Cronica Raliului Germaniei 2010

La finalul Raliului Germaniei Olivier Quesnel a declarat ca “adevaratul Seb a revenit”. Acum sa ne scuzati ca punem sub semnul intrebarii judecata sefului echipei, dar noi nici nu-l sesizasem plecat.

Inca de la inceput nu era nici un alt canditat real care sa castige in Germania, si  binenteles, Sebastien si-a adaugat la un alt record colectiei sale: acela de cele mai multe victorii la un eveniment (opt). Inainte, el impartise cu Marcus Gronholm pozitia de sapte victorii, desi ale lui Marcus din Finlanda nu erau realizate consecutiv, ca in cazul lui Loeb care ramane neinvins in Germania de cand a debutat WRC in 2002.

Teoretic Loeb ar putea acum sa castige cel de-al saptelea sau titlu de campion (egalandu-l pe Michael Sumacher) in Japonia, dar in primul rand este improbabil (Sebastien Ogier ar trebui sa se claseze mai slab de pozitia a sasea) si apoi Loeb mai degraba si-ar pastra fortele pentru a castiga etapa din Franta. Ca un indiciu, sarbatorirea acestei victorii ar face Ziua Frantei sa para una linistita.

In timp ce Sebastien a terminat prima zi cu mai putin de 10 secunde avans fata de coechipierul sau Dani Sordo, raliul s-a terminat cateva ore mai tarziu cand Quesnel a tras linie sambata la pranz. Sordo s-a conformat in termeni cordiali strategiei de echipa, cu atat mai mult cu cat are nevoie sa fie privit cu ochi buni daca mai vrea sa prinda si la anul o pozitie la Citroen. Dar si Quesnel a avut dreptate luand decizia de domolire a lui Sordo, care conducea alaturi de capacitatile nedemonstrate ale unui nou copilot.

Oricum l-a improspatat pe spaniol. Nu are rost sa discuti daca un pilot are dreptate sa isi schimbe co-pilotul: daca acesta simte nevoia unei schimbari, atunci sigur e ceva in neregula. Asa cum a fost, Sordo a realizat fara indoiala cea mai buna performanta a sa. “Inaintea inceperii raliului eram putin nelinistit despre cum va fi acesta, dar retrospectiv privind nu era cazul sa ma ingrijorez” a declarat acesta. In mod ironic, s-ar putea ca Diego Vallejo sa fie cel care-i salveaza cariera lui Sordo, dupa cum Quesnel a admis ca ar fi greu de justificat sa scapi de un pilot care conduce precum Sordo in Germania.

Sebastien Ogier a realizat un lucru remarcabil sa termine pe pozitia a 3-a primul sau Raliu al Germaniei intr-o masina WRC, dar Sordo s-a bucurat sa-l puna la locul lui pe cel care-i ia coechipierul in sezonul urmator. Va fi fascinant de urmarit cum se va descurca Sordo in restul sezonului: e oare acesta inceputul unei renasteri pentru el?

Daca va fi asa, atunci ar fi excelent, deoarece celalalt mare subiect de discutie din Germania a fost despre intrarea in WRC a altor producatori auto in viitorul apropiat. Mini au atras destul de mult atentia dar si Volkswagen a ales Raliul Germaniei sa isi lanseze ultimul model participant in Raliul Dakar, cu al sau sef al diviziei motorsport Kris Nissen foarte interesat de raliuri.

Nu numai asta, dar pe acolo dadea tarcoale o delegatie Toyota. Printre cei intalniti se afla si directorul echipei Ford, Malcolm Wilson, impreuna cu care au discutat neoficial despre roadele participarii in WRC.

Ar fi excelent, binenteles daca ar intra si ei in cursa” a declarat Wilson. “Sunt chiar multumit sa aud de toti acesti producatori auto care sunt interesati de acest domeniu”. Lasand acest aspect la o parte, raliul a fost unul amestecat pentru Ford. Pilotul principal, Mikko Hirvonen, s-a confruntat cu doua probleme mecanice care l-au scos din cursa pentru titlu cu numai patru runde pana la final.

Ratand titlul anul trecut la doar un punct, experienta din Germania ii lasa un gust amar – cu atat mai mult cu cat a declarat ca se simte mult mai putin increzator decat acum doi ani.

In schimb, coechipierul sau Jati-Matti Latvala a savurat cea mai buna runda pe asfalt a sa, batandu-se pentru un loc pe podium pana in ultima clipa. Dupa ce Ford a admis lipsa misterioasa de ritm de luna trecuta din Bulgaria, performanta prodigioasa a lui Latvala din Germania a mai ridicat spiritele. Tanarul finlandez a atras atentia ca aceasta este a doua sa iesire pe asfalt in Germania dupa experienta din mai de la 24H Nurburgring. Cu siguranta a invatat ceva acolo.

Dar oricat de bun ar fi Ford pe suprafete compacte, asta nu va aduce titlul anul acesta. Latvala inca mai are sanse teoretice si chiar Peter Solberg are posibilitati matematic vorbind. Dar ravnitul titlu se duce intr-o singura directie.

Solberg, care a terminat doar pe pozitia a 5-a, a fost in mai multe moduri eroul nestiut al Raliului Germaniei. A avut cateva evenimente nefericite si si-a deteriorat directia in prima zi pe Panzerplatte. Fara timpul pierdut astfel el admite ca s-ar fi “batut” cu Sordo. “Nimeni nu isi da seama cat de dificil este, dar sunt foarte multumit ca putem sa fim competitivi cu resursele de care dispunem contra echipelor de uzina” a spus Solberg. “Trebuie sa fortam al naibii de mult, dar inca suntem acolo”.

Cateodata este usor de uitat ca in afara de Solberg mai este un alt campion participant activ. Dar reprezentatii ca a lui Solberg in Germania sunt de ajuns sa ne punem intrebari de ce ar fi capabil daca ar avea o masina de fabrica cum trebuie.

Si Kimi Raikonen, un fost campion mondial, a participat in Germania. Finlandezul a spus ca acest traseu este cel mai dificil pe asfalt anul acesta. Dar a obtinut un lucru important, realizand cel mai rapid timp al sau pe ultima superspeciala cu spectatori din Trier: se apropie cel mai mult de o cursa de circuit.

In stilul propriu Kimi a fost la fel de impresionant ca Sebastien Ogier in Germania”, a spus Benoit Nogier, Team Managerul Citroen Junior. “Acest timp i-a ridicat moralul”.

Via | wrc.com

Foto : McKlein