Un tacanit pe Costa del Sol

Clientii SEAT se impart in doua categorii. Tacanitii si ceilalti. “Ceilalti” sunt clientii care cu prima ocazie, primul discount, primul model care le face cu ochiul migreaza catre alta marca. Eu nu sunt un client SEAT pentru ca inca nu am apucat sa-mi cumpar unul dar cu siguranta fac parte din prima categorie.  Cei de o teapa cu mine sunt capriciosi, pasionali, dificili dar si loiali, informati si indulgenti. Stiu, se bat cap in cap dar daca imi arata cineva un om interesant care nu are convingeri contradictorii sau se comporta contradictoriu, il mananc de viu. Ca sa ii demonstrez ca nu exista. Un tacanit este un client dificil, cu care te lupti dar un client care vrea sa cumpere de la tine. 

 

Problema celor care au prins semnalele SEAT de-a lungul timpului si s-au atasat de marca este ca asteptarile le-au crescut foarte mult. Daca in anii 2000 erai pur si simplu un dobitoc daca alegeai un Golf IV in detrimentrul unui Leon, acum lucrurile stau putin altfel. Atunci Leon-ul era mai frumos, mai sportiv, mai dotat si mai ieftin. Acum a ajuns doar mai frumos. Daca nu suntem de acord macar cu acest lucru nu mai avem ce sa vorbim. Indiferent ca vorbim de generatia V, VI sau VII a Golfului.

 

Asteptarile SEAT-istilor insa nu s-au mulat pe politicile ariene ale grupului VW ci le-au ignorat complet invocand un pedigree latin, sportiv si tehnologic putin exagerat. Daca e sa ne uitam in istoria marcii, SEAT nu a avut niciodata o personalitate proprie puternica. Ea a venit mai mult din faptul ca fiind unica marca auto de volum spaniola, toti am asociat-o cu cultura iberica. Iar aici nu avem reprosuri.  Tehnologia germana in haine latine este un mesaj pe care il aplaudam atat de mult incat ne asteptam ca produsul final sa ne prezinte un Lamborghini de dimensiuni compacte cu sigla SEAT pe bot, cea mai smechera suspensie, interior de Audi, fiabilitate VW si pret de FIAT. Pur si simplu asa ceva nu exista. Nu pentru ca nu se poate ci pentru ca nu este normal ca o marca subsidiara a Volkswagenului sa ii ia fata acestuia. 

 

Din pacate, succesul SEAT pe piata in ultima vreme a avut de suferit. Au fost pozitionari de pret, modelul Toledo pe care nu l-au inteles nici cei din fabrica,  deciziile luate contabiliceste cu Exeo, criza care a macinat adanc intr-o marca atat de privata de clientii de flote etc.  Dar lucrurile nu sunt roz in general. Si constructorii incearca fiecare pe limba lui sa-si gaseasca si sa-si consolideze propria nisa prin modele indraznete sau prin politici de siguranta. In sensul asta chiar daca noi, tacanitii, ne uitam cu jind la ultimele modele ca Opel Astra GTC, Mazda6 sau Toyota GT86 si am vrea un Leon cu reactie, cu opt evacuari si fara manere la portiere, SEAT isi vede in continuare de treaba si arunca pe piata o noua generatie a modelului Leon. Prima reactie e evidenta. Seamana cu vechiul Kia C’eed din profil, nu e asa fluid ca actuala generatie, unde e sangele latin, unde sunt motoarele puternice? 

 

E clar ca Leon-ul este pentru SEAT ce e Impreza pentru Subaru. Daca o dai in bara cu modelul asta tragi in jos toata marca. Mai mult decat atat, Leon-ul trebuie sa adune toate calitatile pe care SEAT si le doreste ca brand auto si acest lucru nu e usor. Trebuie sa fie si sportiv, si familist, si frumos, si german, sa-i tina pe clientii actuali de Leon in curte dar sa aduca si altii noi, sa aibe personalitate, sa se poata lupta cu o concurenta imensa si toate astea fara sa calce pe coada Golfului. Un task imens. Cum antrenezi un atlet astfel incat sa-i bata pe toti ceilalti dar sa nu-l intreaca pe Usain Bolt? Cam asta a fost targetul noului Leon.

 

Cu putin noroc, in urma cu cateva zile, am fost unul din cei primii patru romani care au condus noul Leon, in imprejurimile orasului Malaga. Problema jurnalistica cu aceasta oportunitate care mi s-a oferit este foarte simpla. Trimiti un fan SEAT la un test in Malaga si te astepti sa scrie intr-un mod  obiectiv despre ce a vazut el acolo? Pai nu poti. Si nu te astepti, clar. Si in fond, nu adevarul gol golut il vrem cand cautam varianta cea mai buna ci adevarul imbracat intr-un fel care ni se potriveste. Indiferent ca ne cautam o masina, o casa, o iubita sau job.

 

Potrivit celor de SEAT, clientul tinta al noului Leon este tanarul familist intre 35 si 45 de ani. La 45 de ani nu stiu cat de tanar mai esti dar, hei, am 35 si inca ma mai “joc cu masinute”. De ce nu as fi un “tanar” tata de familie la 45? Asadar, facand abstractie de legatura mea biografica cu SEAT, daca eu urma sa ma simt bine la volanul unui Leon, sunt toate sansele ca orice ( viitor ) tatic sau tanar sa sa simta la fel. Pentru ca, paradoxal, nu caut acceleratii fulminante si racnete din tobe cand conduc o masina. Vreau o masina pentru toata ziua care sa transmita mesajele pe care mi le doresc despre mine. Acceptam sau nu, toti suntem niste Tylar Durden-i ( vezi Fight Club ) care isi cauta mobila care ii reprezinta.

 

Estetic, masina este ireprosabila. Proportionata, corecta, sportiva dar nu agresiva, taioasa dar cu niciun element exagerat. Se putea mai bine dar ar fi intrat pe un teren “love it or hate it”. Farurile si stopurile cu led sunt bestiale.  Trebuie sa le vezi in realitate ca sa iti dai seama ca si daca stai la volan esti constient cat de smecher te vad ceilalti. Interiorul e in aceeasi linie. Corecta. Mai bine ca la actuala generatie si cu o dispunere odihnitoare a afisajelor. Suspensia putin rigida dar cum putea fi altfel? Tinuta de drum in consecinta, foarte buna. Cutia de viteze DSG lenesa pe motorul de 2.0 TDI/150 insa cu cutia manuala viata sportiva revine in habitaclu. Evident ca echiparile masinilor de test au fost de top insa chiar si asa, sentimentul a fost unul placut si nu unul de opulenta sau de gadgeturi estetice inutile. Gadgeturi electronice, media si de siguranta sunt cu duiumul insa cum eu sunt cam old school, nu m-am delectat cu ele.  Doua lucruri pe care le-am observat imediat sunt oglinzile si vizibilitatea in curbe. Oglinzile sunt parca taiate cu sabia si te fac sa te simti mult mai sportiv instantaneu iar stalpii din fata sunt foarte plonjati astfel ca nu pierzi din “vedere” niciodata nimic. 

 

Cand te invarti in jurul ei sau esti la volan, masina iti transmite ca ai facut alagerea buna, ca asta e cea pe care ti-o doreai fara ca cineva sa poata sa iti aduca argumente solide in favoarea altei alegeri. Si asta nu e putin lucru. E adevarat ca la prima vedere sunt multe alte modele din clasa compacta care sunt mai frumoase, mai complexe ca limbaj de design. La fel, sunt multe modele ieftine si cu echipari bogate dar filosofia VW pe care SEAT a imprumutat-o s-a dovedit castigatoare. Nu stiu cum se face ca atunci cand apare un Renault sau un Citroen ti se par cu doua generatii mai moderne decat contemporanele de la VW dar dupa cativa ani nu iti mai spun nimic in timp ce acelasi VW invechit te atrage mult mai mult. In felul asta, a treia generatie Leon este o alegere pe termen lung. 

 

Asadar, ceea ce mi-a placut la noul SEAT Leon nu a fost masina propriu zisa. Ea este perfecta in gama SEAT. Ci pozitionarea pe care constructorul a ales-o pentru acest model. Daca au reusit sa faca un Leon care sa fie potrivit si pentru tacaniti dar si pentru ceilalti inseamna ca au gasit drumul cel bun. Singurul hop ramane pretul. El va face din noul Leon o masina excelenta sau una de succes. Cat ma priveste pe mine, ca posibil client SEAT, nu m-au convins sa imi doresc noul Leon. Pentru ca au anuntat Leon-ul Coupe.

 

Da, ati auzit bine. Coupe.  

 

2 thoughts on “Un tacanit pe Costa del Sol”

  1. Felicitari pentru articol, de mult nu am mai vazut atata pasiune in presa auto de la noi.
    Chiar daca nu eram fan SEAT tot ma atingeai un pic … felicitari inca odata

Comments are closed.