Pneurile PIRELLI pentru Formula 1 în 2011

În conformitate cu regulamentul enunţat de către FIA (Federaţia Internaţională de Automobilism), Pirelli va furniza două tipuri diferite de pneuri. Primul tip de pneuri a fost proiectat pentru suprafeţe uscate, în timp ce al doilea este destinat suprafeţelor ude. Dimensiunea fiecărei anvelope este de 13 inci, ca şi diametrul jantei. Pneurile pentru suprafaţa uscată au o lăţime a benzii de rulare de 660 milimetri, cu o înălţime a flancului de 245 milimetri în cazul pneurilor faţă şi 325 milimetri pentru pneuri spate. Pentru condiţii de umezeală, sunt disponibile atât pneurile pentru suprafaţa udă, cât şi intermediare. În comparaţie cu pneurile pentru suprafaţa uscată, cele pentru suprafaţa udă au o lăţime a benzii de rulare mai mare, respectiv de 670 milimetri, producând fenomenul de înălţare a maşinii şi ajutând la ocolirea zonelor în care se adună apa. Pneurile faţă au o înălţime a flancului de 245 milimetri, în timp ce dimensiunea pneurilor spate este de 325 milimetri.

Pneurile pentru suprafaţă uscată

Pneurile pentru suprafeţe uscate, cunoscute sub numele de slikuri, au o bandă de rulare fără striaţii sau canale, şi sunt produse în patru versiuni: supermoale, moale, medie şi dură. Amestecul diferitelor compoziţii se va realiza astfel încât să se potrivească unei game largi de circuite în funcţie de tipul de asfalt, numărul şi gradul de dificultate al curbelor  şi de viteza pe sectorul rectiliniu de drum. Acest lucru permite echipelor să aleagă dintre mai multe tipuri de strategii.

Supermoale. Acest model este cel mai uşor pneu din gamă şi este menit să obţină performanţa la cel mai înalt nivel şi stabilitate pe pistă în cadrul unor circuite cu viteză mică şi multe curbe precum cel de la Monte Carlo sau Hungaroring.

Paul Hembery declară: “Acest tip de pneu oferă o aderenţă sporită numai pentru câteva tururi. Are o compoziţie specială, diferită de restul gamei. Nivelul excepţional de aderenţă disponibil este surprinzător, deşi atinge cote maxime doar pentru câteva tururi.”

Moale. Acest tip de pneu este folosit în anumite circuite de F1. Durata de viaţă a pneurilor moi nu este la fel de mare ca cea a pneurilor dure, astfel încât sunt folosite în mod frecvent în calificări.

Paul Hembery declară: “Îmi place mult acest tip de pneu. Se încălzeşte repede şi este usor de condus. Îţi oferă tot ceea ce te aştepţi să-ţi ofere un pneu moale şi este, de asemenea, şi rezistent, având o bună aderenţă şi un bun echilibru.”

Medie. Alături de pneurile dure, acesta va fi unul dintre cele mai utilizate tipuri de pneuri în timpul sezonului de debut pentru Pirelli în Formula 1. Este un pneu adaptabil menit să funcţioneze bine în diferite condiţii şi se potriveşte bine circuitelor cu caracteristici variabile.

Paul Hembery declară: “Fiabilitate este cuvântul-cheie în acest caz. Aşa cum era de aşteptat, acest tip de pneu se încălzeşte mai greu, dar o dată ce s-a încălzit corespunzător, poţi să fii sigur de consistenţa şi rezistenţa sa”.

Dure. Şi aceasta este o alegere frecventă deoarece aceste pneuri sunt făcute să ofere maximum de aderenţă în cele mai dure condiţii. În cazul unui pneu dur, este nevoie de mai mult timp până când atinge nivelul maxim de temperatură de exploatare faţă de un pneu moale, prin urmare este mai potrivită pentru sprinturi mai lungi.

Paul Hembery declară: “Situată la capătul opus tipului de pneu supermoale, acesta este un pneu dur cu adevarat. Există câteva diferenţe semnificative între etape acum – acest lucru reprezintă ceea ce echipele îşi doreau. Este o veste excelentă pentru spectatori”.

Pneurile pentru suprafaţă umedă

Pneurile pentru suprafaţa umedă, care se caracterizeaza prin prezenţa canalelor pe banda de rulare, sunt produse în două versiuni: pentru ploaie, şi intermediare. Pneurile pentru suprafeţe umede au striaţii adânci, cu canale menite să elimine apa pe asfaltul foarte umed. Pneurile intermediare au striaţii mai superficiale, pentru suprafeţe umede sau puţin umede, dar şi pentru condiţii mixte. Ambele tipuri de pneuri au aceeasi compoziţie.

Suprafaţa umedă. Aceste pneuri au striaţii adanci, asemănătoare anvelopelor autoturismelor, şi elimina peste 60 de litri de apă pe secundă la 300 km/h. O anvelopă de autoturism poate să elimine doar aproximativ 10 litri de apă pe secundă, la viteze mult mai mici.

Intermediare. Aceste pneuri au striaţii fine care elimină apa, însă acest lucru diminuează amprenta de contact şi determină o mai slabă aderenţă pe o pistă uscată. Când plouă puternic, piloţii vor schimba pneurile cu cele pentru suprafaţa umedă.

Paul Hembery declară: “Punctul forte al pneurilor pentru suprafeţe umede constă în cantitatea de apă pe care o dispersează. O altă caracteristică importantă este durata de timp în care compoziţia moale se încălzeşte până la atingerea temperaturii de exploatare.”

Regulamentul privind  pneurile pentru Formula 1 în 2011

Regulamentul referitor la pneurile pentru sezonul 2011 este în mare măsura acelaşi ca şi cel din 2010, având scopul de a oferi echipelor stabilitate tehnică.

Cu excepţia cazului în care este o cursă pe suprafaţa umedă, echipele trebuie să folosească una dintre cele patru compoziţii pentru suprafeţe uscate (supermoale, moale, medie şi dură) în cadrul fiecărui eveniment. Pirelli va decide înainte compoziţiile ce vor fi folosite în fiecare cursă – de exemplu, dură şi moale.

Una din cele două compoziţii va fi, teoretic, mai bine ajustată la circuit ţinând cont de condiţiile prezente, iar acest lucru este cunoscut sub numele de pneu primar. Regulamentul spune, totuşi, că, la un moment dat, toate echipele trebuie sa folosească şi celălalt tip de pneuri: acest lucru este cunoscut sub numele de pneuri opţionale – deşi echipele sunt obligate să le folosească. Pneurile sunt diferite şi au marcaje speciale astfel încât să se poată identifica imediat tipul de pneu.

Strategia alegerii pneurilor constă în a-ţi da seama care este cel mai bun moment pentru a folosi fiecare pneu. În total, fiecare maşină are 11 seturi de pneuri pentru suprafeţe uscate pe perioada weekend-ului, dar nu este permis să fie folosite toate. În momentul sosirii la circuit, piloţii vor primi trei seturi de pneuri (două primare, unul opţional) pentru cele două sesiuni de antrenament liber. Ei trebuie să returneze un set dupa fiecare sesiune. În continuare, aceştia vor primi alte opt seturi de pneuri (patru din fiecare compoziţie) pentru a le folosi pentru restul weekend-ului, însa un set din fiecare specificaţie trebuie returnat după antrenamentul de sâmbătă dimineaţa, lăsând piloţilor trei seturi din fiecare compoziţie pentru calificări şi cursă.

Distribuirea  pneurilor şi reguli

Piloţii trebuie să profite la maxim de pneuri în timpul a cinci perioade cruciale: două sesiuni de antrenament liber în ziua de vineri, o sesiune de antrenament liber în dimineaţa zilei de sâmbătă, calificările de sâmbătă după-amiază şi cursa de duminică.

În momentul sosirii la circuit, piloţii vor primi trei seturi de pneuri (două primare, unul opţional) pentru cele două sesiuni de antrenament liber de vineri. Ei trebuie să returneze un set după fiecare sesiune.

În continuare, aceştia vor primi alte opt seturi de pneuri (patru din fiecare compoziţie) pentru a le folosi pentru restul weekend-ului, însă un set din fiecare specificaţie trebuie returnat după antrenamentul de sâmbătă dimineaţă, lăsând piloţilor trei seturi din fiecare compoziţie pentru calificări şi cursă.

În timpul cursei, fiecare pilot trebuie să folosească cel puţin un set din fiecare amestec. Dacă nu face acest lucru, poate fi exclus. Dacă respectiva cursă este suspendată dintr-un motiv sau altul înainte ca fiecare pilot să fi folosit ambele tipuri de pneuri, se adaugă 30 de secunde la totalul cursei sale.

Curse pe suprafeţe umede

În cazul unei curse pe suprafaţă umedă, se aplică alte reguli deoarece piloţii nu sunt obligaţi să folosească pneurile pentru suprafeţe uscate. De fapt, dacă respectiva cursă începe în spatele unei maşini de protecţie, este obligatoriu pentru piloţi să folosească pneurile pentru suprafeţe umede până când maşina de protecţie iese de pe pistă.

Producţie şi logistică

Pneurile motorsport Pirelli vor fi toate produse în fabrica Izmit, Turcia, fabrica fiind situată în afara Istanbulului. Încă din 2007 aici se realizează producţie de pneuri motosport. Izmit va fi, de asemenea, centrul logistic al Pirelli, alături de o unitate de distribuţie în Regatul Unit: centrul unei operaţiuni care implică în jur de 50 de tehnicieni şi 15 camioane la curse.

Aproximativ 50.000 de pneuri vor fi produse pentru Formula 1 în 2011, alături de 70.000 pentru seriile GP2 si GP3. În total, considerând şi celelalte campionate, în fabrica de la Izmit, producţia finală va fi de 200.000 de anvelope.

Fabrica de la Izmit este o unitate inovativă care a beneficiat de investiîii de 140 milioane euro în ultimii 10 ani. Încă 30 de milioane euro vor fi investiţi în acest an, când Pirelli se întoarce la Formula 1.

În total, gama de produse automotive sport  Pirelli, însumează 200 de tipuri de pneuri de curse, inclusiv cele şase pneuri PZero care formează nucleul campaniei Formula 1 a Pirelli, precum şi pneurile câştigătoare la campionatele de raliu. În plus, Pirelli echipează o serie de campionate-unicat precum Ferrari Challange, Lamborghini Super Trofeo şi Trofeo Maserati.

Linia de producţie pentru Formula 1 din Turcia se întinde pe o suprafaţă de 15.000 mp şi include 140 de specialişti.