Numele lui DS3 a fost inspirat de la modelul legendar al celor de la Citroen din anii `50, cel din urma fiind o prezenta constanta in topurile de frumusete all-time dar si o masina foarte avansata din punct de vedere tehnic pentru acele vremuri. Cu greu mai putea cineva sa reinvie divina Déesse, acest nume fiind in acelasi timp o binecuvantare dar si o povara.
DS3 a fost o masina foarte asteptata. Atat de mult incat peste 100 de persoane au comandat-o pe internet fara a o vedea in realitate. Cei de la Citroen au dat din nou lovitura! DS3 este mai mult decat o masina mica, este primul model din gama DS din care mai fac parte DS4 si recent lansatul DS5.
Francezii si-au facut de data aceasta foarte bine temele si au fost premiati pentru acest lucru. Au studiat cu atentie cum cei de la FIAT sau MINI au reinviat modele de succes dar au ales o alta metoda pentru a-i combate. Au lansat acest model care nu are nicio inspiratie retro (exceptand numele) si care are cateva caracteristici specifice masinilor premium.
Cum arata ?
Lansat pe piata in toamna anului trecut, DS3 este un model nou al celor de la Citroen. Chiar daca imparte platforma cu mult mai conventionalul C3, noul model personalizabil in trei usi de la Citroen nu are prea multe elemente exterioare comune cu fratele sau. Mai mult, DS3 nici nu a fost targetat pentru clientii de masini mici ci se adreseaza in mod direct celor cu asteptari premium.
Designul exterior este proaspat si indraznet si scoate in evidenta niste linii netede si o alura relativ joasa. Punctele forte ale lui DS3 sunt reprezentate de stalpul lateral in forma de coada de rechin, linia joasa a plafonului ( care poate fi evidentiata prin mai multe desene contrastante cu vopseaua masinii) si benzile de LED-uri montate la extremitatile spoilerului din fata.
Stilul aventuros al designului exterior se continua si la interior. Layout-ul este unul modern si se bazeaza pe unele materiale premium. Elementele de plastic sunt finisate intr-un lac negru si lucios iar utilizarea pielii si a cromului a fost facuta intr-o maniera chic, specifica francezilor.
Scaunele fata sunt stilate, confortabile si ofera un sprijin lateral suficient pentru veleitatile dinamice ale masinii iar torpedoul are dimensiuni generoase gratie liniei sculptate. Designul plansei de bord are un aspect modern iar acele vitezometrului si ale turometrului arata fantastic, dupa ce Citroen ne obisnuise in ultima perioada doar cu display-uri de tip lcd.
Un avantaj major fata de concurenta il reprezinta bancheta spate care poate acomoda trei pasageri iar accesul este relativ facil si se poate face chiar daca acestia nu au urmat ultimele cursuri de Pilates. Si portbagajul este mai mare decat in cazul lui MINI Cooper, mai exact cu 100 de litri fata de cei 185 ai modelului pus in vanzare de Grupul BMW. Cu bancheta spate rabatata acesta poate fi marit pana la aproape 1 000 de litri.
DS3 iese in fata si la capitolul gadgeturi putand fi dotat cu un sistem de navigatie scolarizat si pentru Romania, amplasarea display-ului de sapte inch fiind poate una dintre cele mai naturale in comparatie cu multe masini. Melomanii sunt si ei rasfatati de un performant sistem audio insa utilizarea satelitului de comanda montat sub volan in partea dreapta necesita putin timp pentru adaptare.
Este de apreciat ca cei de la Citroen reactioneaza pozitiv la criticile aduse, mai ales fata de multitudinea de butoane amplasate pe volanele modelelor mai vechi, insa acum au mers in cealalta extrema, pilotul automat si limitatorul de viteza putant fi actionate prin intermediul unui alt satelit de comanda montat sub volan in partea stanga. Actionarea franei de mana este usor incomodata de cotiera iar acest aspect negativ poate fi eliminat prin montarea uneia electrice odata cu faceliftul masinii.
Cum se conduce?
DS3-ul nostru era dotat cu un motor diesel de 1,6 litri care dezvolta 90 de cai putere la 4 000 rpm dar mult mai important acesta este capabil de 230 NM incepand de la doar 1 750 rpm. Aceasta mapare a motorului imprima un caracter dinamic masinii, oferind resurse potrivite pentru micutul model francez.
Masina din acest test a fost echipata cu un sistem micro-hibrid. Este felul pompos al celor dela Citroen de a boteza sistemul Start/Stop al motorului si al celui de recuperare a energiei pierdute la franare. Interventia acestuia asupra masinii aflata in stationare se face foarte discret, iar motorul este pornit odata cu actionarea pedalei de ambreiaj.
Producatorul anunta un consum de motorina de doar 4,3 litri in ciclul urban si de 3,2 l/100 km in afara orasului. La capatul celor trei zile petrecute exclusiv pe strazile mult prea aglomerate ale Bucurestiului, computerul de bord ne indica un consum de 6,2 litri, o valoare buna obtinuta fara compromisuri.
Acest aspect ar putea fi imbunatatit prin montarea unei cutii de viteze in sase trepte, masina din test fiind disponibila doar cu una in cinci trepte. Timoneria acesteia nu este o referinta in materie iar levierul are o cursa relativ lunga. Atat motorul hdi de 90 de cai putere cat si cutia de viteze au fost montate de-a lungul timpului pe foarte multe modele Citroen si nu numai, reusind sa-si dovedeasca fiabilitatea.
Pentru DS3, inginerii Citroen au ajustat suspensia si directia mai putin sportivului C3. Dupa cateva sute de kilometri petrecute la volanul masinii de test putem afirma cu convingere ca aceste schimbari sunt bine realizate, DS3 fiind o masina dinamica, chiar daca vorbim de un model diesel.
Nivelul de aderenta oferit in viraje este peste medie, tinand cont de faptul ca masina era dotata cu roti de 16 inch. Sistemul de directie electric este mult mai bine setat decat la alte masini. Iti ofera un feeling placut, fiind liniar, precis si rapid. DS3 este o masina mult mai odihnitoare, confortabila si potrivita pentru drumurile Romaniei decat MINI Cooper D. Amortizoarele absorb cu brio micile denivelari si gropi, sasiul fiind unul echilibrat.
Citroen DS3 sta foate bine si la capitolul siguranta, obtinand cinci stele la testele EuroNCAP, masina putand fi dotata cu airbaguri frontale, laterale si de tip cortina dar si cu sisteme precum ABS, EBD si EBA ( Electronic Brake Distribution, Electronic Brake Assist) si cu deja bine cunoscutul sistem ESP.
Concluzia finala
Stilat si eficient, reprezinta doua caracteristici care de multe ori cu greu pot fi atribuite aceleasi masini. DS3 este unul dintre cele mai atractive modele ale constructorului francez dar si printre cele mai economice.
Cei de la Citroen promoveaza DS3, cu un zambet in coltul gurii, ca pe un model anti-retro. Arata intr-un fel cum nu a mai facut-o niciun model inaintea sa. Chiar si spoturile TV pentru DS3 s-au bazat pe imaginea lui John Lennon si Marilyn Monroe care se declarau uimiti de faptul ca multi „traiesc in trecut”. Chiar daca aspectul exterior este foarte important, nu totul se reduce la asta. Daca veti trece DS3 pe lista voastra de masini sa stiti ca nu primiti confortul sau nivelul inovatiilor tehnologice specifice anilor `50 iar nevoile din trecut au devenit o declaratie de moda a zilelor noastre.
Un design atragator, chiar daca opus cu originalul, si care apeleaza la simplitate. Comparativ cu alte masini ale acestui trend, DS3 nu se simte simplu, dar are un pret inteligent, este bine echipat si se conduce foarte placut. Ar putea oare modernismul sa reprezinte noul curent retro? Imaginati-va …
Foto : Catalin Oprea
[nggallery id=232]