii generatii a tripletilor TPCA, observam cu usurinta ca obiectivul sefului Toyota, Akio Toyoda, a fost atins, acesta dorindu-si ca modelele produse sa creeze o legatura emotionala cu proprietarii lor. De altfel, si inginerul sef al lui Aygo, David Terai, explica: „In mod traditional, atractia pentru modele din clasa A provine din practicabilitatea acestora, dimensiunile compacte si pret. Totusi, de prea multe ori, aceste masini nu sunt dezirabile. Astfel, daca tintesti catre o legatura emotionala intre client si design, trebuie sa accepti ca gusturile oamenilor difera. Intr-o piata aglomerata, este mai bine sa ai un design pe care jumatate din oameni sa-l iubeasca, decat unul caruia sa nu aiba ce sa-i reproseze nimeni.

 

Regasindu-ma perfect in cuvintele lui David Terai, am ajuns sa indragesc sloganul de pe modelul nostru de test pe care l-am avut la dispozitie trei zile. Pretul de pornire pentru noul Aygo este de 10.597 euro (versiunea cu 5 usi) iar pentru nivelul de echipare X-cite, ca cel din testul nostru, pretul ajunge la 12.219 euro, lista de dotari fiind una generoasa.

 O58A2518

Cum arata?

Din prisma mea, Aygo este cel mai atragator din punct de vedere al designului dintre cei trei frati. Clientii il pot customiza prin alegerea unor culori diferite pentru X-ul din fata, insertiile din bara spate si alte detalii de la exterior. Aceeasi poveste este valabila si pentru interior, fiind disponibile mai multe pachete in diferite culori care-i confera masinii un aer tineresc si atractiv.

 

Interiorul noului Aygo este mai rafinat si mai confortabil decat al primei generatii, desi nu este unul foarte sofisticat. Bineinteles, exista cateva portiuni de plastic dur, insa acestea nu distrag atentia prea mult de la aspectul general al unui interior bine finisat si durabil.

 

Desi nu a fost marit ampatamentul masinii, Toyota sustine ca a reusit sa mareasca spatiul la interior pentru pasageri cu 9mm in cazul noului Aygo. Nu prea am fost convins de acest lucru in timp ce ma aflam pe bancheta din spate, unde doar doi adulti ar trebui sa stea, insa, pentru locurile din fata, scaunele cu sezut coborat creeaza un spatiu suficient in zona capului si a umerilor, gasindu-mi cu usurinta o pozitie confortabila la volan.

 

Masina din testul nostru beneficia si de sistemul x-touch cu display de 7 inch, care cu siguranta reprezinta punctul maxim de interes din interiorul masinii. Acesta are o interfata simpla, placuta si poate fi conectat prin Bluetooth la un telefon sau alt dispozitiv multi-media, oferindu-ti posibilitatea astfel sa navighezi prin play-list-uri cu usurinta gratie unor icoane generoase ca dimensiuni. Deasemenea, atunci cand sunt compatibile, unele aplicatii de pe smartphone pot fi preluate prin intermediul sistemului Toyota. Preluarea emailurilor sau a mesajelor social-media va putea fi facuta totusi doar cand masina este stationata.

 

Instrumentarul de bord este unul simplu si dominat de un vitezometru mare cu un indicator digital pentru turatiile motorului. Intreg ansamblul este incorporat pe coloana de directie astfel ca se misca odata cu ea si va fi vizibil indiferent de reglajele pe care le faci. In mijloc exista un computer de bord care are un aer putin mai invechit fata de alti concurenti.

 O58A2555

Cum se conduce?

Noul Aygo utilizeaza acelasi motor de 1.0 litri in trei cilindri ca si predecesorul sau, acestuia fiindu-i aduse cateva imbunatatiri la capitolul rafinament si economie de carburant. Pentru cei nefamiliarizati cu acest motor, el dezvolta 69 de cai putere la o turatie de 6.000 rpm si un cuplu maxim de 95 Nm la 4.300 rpm.

 

Bineinteles ca cifrele nu vor impresiona pe nimeni, insa nu mica mi-a fost surprinderea cand am citit brosura oficiala care indica un timp de 14,2 secunde pentru sprintul de la 0-100 km/h. In realitate, motorul acompaniat de cutia manuala de viteze in 5 trepte, pare mult mai vioi si placut in utilizare. Pur si simplu acesta se bucura la fiecare accelerare de peste 4.000 rpm atunci cand capata viata iar sunetul….sunetul este incantator si te invita sa-l pui serios la treaba fara a da semne de oboseala.

 

Gratie unei etajari lungi a treptelor de viteza, in oras nu ai nevoie decat de primele trei trepte ale cutiei, noul Aygo atingand 100 de km/h cu usurinta in treapta a treia. Spre deosebire de fratii francezi, C1 si 108, Aygo nu are in oferta sa si un motor de 1.2 litri. Rafinamentul motorului lui Aygo a fost imbunatatit, noua generatie avand o insonorizare mai buna si vibratii mai putine. Acest lucru se simte cel mai bine la drumurile in afara orasului, acolo unde zgomotul pneurilor si al vantului la viteze mari nu mai este deranjant. Pe scurt, Aygo reuseste sa tina pasul cu un trafic rapid intr-o maniera lipsita de stres pentru utilizatorul sau.

 

Avand o greutate de doar 900 kg, noul Aygo reuseste sa consume in oras aproximativ 7 litri/100 km, cu 2 litri mai mult decat cifrele oficiale, in timp ce in afara orasului consumul s-a stabilizat in jurul valorii de 5,5 % in cadrul testului nostru.

 

Alaturi de motor si suspensia primei generatii a fost pastrata si imbunatatita. Schimbarile acesteia se simt cel mai bine in viraje, acolo unde ruliul a fost redus. Personal, am fost incantat de capacitatea noului Aygo de a filtra denivelarile si gropile din trafic, tinand cont de ampatamentul redus al masinii.

 

Noua generatie a lui Aygo a fost deja testata de specialistii EuroNCAP pe baza noilor standarde, obtinand patru stele la sesiunea de crash teste, cu un grad de protectie de 80% pentru pasagerii adulti cat si pentru infanti. Aygo ofera sase airbaguri in serie, plus cateva sisteme de siguranta electronice printre care si VSC (Vehicle Stability Control) si HAC (asistenta la plecarea in rampa).

 O58A2520

Concluzia finala

Noua Toyota Aygo arata foarte bine. Este plina de atitudine, cel putin in partea din fata si arata ca si cum a explodat dintr-o revista japoneza de benzi desenate manga. Masina este moderna si placuta in utilizare, fiind competitiva in segmentul sau din punct de vedere al spatiului, eficientei si echipamentelor oferite. 

 

Toyota a creat cu succes un design expresiv si emotional, unul care cu siguranta va atrage cei mai extrovertiti clienti. Alaturi de faptul ca Toyota este clasata constant in topurile de satisfactie ale clientilor, Aygo devine astfel si o alegere rationala. Doar ca mi-as fi dorit ca in oferta constructorului japonez sa existe si acel motor de 1.2 litri pentru ca, cu siguranta, sasiul face fata unei puteri si mai mari.

 

foto: Catalin Oprea