Publicitate

La multi ani cu sanatate si bugete nelimitate! Atat pentru participanti cat si pentru noi cei de pe marginea probelor! In primii trei ani de la lansarea Motorsportnews.ro, pauza competitionala era o perioada frustranta si placuta in acelasi timp. Frustranta pentru ca lipseau evenimentele interne cu precadere dar si frumoasa pentru ca aveam mai mult timp pe care-l puteam aloca unor povesti cu piloti, organizatori sau oameni din motorsport.

 

Sfarsitul lui 2013 a fost unul mai interesant decat in alti ani prin prisma evenimentelor anuntate pentru anul acesta: participarea celor de la NRA in ERC si WRC prin Simone Tempestini, care va lua startul in Citroen Top Driver. Surprinzator sau nu, la putin timp, FIA a anuntat ca fostele masini din Junior WRC, Ford Fiesta R2 vor fi inlocuite cu Citroen DS3 R3, exact masina cu care Simone va concura la etape selectate din WRC, ceea ce inseamna ca rezultatele obtinute de el pot fi eligibile si pentru titlul de campion mondial la Juniori. Tare!

 

O alta veste buna a fost faptul ca promoterul ERC isi doreste ca Raliul Sibiului sa faca parte in continuare din calendarul celui de-al doilea campionat international ca importanta din domeniul raliurilor. Singura varianta pentru Sibiu era ca etapa sa se desfasoare pe zapada, cel mai plauzibil motiv fiind duritatea macadamului de pe probele din Muntii Cibinului.

 

Aceasta varianta, ca Sibiul sa aibe loc pe zapada, adica la inceputul anului, s-a vehiculat inca de la terminarea raliului desfasurat in vara lui 2013 iar confirmarea a venit destul de tarziu. Dupa “standardele” federatiei de specialitate din Romania….

 

Aceeasi federatie de automobilism sportiv din Romania ne-a surprins, placut de data aceasta, cand a anuntat draft-ul calendarului Campionatului National de Raliuri inca de pe data de 28 noiembrie 2013 dand dovada de faptul ca a inteles foarte bine ce-si doresc pilotii de la noul calendar, aceeasi piloti membri ai cluburilor sportive care aleg conducerea federatiei. 

 

O alta initiativa buna in teorie dar care inca nu a fost pusa in practica a fost externalizarea Galei Campionilor, eveniment pe care toti cei implicati in motorsport, de la sportivi la presa si membri ai familiilor il asteptau, de regula, la sfarsitul anului, in decembrie, pentru a ciocni un pahar de sampanie in fastuosul Casino din Sinaia. FRAS a facut un anunt in acest sens, a anuntat partile acceptate sa participe la licitatie si urma sa anunte castigatorul acesteia pe data de 17 decembrie 2013, lucru care nu s-a intamplat pana in prezent, nefiind comunicata vreo clarificare sau o data ulterioara la care ar urma sa fie anuntate toate detaliile despre Gala Campionilor.

 

In an electoral pentru presedintele FRAS, care a fost ales in decembrie 2010 pentru o perioada de 2 ani, prelungita prin modificarea statutului federatiei la patru ani, forul automobilistic din Romania incepe anul 2014 cu o decizie care va fi intoarsa pe toate partile de catre toti cei implicati in raliurile din romania, de la organizatori si piloti pana la fani si reprezentanti ai mass-media. 

 

Azi, 7 ianuarie 2014, FRAS a anuntat faptul ca Raliul Sibiului nu va face parte din calendarul CNR din acest an, motivand foarte pe scurt decizia pe o datorie neachitata de catre organizatorul de la Sibiu si despre care acesta fusese notificat la sfarsitul anului trecut, aceasta fiind una dintre conditiile impuse pentru includerea etapei in calendar. Detaliile le gasiti in linkurile din acest paragraf.

sibiu

Din punctul meu de vedere aceasta decizie are mai mult ca sigur si alte considerente la baza ei, doua dintre cele mai probabile fiind neprezentarea traseului si a planului de securitate pentru Raliul Sibiului care este programat sa se desfasoare in februarie 2014 si de care ne mai despart destul de putine zile dar si posibilele presiuni facute de piloti si ceilalti organizatori asupra conducerii FRAS pentru “derogarile” pe care le-a primit si le poate primi organizatorul sibian.

 

Presiunea sportivilor se poate datora unor nevoi logistice, referitoare la numarul si tipul de pneuri pe care ar trebui sa si le pregateasca pentru Raliul Sibiului, avand in vedere faptul ca acesta poate avea de data aceasta probe speciale si pe macadam si pe asfalt. Ori este bine stiut ca schimbarea unei configuratii la o masina de raliu din versiunea de asfalt in cea de macadam intr-un parc de service la final de zi nu este o activitate relaxanta sau ieftina, la fel cum nu este nici “stocul” de pneuri cu care ar trebui sa faca deplasarea la Sibiu.

 

Presiunea celorlalti organizatori de etape de raliu din Romania se poate datora evaluarii competitiilor, concept reimplementat de curand de catre FRAS. Acestia primesc puncte de la piloti si observatori si mai mult ca sigur ca pot fi depunctati serios daca nu prezinta in termenele stabilite planul de securitate sau traseul raliului in vederea inspectarii acestuia. 

 

Pe de alta parte, organizatorul de la Sibiu nu are cum sa conceapa aceste presiuni din partea romanilor si a FRAS-ului din moment ce promoterul ERC se afla in Romania zilele acestea si incearca sa gaseasca solutii pentru traseul raliului care urmeaza sa se desfasoare la sfarsitul lunii februarie din acest an. Si e oarecum de inteles ca nu s-a “grabit” sa-si achite datoriile catre FRAS din moment ce principala problema a raliului, traseul, nu a fost stabilit. De ce s-a ajuns la aceste datorii e o alta discutie, cazul nefiind singular iar FRAS-ul a mai facut concesii si cu alte ocazii.

 

Personal, cred ca s-a ajuns la aceasta decizie datorita orgoliului exacerbat, specific balcanilor, fiecare parte nefiind dispusa sa coboare prea mult stacheta pretentiilor si a conditiilor impuse. Pentru noi, cei de pe margine, in mod evident este o pierdere faptul ca Sibiu Rally nu va face parte din CNR pentru ca pilotii romani nu vor mai face eforturi supraomenesti sa fie prezenti la start decat daca au un program international sau un buget suficient de mare cat sa le permita “aroganta” de a se vedea pe Eurosport si de a concura iarna pe Transfagarasan! Si pana la urma, telul tuturor ar fi trebuit sa-l reprezinte prezenta Romaniei intr-un campionat extern, o etapa ce poate deveni una memorabila si cu imagini la care toti vor ramane cu gura cascata, asa cum au mai facut-o 300 de milioane de telespectatori atunci cand Top Gear a filmat o emisiune pe celebrul drum.

 

Mi-ar mai fi placut ca decizia neincluderii Sibiului in CNR sa fie luata de o adunare generala si nu doar de 3 oameni care se inteleg foarte bine la conducerea FRAS. Poate era bine ca aceasta decizie sa fie luata si in urma unui sondaj prin email cu toti membri federatiei. Pe cei de la Fras ii asteapta un an greu, electoral, iar orice decizie vor lua va fi mult mai proaspata in memoria celor care in decembrie 2014 vor alege viitorul presedinte si echipa de conducere. Deasemeni, tot cei de la Fras, vor avea si “grija” initiativei unor parlamentari de a transforma Automobil Club Roman (ACR) in federatie sportiva, iar atunci cu siguranta vor avea probleme mari din moment ce ACR este reprezentantul FIA in Romania. Dar vorba noastra, cine mai sunt si astia de la FIA dar mult mai important, cine sunt eu sa ma vait de toate astea!

 

 

Comentarii

comentarii

Publicitate

4 Responses to “Semne bune FRAS-ul n-are!”

  1. Perfect punctat. Din pacate orice deznodamant e in defavoarea tuturor.

    • Mihai raspunsul este mult mai simplu.FRAS-ul ii pretinde lui Sorin acea taxa de mediatizare.Din pacate la etapa de la Sibiu din vara FRAS nu a avut nici o contributie la mediatizarea raliului.Echipa lui Sorin impreuna cu Eurosport-ul au facut tot.Restul este tacere.

  2. Conducerea FRAS nu are grija acestui an electoral daca ne gandim la cum s-au desfasurat ultimele alegeri (ma refer la cluburile afiliate in ultima clipa pentru a putea vota). Din pacate, se pare ca ceea ce este bun pentru FIA, este insuficient pentru FRAS. Posibil sa fim noi cei "defecti" si sa nu vedem lucrurile asa cum trebuie, nefiind capabili sa ne bucuram de o conducere FRAS formata din vizionari ce reinventeaza raliurile.
    Cat despre taxa, daca retin bine, FRAS se angajeaza sa promoveze CNRD. Ar fi util un instrument de cuantificare a acestei promovari fiindca tind sa cred ca mai multa lume a auzit de Raliul Sibiului (implicit si de CNRD) decat de oricare alta etapa din sezonul trecut. In acest caz, cine cui trebuie sa dea bani?

  3. Unii nu stiu cum sa mai faca sa aduca tot felul de competitii la ei in tara si noi dam cu piciorul unui eveniment absolut senzational. Cine pune bete in roate unei asemenea competitii ar trebui ostracizat. Nu vom avea un nivel ridicat in motorsport pana nu dam afara toate gunoaiele care isi dau aere de mari oameni de motorsport.am zis

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Motorsportnews.ro