Transportul persoanelor: doua cuvinte care pot baga in spaima soferii oricarei familii care sunt obligati sa cumpere o masina. Din fericire, designul traditional colturos si plictisitor al unor astfel de masini a fost imbunatatit simtitor in ultimii ani, MPV-urile moderne devenind practice si placute in conducere, asa cum a demonstrat-o prima generatie a lui Ford C-MAX.
Vorbind despre MPV-uri (monovolume), acestea au avut mereu o problema de imagine. La inceput au fost catalogate de public ca fiind plictisitoare, semn ca soferul (de regula un parinte hartuit) a renuntat la viata sa. Insa, acest gen de masina, a avut mereu un as in maneca, respectiv se plia foarte bine pe necesitatile unei familii si intr-o disputa virtuala dintre sot si sotie mereu iesea castigatoare, neavand rivali credibili.
Din fericire aceste vremuri s-au schimbat iar optiunile din ziua de astazi sunt nenumarate, incluzand aici si SUV-urile compacte care pot oferi practicabilitatea unui monovolum alaturi de o imagine si atitudine aventuroasa, ca cea a lui Bear Gryls. Chiar daca si vanzarile crossover-elor fura din ce in ce mai mult din portia automobilelor traditionale, daca le putem numi asa, clientii inca sunt atrasi de monovolume si din acest motiv Ford a aplicat un facelift lui C-MAX, model construit pe platforma lui Focus.
Cum arata?
Modelul este un evergreen al producatorului american si s-a spetind muncind in zona scolilor de peste 10 ani, incercand sa nu arate ca un autobuz de familie. Asa cum ne-am asteptat, C-MAX a primit noua imagine a marcii in partea din fata, ingloband grila larga si farurile angulare. Rezultatul este un C-MAX aliniat cu Focus si Fiesta iar la acest capitol, subiectiv dealtfel, consider ca producatorii francezi care lanseaza masini cu un design mai indraznet au dovedit ca pot ramane in acelasi timp si populari. Noul Ford C-MAX a adoptat un look mai sofisticat si a imbunatatit subtil unele detalii care reprezinta sarea si piperul unui monovolum.
Chiar si asa, facelift-ul este unul reusit, noul C-MAX avand niste linii bine definite, un aspect mai impunator si o grila care te-ar duce la ideea ca Aston Martin a dat navala in segmentul monovolumelor. Chiar si pentru un ochi neantrenat, pot fi observate cutele mai ascutite de pe laterala in timp ce in partea din spate avem parte de un hayon restilizat si stopuri cu LED.
Ford a acordat o atentie sporita feedback-ului primit de la clienti si a imbunatatit mai multe aspecte la interior. A redus numarul de butoane si aspectul inghesuit al plansei de bord, adoptand un design mai intuitiv. Noul sistem de infotaiment SYNC 2, disponibil alaturi de un ecran tactil de 8 inch, este simplu de folosit si este impartit in patru sectiuni pentru ecranul de pornire, astfel ca poti naviga rapid printre optiunile sistemului.
Calitatea materialelor a fost imbunatatita iar masina pastreaza nivelul bun de spatiu in zona capului si picioarelor pentru pasagerii din spate, in acest sens volanul in trei spite multifunctional adoptand niste dimensiuni mai mici. Restul interiorului ramane la fel de practic ca inainte. Chiar daca C-MAX nu are usi culisante laterale, precum fratele sau mai mare Grand C-MAX, masina din testul nostru de astazi are un volum al portbagajului de aproape 500 litri si un hayon electric care, optional, poate fi deschis sau inchis prin simpla trecere a piciorului pe sub bara spate. Sistemul functioneaza foarte bine si este conditionat de prezenta cheii de acces a masinii in buzunarul celui care incearca deschiderea portbagajului.
Doar doua din scaunele spate dispun de sistem Isofix, cel din centru putand fi eliminat cu usurinta, permitand astfel celorlalte doua sa fie miscate usor spre interior, oferind eventualilor copii o perspectiva mai buna asupra drumului. Din punct de vedere al spatiilor de depozitare, C-MAX dispune de nu mai putin de 20 astfel de zone, fiind marita capacitatea inclusiv la nivelul torpedoului cat si a cotierei care este acum reglabila
Cum se conduce?
Orice familist va alege cu siguranta o motorizare diesel, chiar daca in ultima perioada atentia in general a fost atrasa de propulsoarele turbo pe benzina. Sub capota masinii din testul nostru s-a aflat unitatea de 2.0 TDCI care dezvolta 150 de cai putere si un cuplu motor de 370 NM disponibil de la 2.000 rpm.
Transmisia este realizata prin intermediul unei cutii de viteze automata, Powershift, iar atentia mea a fost atrasa de aceasta, fiind prima experienta alaturi de aceasta transmisie. Cutia alterneaza liniar si rafinat cele sase rapoarte si mentine motorul in zona de cuplu mai tot timpul. Pentru o rulare mai in forta, Powershift dispune de un mod Sport, care permite totodata si selectarea manuala a treptelor de viteza printr-un buton de tip +/- aflat pe lateralul schimbatorului. Pe cat de placuta este cutia de viteze in modul Sport pe atat de greu mi-a fost sa ma obisnuiesc cu acest buton si, in acest moment, as opta fara ezitare pentru solutiile de tip padele in spatele volanului.
Facelift-ul a adus lui C-Max si unele imbunatatiri pe care nu le poti remarca cu usurinta, iar aici ma refer la geamurile laterale mai groase ale masinii si antifonarea mai buna realizata printr-o mocheta mai groasa la interior cat si prin materiale insonorizante amplasate in usi. Pentru a reduce zgomotele, cei de la Ford au redesenat pasajele aripilor iar rezultatul este o masina cu zgomote reduse la rulare, mai ales la viteze specifice drumurilor din afara orasului.
Practicabilitatea lui C-MAX se extinde si la sistemele electronice menite sa ajute soferul iar aici ma refer la sistemul care parcheaza automat masina, perpendicular sau lateral si care te poate ajuta sa iesi din spatii inguste, singura ta grija fiind apasarea acceleratiei sau a franei in functie de indicatiile primite. Un alt sistem folositor de pe C-MAX este Cross Trafic Alert, care asa cum o sugereaza si numele, alerteaza soferul atunci cand iese cu spatele daca din partile laterale se apropie vreo masina, sistemul calculand distanta pana la 40 de metri.
Desi eram constient de adaptabilitatea celor de la Ford atunci cand vine vorba de dezvoltarea sasiurilor si ma asteptam la o masina care se va descurca bine indiferent de conditiile de rulare, totusi am ramas placut surprins de cat de bine le-a reusit acest lucru in cazul lui C-MAX. Facelift-ul a insemnat si o suspesie imbunatatita la capitolul absorbtie a denivelarilor dar si cateva setari schimbate la geometria rotilor pentru a face directia si mai precisa. Astfel, C-MAX se dovedeste o masina mult mai capabila decat orice posesor s-ar astepta si nu pot sa nu felicit producatorul pentru ca nu s-a zgarcit la acest capitol si nu s-a multumit sa faca doar o masina practica, chiar daca experienta unui posesor de monovolum se restrange la o lista de prioritati precum spatiu, economie de carburant si ergonomie.
Ford a mers mai departe si a facut din C-MAX o masina care se conduce mai bine decat multe dintre hatckback-urile obisnuite si in ciuda unui sistem electric de directie acesta te face sa te simti mult mai in control atunci cand esti nevoit sa faci miscari bruste. Cine nu-si doreste o masina ca asta? Sa nu credeti acum ca C-MAX sufera la capitolul confort, ba dimpotriva masina se descurca bine pe drumuri denivelate si ofera in continuare un nivel de aderenta de invidiat. C-MAX se conduce cu o precizie la care SUV-urile compacte pot doar visa si dispune in continuare de o frana de mana normala, in caz ca nu ati uitat cum arata una. Condus spre limitele masinii, C-MAX da dovada de o miscare a pneurilor care iti aduce aminte ca nu te afli intr-un Focus.
Concluzia
Pe scurt, Ford C-MAX este masina ideala pentru a-ti transporta familia. Ba chiar arata atragator, ca un MPV produs de Aston Martin. Ford a dovedit inca odata ca atunci cand vine vorba despre masini pentru familii sunt putini producatori care se descurca mai bine decat o fac ei. Chiar daca nu are farmecul unora dintre rivalii francezi, C-MAX iti ofera siguranta ca te afli pe maini bune.