Drive-test Nissan X-Trail 1.6 dCi – 130CP – Tekna

Viata este un pic cam dura atunci cand ai un parinte celebru. Cu siguranta aveti cel putin un exemplu personal in acest sens. Imaginati-va cum e sa fii baiatul lui Albert Einstein. Cum ai putea vreodata sa te ridici la nivelul asteptarilor cand tatal tau a fost unul dintre cei mai mari oameni de stiinta din istorie?

 

Ei bine fiul lui Einstein a fost tot om de stiinta. A studiat „transportul sedimentelor” dar contributia sa in acest domeniu nu s-a apropiat deloc de realizarile tatalui sau. Astfel, el va ramane cunoscut ca fiind doar baiatul lui Einstein.

 

Continuand ideea, noul Nissan X-Trail se confrunta cu o problema oarecum asemanatoare. Prima generatie a fost de departe cea mai buna masina din segmentul sau, iar lucrurile au stat asemanator si in cazul modelului care a urmat. Ultima generatie lansata de curand, si care a ajuns si in Romania, sugereaza inca de la inceput ca nu va calca pe urmele predecesorilor sai. Sa vedem de ce.

 O58A1090

Cum arata?

Din punct de vedere al designului, bineinteles cel mai subiectiv capitol, nu i se poate aduce niciun repros noului X-Trail. Carcotelile de genul „baby Murano” au fost rispite iar asta este un lucru bun pentru ca, in termeni de design general, noul X-Trail este o incercare mai mult decat indrazneata fata de ceea ce am fost obisnuiti. Parcarea langa un model din generatia anterioara evidentiaza faptul ca cele doua masini nu au aproape niciun element comun decat logo-ul constructorului si aproape ai putea jura ca au fost desenate de producatori diferiti. Atat de radicala este schimbarea in materie de design in cazul noului X-Trail.

 

Chiar daca are forme rotunde si stilate, noul X-Trail arata bine atunci cand il privesti din toate unghiurile. Inca nu exclude total S-ul din SUV iar designul din spate este surprinzator de atragator pentru un model din zilele noastre. Lucrurile stau la fel de bine si la interior, acolo unde pielea de o calitate ireprosabila, te inconjoara peste tot. Noul habitaclu are un aspect elegant si „mai premium” decat generatia pe care o inlocuieste, insa, ca nota personala, regret putin din salbaticia modelului anterior.

 

Este si normal pe de o parte ca toate modelele unui constructor sa utilizeze acelasi limbaj de design iar noul X-Trail poarta cu mandrie logo-ul Nissan pe noua „fata”. Revenind la interior, acesta a crescut simtitor ca si volum, acesta fiind unul dintre argumentele principale in cazul vanzarilor de astfel de masini.

 

Din punct de vedere al dotarilor si al tehnologiei, noul X-Trail sta excelent. Poate fi livrat in doua versiuni, cu 5 sau 7 locuri, dar in realitate doar 4 pasageri adulti vor sta cu adevarat confortabil. Iar cand spun confortabil, nivelul este peste medie. Scaunele fata inglobeaza tehnologia zero-gravity a celor de la Nissan (au ca scop reducerea oboselii si durerilor de spate) iar bancheta spate, fractionabila 40-20-40 dispune de un spatar reglabil.

 

Sistemul de infotaiment cu ecran tactil de 7 inch este foarte bine integrat in plansa de bord iar instrumentarul de bord incorporeaza, prin sistem pas cu pas, si mesajele sistemului de navigatie. De acest lucru se vor bucura si pasagerii spate, care au o pozitie asemanatoare cu cea de la teatru, stand cu aproximativ 100 mm mai sus decat cei din fata. In rest, noul X-Trail dispune de piele, climatizare automata, buton de start, scaune incalzite, suport de pahare racit/incalzit, pilot automat, faruri si stergatoare automate, bluetooth, camera pentru mersul cu spatele, sistem de avertizare pentru unghiul mort, sistem de avertizare la parasirea benzii, plafon panoramic electric, hayon electric, etc, etc, etc. Cu siguranta veti descoperi toate dotarile abia cand veti ajunge intr-un showroom Nissan.

 O58A1105

Cum se conduce?

Partea tehnica a noului X-Trail vine si cu vesti bune si cu unele mai putin bune. In primul rand, motorul diesel de 2.0 litri a fost eliminat, locul sau fiind preluat de o unitate de 1,6 litri, care dezvolta mai putin cu 20 de cai putere, mai precis 130 cp. Partea buna este ca nivelul cuplului motor a ramas acelasi, de 320 Nm si este atins mai devreme, la 1.750 rpm fata de 2.000 rpm la generatia anterioara.

 

Noul Nissan X-Trail poate fi comandat in compania unei cutii de viteze manuale in 6 trepte sau alaturi de o cutie Xtronic CVT, fosta transmisie automata cu convertor de cuplu fiind si ea eliminata. Continuand acest capitol, tractiunea integrala All Mode 4×4-i este disponibila pe lista de dotari suplimentare a noului X-Trail insa aceasta nu poate fi comandata alaturi de cutia Xtronic CVT, ci doar in compania unei cutii de viteze manuale. Cealalta varianta ramasa, este formata din cutia Xtronic CVT si tractiune pe rotile din fata, adica exact masina din testul nostru.

 

Generatia anterioara a fost criticata pentru compromisul pe care-l facea pe drumurile asfaltate, insa acest aspect a fost imbunatatit dramatic odata cu noul model, gratie unei directii mai usoare si unui nivel de aderenta bun. Suspensiile moi se dovedesc foarte confortabile pentru pasageri, insa masina are un ruliu deloc de neglijat in viraje chiar daca este orientata catre salbaticia din asezarile urbane.

 

Nu am fost niciodata fanul cutiilor de tip CVT iar noul X-Trail nu mi-a schimbat parerea, poate doar mi-a mai temperat-o putin. In miscare, la turatii medii, cutia de viteze de pe masina de test s-a dovedit extrem de eficienta. Si mai bine se descurca pe modul sport, insa, la pornirea mai in tromba de pe loc, lag-ul este destul de mare iar pentru o tasnire de la semafor sau printre stradute va trebui sa va asigurati temeinic.

 

Pentru ca nu am parasit niciun moment drumurile asfaltate nu voi face nicio referire la abilitatile de off-road ale masinii, insa nu pot sa nu laud confortul pe care ti-l ofera la un drum mai lung. Bineinteles, la asta contribuie si cutia de viteze Xtronic CVT pe care eu nu o iubesc.

 

Ultimul lucru pe care o sa-l mentionez este consumul, care a avut o medie mixta de aproximativ 7,1 litri %, adica cu exact 2 litri mai mult decat indica producatorul in fisa masinii. Chiar daca diferenta poate parea mare, rezultatul in realitate este unul mai mult decat foarte bun, desi nu am fost prea aspri cu acceleratia.

 O58A1087

Concluzia finala

Cred ca cei de la Nissan au facut un pas important in loializarea clientilor fata de brand. Mai cred ca noul X-Trail va fi masina preferata de miile de posesori de Qashqai ale caror nevoi familiale necesita o masina mai mare.

 

Noul X-Trail este o masina foarte capabila la majoritatea capitolelor, un SUV care se dovedeste a fi practic, spatios, eficient si competitiv din punct de vedere al raportului pret/dotari. Singurul capitol unde mai poate primi imbunatatiri este gama de motorizari si cutia de viteze, pe care alianta Renault – Nissan o a are la indemnana dealtfel.

 

 

foto: Catalin Oprea – EvlSkillz.ro