Cum a fost in Malaezia


La Sepang, Red Bull reuşeşte în cele din urmă performanţa cu care ne ameninţă de la începutul sezonului, cu Sebastian Vettel conducînd de la start la finish şi Mark Webber pe locul doi. Nico Rosberg a adus echipei de uzină Mercedes primul podium, sosind al treilea, deşi ilustrul său coechipier Michael Schumacher a abandonat după cîteva ture, în timp ce McLaren si Ferrari au reuşit să ajungă în top zece dupa dezastrul din calificari.

După calificările “ude” şi haotice de sîmbătă, toată lumea aştepta ca şi în ziua cursei să fie la fel, dar în mod neaşteptat  a fost uscat de la început la sfîrşit.

Vettel a luat un start excelent de pe pozitia a treia, depăşindu-l pe Rosberg şi folosindu-se de “plasa” lui Webber, a trecut pe interior de acesta în primul viraj pentru a prelua conducerea.

Cele două Red Bull s-au distanţat apoi în formaţie de Mercedes-ul lui Rosberg, rămînînd la o secundă unul de celălalt pînă la pitstop-uri, în turele 23 şi 24. Oprire care în cazul lui Webber a durat 1.4 secunde mai mult, tăindu-i astfel orice şansă de a-l ataca pe Vettel. Astfel Webber a ieşit de la boxe în urma lui Lewis Hamilton, care nu oprise încă, iar Vettel a putut continua fără presiune pe primul loc, reuşind prima victorie pentru el şi Red Bull în sezonul 2010.

Rosberg a mers liniştit pe locul trei pe întreaga durată a cursei, dar al doilea Mercedes (Schumacher) a abandonat în turul opt atunci cînd roata stînga spate a acestuia a rămas fără prezonul de fixare.

Robert Kubica a continuat forma excelentă pentru Renault venind pe locul 4, nu destul de  aproape pentru a-l ataca pe Rosberg, dar destul pentru a nu fi ajuns de cel de-al cincilea plasat, Adrian Sutil (Force India). Acesta a facut în sfîrsit o cursă bună si a obţinut primele sale puncte, rezistînd foarte bine atacurilor lui Lewis Hamilton în ultimele ture.

Hamilton a făcut cea mai agresivă cursă dintre favoriţii plecaţi de la coada grilei, ajungînd în primii zece în doar şapte ture, chiar dacă a fost avertizat pentru schimbări de trasă excesive în timpul unei bătălii spectaculoase cu debutantul Renault, rusul Vitali Petrov. Hamilton a ajuns la un moment dat chiar pe locul doi, înainte de a intra la boxe pentru cauciucuri în turul 30, de unde a ieşit chiar în faţa coechipierului său Jenson Button, pe care l-a lăsat repede în urmă să se lupte cu cele doua Ferrari.

Plecat de pe locul 21 pe grilă, Felipe Massa a intrat la boxe în turul 28, pentru a trece pe gumele “soft”, în timp ce Fernando Alonso, care s-a luptat toată cursa cu o problemă la ambreiaj şi a stat cam “la cutie” în prima parte, a rămas pînă în turul 36 pe pneurile “hard”, ca apoi să facă mai multe ture rapide în urmărirea lui Massa şi a lui Jenson Button.

Massa a trecut în cele din urmă – după mai multe încercări – de Button şi a plecat în urmărirea lui Sutil şi Hamilton, în timp ce Alonso a rămas blocat în spatele englezului de la McLaren pînă cînd, cu doar două ture înainte de final, la o nouă încercare de depăşire, motorul Ferrari a cedat. Abandonul lui Alonso înseamnă că Massa a preluat conducerea clasamentului general în campionat.

Jaime Alguersuari a obţinut meritat primele sale puncte în Formula 1, cu cea mai bună cursă din cariera sa de pînă acum, dupa o luptă hotărîtă cu Nico Hulkenberg şi Petrov pentru locul nouă.

Williams nu a putut să profite de rezultatul bun din calificări. Rubens Barrichello a rămas blocat pe grila de start datorită unui ambreiaj supraîncălzit, iar Hulkenberg a pierdut cîteva pozitii în primul tur, apoi a suferit din cauza strategiei, optînd pentru o oprire prea devreme la boxe. Bine, măcar a prins în final locul zece, mulţumită abandonului lui Alonso.

Lupta dintre noile echipe a fost de data aceasta foarte aprigă. Timo Glock (Virgin) a abandonat in turul trei după ce s-a ciocnit cu Lotus-ul lui Jarno Trulli intr-o incercare de depăşire, în timp ce şapte ture mai tirziu manevra lui Heikki Kovalainen asupra lui Lucas di Grassi s-a soldat de asemenea cu un accident, finlandezul de pe Lotus alegîndu-se cu o pană de cauciuc.

Pînă la urmă, bătălia celor mici a fost cîştigată de di Grassi, care în cele din urmă a venit pe locul 14, oferind lui Virgin prima cursă întreaga, deşi a mers “la consum”, din cauza rezervorului mai mic decît trebuie! El a terminat înaintea celor două Hispania, care au ajuns amîndouă la final, fie şi cu 3 ture întîrziere, cu indianul  Karun Chandhok înaintea lui Bruno Senna. Trulli a reuşit să ajungă şi el la finish cu toate că a avut probleme hidraulice spre sfârşit – probleme similare forţându-l pe Kovalainen să piardă mai multe ture la standuri.

De asemenea, probleme mecanice i-au forţat la abandon pe Petrov, Tonio Liuzzi (Force India), şi ambele maşini Sauber – Pedro de la Rosa nu a reuşit să ajungă pe grilă, iar prietenul nostru Kamui Kobayashi a rezistat doar 3 ture – din cauza motorului Ferrari. Acelaşi motor Ferrari care a cedat si pe maşina lui Alonso, motiv de îngrijorare pentru Scuderia italiană, avînd în vedere numărul limitat alocat pe sezon.

Una peste alta, cursa de la Sepang nu a furnizat acelaşi spectacol ca aceea de la Melbourne, dar nu a fost nici plicticoasă. Gurile rele susţin însă că asta s-a datorat numai ploii din calificări, care a dat peste cap ordinea de drept, făcînd ca mulţi dintre favoriţi să ia startul din ultima treime a grilei. Argumentul lor a fost că maşinile mai rapide au depăşit repede pe cele mult mai lente, dar în momentul cînd au ajuns în spatele unor concurenţi aproximativ egali, nu au mai trecut şi de acestea. A fost cazul lui Hamilton, care nu a reuşit să-l depăşească pe Adrian Sutil, cu toate că (cel putin teoretic) maşina McLaren e mult superioară celei Force India.

Urmează Marele Premiu al Chinei, pe circuitul de la Shanghai. Un circuit oarecum asemănător celui malaezian, desenat de acelaşi arhitect, cu două linii drepte lungi care se termină cu zone de frînare foarte puternică, unde pot avea loc depăşiri. Masina McLaren are în continuare un avantaj pe liniile drepte, dar tot cei de la Red Bull sînt favoriţi, cu condiţia să nu aibă probleme de fiabilitate. Ferrari vor fi şi ei din nou la lupta pentru victorie, iar Mercedes se pare că au facut şi ei un pas pozitiv. Este foarte important pentru desfăşurarea urmatoare a campionatului că deocamdată nimeni nu s-a desprins decisiv şi lupta pentru titlu se anunţă foarte disputata. Să sperăm că plouă şi în China?

Comentarii

comentarii