Duminica s-a incheiat la Barcelona ultimul test dinaintea startului de sezon. Cele 11 echipe prezente au profitat de vremea buna si au facut foarte multe ture de circuit, reusind in mare parte sa puna la punct masinile pentru debutul de sezon de peste 2 saptamini din Bahrain.
Inca o data, McLaren au obtinut cel mai buni timp pe acest circuit, prin Lewis Hamilton, dar de data aceasta si ceilalti pretendenti la victorii au avut rezultate foarte bune.
Dupa aceste teste, se contureaza deja citiva favoriti.
Primii ar fi cei de la McLaren, care au avut un ritm foarte bun de dezvoltare a masinii fata de inceputul testelor de la Valencia. Monopostul McLaren, foarte spectaculos ca infatisare si cu solutii tehnice extrem de interesante, pare a fi in acest moment favorit in cursa pentru victorie in Bahrain.
Spre deosebire de solutiile ultra-ingenioase de la McLaren, Ferrari a venit anul acesta cu un monopost care e mai mult o evolutie a celui de anul trecut, la care s-au adaugat unele solutii preluate de la concurenta. Ferrari arata cel mai “cuminte”, dar au avut o fiabilitate beton si au impresionat cu timpii obtinuti in parcursurile lungi, uneori facind chiar 40 de ture fara oprire. Eu ii vad in continuare ca fiind team-ul de batut.
Red Bull s-au comportat asa cum se astepta toata lumea, de la o masina conceputa de “geniul” Adrian Newey. Au fost foarte rapizi, dar au avut si mai multe probleme de fiabilitate. Ca si Ferrari, au preferat sa fie mai conservatori in design (lucru normal tinind cont ca anul trecut au avut cea mai buna masina). Cu toate astea, se pare ca inca mai sint mici probleme tehnice care ar putea sa le creeze neplaceri in debutul de sezon.
O relativa necunoscuta este Mercedes. Mostenitoarea campioanei mondiale Brawn a venit cu niste inovatii si solutii noi, dar nu a stralucit in teste. Au fost acolo, au fost chiar primii cu Rosberg intr-una din zile, dar nu au dat impresia de dominare a lui Ferrari sau McLaren. Cu siguranta vor fi foarte urmariti de toata lumea datorita prezentei lui Schumacher, care crede ca mai are ceva de spus in acest sport si la virsta de 41 de ani.
Al doilea grup e foarte interesant: Williams cu noul motor Cosworth si cu speranta Hulkenberg, “noua” echipa BMW Sauber care (culmea!) are motor Ferrari si doi piloti fara mari rezultate, dar cu sperante. Pedro de la Rosa are multe mii de kilometri de teste, si o cariera destul de semnificativa in curse, dar intrerupta cu ceva timp in urma, iar favoritul meu Kamui Kobayashi este fost campion GP2 Asia si a reusit sa impresioneze in cele doua curse la care a participat anul trecut pentru Toyota. As pune in acelasi grup pe cei de la Force India, o echipa care reuseste sa treaca peste toate prejudecatile si obstacolele financiare si care a aratat potential in teste (al patrulea timp absolut la Barcelona!).
Renault nu pare sa iasa din forma relativ slaba de anul trecut, desi Kubica a facut niste declaratii optimiste, insa neconfirmate de performante semnificative in teste. Bine macar ca este o masina foarte frumoasa… Intr-o pozitie similara, daca nu chiar mai buna, par sa fie cei de la Toro Rosso, care chipurile au construit singuri monopostul de anul acesta, desi seamana leit cu cel de anul trecut, proiectat de Red Bull.
La coada clasamentului s-au situat constant cele 2 echipe debutante, Lotus si Virgin. Lotus beneficiaza de aportului lui Mike Gascoigne, un inginer foarte bine cotat, dar asteptarile nu pot fi prea mari din partea unui team nou-nout si fara mari resurse financiare, dar au reusit sa puna la punct fiabilitatea monopostului. Virgin se lauda cu singura masina creata exclusiv pe computer (CFD), fara tunel aerodinamic, dar se pare ca la curse nu e ca in jocurile pe calculator, fiindca au mari probleme de fiabilitate, in afara de faptul ca sint cei mai lenti. Probabil monoposturile celor 2 team-uri vor fi niste “sicane mobile” in primele curse ale sezonului.
Exista o posibilitate sa avem la start inca una sau doua echipe, desi nimeni nu e optimist in ce priveste soarta lui Campos si a USF1, dar acest lucru nu e important in acest moment.
Marile schimbari de regulament de anul acesta vor da nastere unor curse “ciudate” fata de cele din anii trecuti. Startul in cursa cu rezervorul plin va influenta mult timpii pe tur si uzura pneurilor, iar diferentele vor fi foarte mari pe masura ce se va consuma combustibilul. opririle la boxe vor fi foarte scurte (se vorbeste de 3-4 secunde) si din acest motiv factorul “strategie” va fi probabil mai putin influent in deznodamintul final.
Iata timpii realizati in cele 4 zile de teste de la Barcelona:
autor : Emil Caldararu