Campionatul Mondial de Raliuri : trecut – prezent – viitor

Odata cu sfarsitul sezonului 2010 din weekendul trecut, a venit si sfarsitul actualei configuratii a automobilelor world rally car . Totusi , ce ne rezerva viitorul pentru Campionatul Mondial de Raliuri ( WRC ) ?

Orice posesor al unui banal modem de internet de 56k  sau de televizor pe lampi, ba chiar cu simpla abilitate de a interactiona cu oamenii din jurul sau, a aflat ca  in timpul weekendului trecut un tanar pe nume Vettel a castigat titlul suprem in Campionatul Mondial de Formula 1 . Simplist vorbind, aceasta este diferenta intre profilul fanului de Formula 1 spre deosebire de cel al raliurilor, asta insemnand ca trebuie sa fi putin mai interesat de motorsport pentru a afla ca Sebastien Loeb a castiga in urma cu o luna al saptelea titlu mondial in WRC .

Trebuie sa fii un adevarat entuziast al raliurilor pentru a realiza ca, odata cu ultima speciala din Raliul Marii Britanii , s-a terminat o era inceputa acum 14 ani . O era care a fost “grabita” spre sfarsit gratie unor noi regulamente menite sa revigoreze sezonul 2011 si urmatoarele .

Introdusa in anul 1997, specificatia word rally car a propulsat aceasta disciplina catre noi taramuri ale inginerie i sofisticate , l-au incoronat pe Richard Burns campion mondial ( singurul campion in WRC al Marii Britanii ) si ni l-au introdus pe Sebastien Loeb, cel mai mare pilot din toate timpurile ( statistic vorbind ) . In semn de respect pentru aceste repere ale istoriei , nu au existat motive intemeiate pentru a pune puct acestei specificatii a automobilelor, poate doar o melancolie umbrita de optimismul urias pentru viitor . Campionatul Mondial de Raliuri a fost tarat prin noroi in ultimii ani, atat la propriu cat si la figurat , dar revizuirea regulamentului promite ridicarea WRC la adevaratul sau rang .

Desi in 2011 , conform noilor regulamente, automobilele se vor numi tot world rally car, acestea sunt complet diferite fata de cele cu care am fost obisnuiti . “Inima” acestora a suferit un “by-pass” , in locul motoarelor turbo de 2.0 litri facandu-si aparitia noile motoare de 1.6 litri . In consecinta, Raliul Marii Britanii a marcat ultima aparitie oficiala a echipelor de uzina Citroen si Ford cu ale lor C4 WRC si Focus WRC, ambii constructori urmand sa alinieze la start in 2011 noile produse : Fiesta WRC si DS 3 WRC .

De ce atata speranta indreptata spre noul regulament ? Simplu, pentru ca in acest mod campionatul devine muuult mai atractiv din punct de vedere financiar pentru cat mai multi constructori . Chiar daca Citroen si Ford , consctructori deveniti clasici ai acestui campionat, vor continua sa investeasca sume similare si in sezoanele viitoare , noi producatori de automobile si-au indreptat deja atentia catre WRC . Mini va participa la cel putin 6 raliuri in sezonul urmator, urmand ca din 2012 sa aiba un program complet . Vw, Saab si Toyota si-au aratat si ei interesul, mai mare sau mai mic , oricum sunt semne foarte rapide si promitatoare pentru reinvierea WRC .

Desi era WRC 2.0 a apus, dominatia lui Sebastien Loeb cu siguranta nu a facut-o . Francezul a castigat primul titlu in 2004 si de atunci a reusit sa si-l pastreze in fiecare an . Odata cu victoria din Raliul Marii Britanii, pilotul in varsta de 36 de ani si-a trecut in cont cea de-a 62 victorie ; al doilea intr-un astfel de clasament este finlandezul Marcus Gronholm cu “doar” 30 de raliuri castigate . Loeb reprezinta pentru WRC ceea ce Valentino Rossi este pentru Moto GP si ceea ce a fost Michael Schumacher pentru Formula 1 .

Impunandu-se in 2009 in fata pilotului Ford, Miko Hirvonen, la o diferenta de doar un punct , multi s-au grabit sa afirme faptul ca Loeb nu va reusi sa-si mentina dominatia si in 2010  . Francezul a demonstrat tuturor ca s-au inselat amarnic , ba chiar a reusit un sezon pe care l-a dominat copios de la inceput pana la sfarsit . Din cele 13 etape, Loeb a castigat 8 . A stabilit cel mai bun timp pe 96 din probele speciale ale acestui sezon , locul doi fiind ocupat de Peter Solberg cu 51 . A obtinut 276 de puncte , cu 100 mai multe decat ocupantul locului secund .

Imediat dupa castigarea a trei din primele patru raliuri desfasurate la inceputul sezonului, lupta a fost transata. Totusi interesul a fost pastrat pentru duelul intre cei cinci piloti care isi doreau clasarea pe locul secund la finalul campionatului , acestia fiind : colegul lui Loeb – Dani Sordo , “inventia” celor de la Citroen Junior Team – Sebastien Ogier, campionul mondial din 2003 – Petter Solberg si cei doi piloti de la Ford – Hirvonen si Latvala . Chiar daca s-a impus in primul raliu al anului, Raliul Suediei, vicecampionul mondial din 2009, Hirvonen a inceput imediat sa decada . Nu si-a mai gasit ritmul si consitenta , atribute care l-au propulsat in lupta cu Loeb in 2009 , si o serie de greseli de pilotaj si probleme tehnice l-au aruncat la coada clasamentului, finlandezul nemaiaflandu-se niciun moment nici macar in lupta pentru locurile 3-4 , ce sa mai vorbim de locul doi . Singurul lucru la care mai putem spera, este acela ca Hirvonen sa-si revina in 2011 .

Fara a fi vreo surpriza cele mai bune rezultate ale lui Sordo au venit in raliurile pe asfalt . In trei din cele patru etape din 2010 desfasurate pe aceasta suprafata , spaniolul a terminat pe locul doi, bineinteles in spatele lui Loeb . Neputand sa ofere o astfel de replica si pe macadam , “campania” proprie a lui Sordo a avut mult de suferit .

Alaturi de Loeb , starurile sezonului 2010 au fost  : Ogier , Petter Solber si Latvala . In varsta de 26 ani , Ogier se afla deja la al doilea sezon complet in WRC, si a reusit sa demonstreze ca are multe lucruri in comun cu cele demonstrate de Loeb inainte de castigarea primului titlu mondial . Prin ocuparea locului trei in clasamentul victoriilor de proba speciala si castigarea celor doua raliuri , Ogier s-a ales cu alintul Seb v 2.0 .

Carismaticul norvegian Petter Solberg este de departe cel mai popular pilot din WRC , dar, in ciuda acestui lucru, cand echipa Subaru s-a retras la sfarsitul anului 2008, acesta nu si-a gasit vreun loc in cadrul altei echipe de uzina . In loc sa se retraga , fostul campion mondial a decis sa puna bazele propriei sale echipe . Eforturile sale au dat roade in 2010, 8 podiumuri , locul trei la finalul sezonului si foarte multe aprecieri in cadrul acestei minunate comunitati .

Pana la urma, vicecampion a devenit Latvala . Finlandezul in varsta de 25 de ani a aratat in ultima vreme ca poate fi cel mai rapid dintre toti pilotii, dar, din pacate, lipsa sa de consistenta l-a indepartat de titlu . In ciuda acestui fapt, toata lumea a fost de acord la finalul sezonului ca pentru 2011 Latvala este capabil sa se lupte pentru locul 1 .

Povestea care conteaza pentru WRC odata cu finalul sezonului 2010 nu este despre dominarea continua a lui Sebastien Loeb, ci despre viitorul campionatului in 2011 si anii care urmeaza . Cu noi regulamente, cu un al treilea constructor – Mini , cu un pilot britanic – Kris Meeke , cu explozia lui Ogier , prin reaprinderea talentului lui Petter Solberg si ajungerea la maturitate a lui Latvala, sezonul 2011 se anunta a fi cel mai palpitant din ultimii 10 ani .

Celebritati in  WRC

Desi niciunul dintre cei doi piloti nu a reusit sa se apropie vreun moment de podiu, Kimi Raikkonen si Ken Block, au adus un plus de interes pentru WRC, genul de interes pe care aceste campionat nu l-a mai cunoscut inainte , interesul pentru asa zisele vedete . Odata cu trecerea fostului campion mondial de la Formula  1 in WRC nimeni nu s-a asteptat ca acesta sa castige vreun trofeu in primul an, dar prezenta finlandezului a convertit foarte multi oameni , din fani ai motorsportului in fani ai raliurilor .

Ken Block, un cascador celebru in America prin demonstratiile sale filmate , a participat la cateva etape in acest sezon la bordul unui Ford Focus WRC . Desi a reusit sa castige 1 singur punct la capatul acestui an, lui Block i se pot atribui foarte multi fani atrasi spre WRC in acest sezon . Ambii, si Raikkonen si Block vor fi prezenti la startul viitorului sezon al WRC.

World Rally Cars in 2011

Trei noi modele vor fi construite in concordanta cu noile regulamente pentru anul urmator, acestea fiind : Citroen Ds3 WRC, Ford Fiesta WRC si MINI Countryman WRC .  Pentru a reduce costurile , noile specificatii prevad utilizarea unor  transmisii mai simple si eliminarea diferentialului central activ. Mai mult, echipele trebuie sa porneasca constructia avand ca baza o caroserie de productie , nu ca pana acum cand adaugau piese rollcage-ului .

Primele impresii ale pilotilor sugereaza ca prin trecerea de la motoarele 2.0 litri la cele de 1.6 litri puterea acestora nu se va diminua vizibil . Defapt, noul sistem de transmisie integrala care va fi utilizat in WRC va face ca masinile sa evolueze intr-o maniera mai spectaculoasa pentru spectatori decat cele din prezent .