Dakar 2011: Piloții români au ajuns ieri de la -3C la +41C

Dakar-ul a revenit pe 12 ianuarie în Argentina, Mani Gyenes și Marcel Butuza făcând față cu brio celei mai grele zile din raliu. Piloții au fost nevoiți să concureze la peste 40˚C, într-o specială de 176 km, după ce cu doar câteva ore înainte de start au fost în Anzi la o altitudine de peste 4.700 m și la o temperatură de -3˚C. Pe 13 ianuarie se desfășoară ultima probă sepcială cu dune din această ediție a raliului, fiind programați 622 km.

Ieri s-a concurat într-o specială extrem de dificilă din cauza nisipului foarte fin și a dunelor albe de la Fiambala, dar și din pricina numeroaselor capcane care au existat la capitolul navigație. Mai mult de jumătate din concurenți, inclusiv favoriții de la categoriile moto și auto, s-au pierdut în prima specială de la revenirea în Argentina. Ziua a fost una foarte grea, pentru că piloții de la moto au fost nevoiți să se trezească înainte de ora locală 04.00 am pentru a porni din bivouacul de la Copiapo (Chile) către speciala care se afla pe partea cealaltă a munților Anzi. Într-o primă etapă de legătură care a măsurat 509 km s-a ajuns de pe malul Oceanului Pacific în Paso San Francisco la o altiutinde de peste 4.700m,  pentru ca ulterior să se coboare către startul probei speciale. În șase ore concurenții de la categoria moto au ajuns de la 15˚C (temperatura din Copiapo) la -3˚C (temperatura din Paso San Francisco), pentru ca în final să pornească în proba specială la 41˚C.

Pe lângă dunele albe cu nisip fin, speciala a fost și una în care s-a rulat în albia unui râu secat concurenții având mari probleme când a venit vorba de găsirea unei trase pentru a ieși din acel ued.

Atât Mani Gyenes cât și Marcel Butuza au reușit să se acomodeze destul de repede cu diferențele de temperatură și au rulat în speciala care, deși a avut doar 176km, a fost considerată de toți concurenții cea mai grea din raliu. Sătmăreanul a reușit să termine ziua cu al 14-lea timp aceasta fiind cea mai bună clasare a unui pilot român într-o specială a Dakar-ului și a urcat două poziții în clasamentul general ajungând pe locul 19. Gyenes rămâne și după parcurgerea celei de a 10-a din cele 13 probe programate în această ediție lider la clasa Maraton.

Cea mai grea porțiune din proba specială a fost pentru Marcel Butuza un canion. Din cauza căldurii de aici mulți concurenți s-au luptat să își scoată motocicletele având în vedere că motoarele se supraîncălzeau. Pilotul care în 2007 a fost în primii 10 rideri din Campionatul Mondial de Rally-Raid a reușit să depășească această situație, deși s-a chinuit 2h ore pentru ca să facă cei 100 de metri care l-au scos din canion.

Această primă zi din Argentina a fost și o etapă în care solidaritatea dintre concurenți s-a văzut atât în lunga etapă de legătură care i-a adus pe rideri din Chile cât și pe proba specială. David Casteu a avut nevoie de ajutor pentru a ajunge la startul probei speciale și francezul a fost ajutat de unul din foști săi coechipieri de la Vectra Racing. Marcel Butuza l-a tractat pe Casteu peste 100 de km și acesta a reușit să ajungă la startul probei rămânând astfel în raliu.

Astăzi (13 ianuarie) este programată etapa Chilecito – San Juan care are măsoară în total 786 de km, 622 din aceștia fiind km din proba specială. Este ultima zi în care se va rula pe dune însă și aici fesh fesh-ul acel nisip extrem de fin va face diferența pentru că ascunde foarte multă piatră.

Până la finalul raliului se va mai concura în două probe speciale carvana urmând să ajungă la Buenos Aires pe 15 ianuarie.

Clasament proba specială nr.10

1.       Marc Coma (KTM) 3h06min35sec

2.       Cyril Despres (KTM) +9min56sec

3.       Ruben Faria (KTM) +13min22sec

…………………………………………………

14.    Emanuel Gyenes (KTM) +37min28sec

…………………………………………………..

73.  Marcel Butuza (KTM)       +3h06min12sec

……………………………………………………

Clasament general după 9 probe speciale

1.       Marc Coma (KTM)

2.       Cyril Despres (KTM)

3.       Chaleco Lopez (Aprilia)

………………………………..

19. Mani Gyenes (KTM)

………………………………..

65. Marcel Butuza (KTM)

………………………………