Drive test Nissan Qashqai 1.6 dCi – 130 cp

De la inceputul anului, aproape nu am avut niciun weekend liber. Fie ca am fost la etapele de raliu, fie la cele de viteza in coasta fie am avut un drive test de facut. Nu ma vait, pentru ca imi place ceea ce fac. Intr-unul dintre sfarsiturile de saptamana de luna trecuta am ajuns la Babele. Cu masina. Mai incercasem odata si mi-a fost frica.

 

In urma cu doi ani, descopeream ( la indicatia unui prieten) un nou drum tocmai potrivit pentru drumetii. DJ713 face legatura intre DN71 (Sinaia-Targoviste) si Cabana Cuibul Dorului, pentru ca mai apoi sa va poarte spre Cabana Padina sau Lacul Bolboci si Pestera Ialomicioarei sau spre Cabana Piatra Arsa. Daca in 2010 mergeam pe acolo, destul de greu, cu un Nissan Pathfinder  in 2012, dupa  o ampla actiune de asfaltare in aceasta zona am decis ca tot cu un model al celor de la Nissan trebuie sa ne aventuram.

 

Este vorba despre Qashqai, un vechi prieten, alaturi de care am mers prima oara pe Transalpina. Anul acesta, cross-over-ul compact al japonezilor a primit o noua motorizare diesel. Motorul de 1.6 litri este cel mai puternic diesel din lume cu aceasta cilindree. Nu este vorba doar despre putere (130 cp) ci si despre cuplul de 320 NM, valoarea maxima a acestuia fiind disponibila inca de la 1.750 rpm. Daca pe hartie noua motorizare promite multe, si in realitate performantele se confirma, Nissan Qashqai avand un spirit dinimic. Daca ramai in zona de cuplu maxim, resursele sunt suficiente pentru orice manevra. Peste 3.000 rpm motorul devine putin mai guraliv, fara insa sa fie suparator.

 

Dupa 7km de mers prin padure, pe drumul national ce leaga Sinaia de Targoviste, se face dreapta, pe DJ713, catre Cabana Cuibul Dorului. Odata intrati pe DJ713, aici va va intampina cea mai frumoasa sosea pe care o puteti parcurge in toate imprejurimile. Se numeste Saua Dichiului, are peste 15 km de asfalt proaspat asternut  si este extrem de virajata si de ingusta. Dupa primii 8,8 km de asfalt ajungeti intr-o intersectie: stanga (DJ714) spre Lacul Bolboci, Cheile Tatarului si Pestera Ialomicioara (Pestera Ialomita), dreapta (DJ713) spre Cabana Piatra Arsa, Babele si Sfinxul Bucegilor, Cabana Valea Dorumui si altele. Noi am ales Babele, pentru ca in urma cu o saptama ajunsesem la Pestera Ialomicioarei.

 

Sunt un fan al drumurilor neasfaltate, nu insa si al off-road-ului. Mi-e frica de mor de momentele acelea in care vezi doar cerul sau nu stii ce se ascunde dupa o urcare in rampa. Cu Qashqai mi-am depasit o mare parte din aceste temeri si nu atat de mult datorita masinii ci mai ales din cauza unui prieten, mai iscusit in afara drumurilor asfaltate, care a mers in fata noastra si l-am putut urma cu mai mult curaj decat de obicei.

 

Dupa intersectia cu Lacul Bolboci, unde noi am mers in dreapta spre Cabana Piatra Arsa, mai urmeaza una, unde am virat la stanga spre Cabana Babele. Daca ultimii 2-3 kilometri inainte de aceasta intersectie nu mai sunt asfaltati dar au un pietris foarte bine batatorit, drumul fiind pregatit pentru turnarea asfaltului, urmatorii 3 kilometri, pana la Babele, sunt groaznici.

 

Macadamul si pamantul nu mai fac parte din peisaj, locul acestora fiind luat de pietri si bolovani de mari dimensiuni. Practic, ai de a face cu o ascensiune in treapta intai de viteze. Trebuie sa mergi cu grija prin ravenele de pe traseu iar acolo unde nu esti sigur ca ai loc sau ca nu atingi sa iti rogi prietenii din masina sa te dirijeze.

 

Qashqai-ul nostru s-a descurcat mai mult decat onorabil pe aici, in ciuda rotilor de aliaj pe 18 inch si a pneurilor destul de late care-si pierdeau uneori aderenta pe bolovani gratie ploii care-si facuse aparitia. Probabil daca-i vei spune unui cunoscator ca ai facut off-road pana la Babele va rade de tine, insa sus, la cabana, eram noi si restul masinilor pregatite special pentru genul acesta de drumuri.

 

In niciun moment nu am utilizat functia de blocare a diferentialului central. Sistemul de tractiune integrala a ramas cuplat pe modul Auto. Probabil daca ploaia avea de unde sa aduca pamant mai mult pe drum, altfel au fi stat lucrurile. Ce-i drept nici noi nu am fortat-o si am plecat repejor de la Babele dupa inceperea ploii.

 

Drumul trece granita judetelor Prahova si Dambovita, iar paternitatea proiectului de reabilitare si modernizare a DJ713 este rodul asocierii Consiliilor Judetene din Dambovita si Prahova. Finantarea lucrarilor de reabilitare a fost asigurata de la bugetele locale si din alte surse legal constituite, potrivit panoului postat la inceputul drumului.

 

Parcul Natural Bucegi are o suprafata de 32.663 hectare si cuprinde 3.500 de specii de plante protejate sau pe cale de disparitie printre care se regasesc floarea de colt, iedera alba, tisa, salcia de turba, sangele voinicului. Fauna din Masivul Bucegi este, de asemenea, foarte importanta. Capra neagra, ursul brun, rasul, acvila de munte, cocosul de munte, furnica rosie de padure sunt cateva dintre speciile protejate. Asadar, daca veti alege sa va petreceti un weekend in aceasta zona nu uitati sa respectati natura.

 

La terminarea testului, Qashqai-ul nostru afisa pe computerul de bord un consum mediu de 6,2 litri/100 km. Rezultatul este unul mai mult decat multumitor, cei aproximativ 650 de km pe care i-am parcurs fiind impartiti aproape in jumatate intre oras si drumurile din afara acestuia.

 

La intoarcerea spre Bucuresti am fost foarte multumiti sa constatam ca masina nu a avut de suferit in urma traseului, nici macar o janta nefiind zgariata. Qashqai ramane o masina foarte placuta in utilizare la un pret competitiv.

 

[nggallery id=316]