Test drive Suzuki Grand Vitara – Alternativa discreta

 

Diversificarea productiei de la motociclete la automobile a functionat si in cazul altor constructori, asa ca nu existau premize sa nu dea roade si in cazul celor de la Suzuki. Grand Vitara este nava amiral a aceluiasi manufacturier care face si cea mai rapida motocicleta de productie din lume, legendara Hayabusa. Unul din scopurile initiale ale SUV-urilor era utilizarea acestora mai degraba in domeniul utilitar, insa japonezii de la Suzuki au inteles foarte repede ca asteptarile cumparatorilor au crescut.

 

 

Grand Vitara a fost conceputa pentru a se descurca foarte bine si pe drumurile asfaltate, nu numai in afara acestora, astfel ca sasiul autoportant a disparut si a facut loc unei structuri tip monococa. Drumurile parcurse la bordul acestei masini iti creaza senzatia de intoarcere in timp, dar in sensul bun, cam acum 20 de ani cand Suzuki era una dintre cele mai abordabile optiuni 4×4, inaintea aparitiei unor modele precum Toyota Rav4 sau Land Rover Freelander. Noul Grand Vitara duce  traditia  casei Suzuki la noi standarde, in ton cu tendintele actuale din segment pe plan mondial. Este unul dintre cele mai apreciate modele Suzuki, pe cele mai pretentioase piete, adica piata Europeana si cea Nord Americana.

 

 

Cum arata?

 

Suzuki Grand Vitara a ajuns deja la a treia generatie incepand cu 2005, si a suferit o reimprospatare in 2008. Din fericire, fata de alti constructori, noua generatie este un salt urias inainte, atat din punct de vedere al designului, dar si al motorizarilor sau al rigididatii  fata de versiunea anterioara. Are un aspect simplist si diferit in acelasi timp, fata de concurentii sai, si imbina linii de design asemanatoare cu cele de pe Swift, fapt menit sa-i asigure o usoara tenta de sportivitate.

 

Chiar daca a crescut in dimensiuni, designerii au reusit sa  redea modelului Grand Vitara o imagine de SUV  cu aptitudini 4×4 extreme si in acelasi timp de masina integrata intr-un peisaj urban sofisticat. Un mic secret al acestei reusite ar fi ca cei de la Suzuki au angajat femei, care au fost implicate in conceptia primelor schite, fapt care explica echilibrul dintre agresivitate, putere, sofisticare si finete a designului.

 

Grand Vitara este  unul dintre cele mai mari modele al celor de la Suzuki si, in comparatatie cu restul gamei, interiorul este unul mai mult decat spatios. Japonezii au construit habitaclul in asa fel incat acesta sa emane grija si eleganta fata de sofer, insa in acelasi timp sa ramana simplu, fara gadget-uri in exces, evitandu-se senzatia de vehicul prea pretentios pentru a se preta la terenul accidentat. Interiorul nu exceleaza din punct de vedere al materialelor ori finisarilor, dar are o arhitectura curata, cu butoane bine dimensionate si amplasate intuitiv.

 

 

Portbagajul inghesuit al vechiului model a fost inlocuit cu unul foarte util de 398 litri, care poate fi marit pana la 759 litri, prin rabatarea totala a banchetei spate, sau doar prin simpla inclinare a acesteia. Fractionabila in stilul classic 60-40, bancheta  este si reglabila fata-spate, modularitatea interiorului fiind ridicata. Singurul element pe care carcotasii probabil il vor critica este deschiderea laterala spre dreapta a hayon-ului care necesita un spatiu putin mai mare decat in cazul altor sisteme, insa este mai comod fata de sistemul de deschidere vertical.

 

 

Cum se conduce?

 

Suzuki Grand Vitara are nenumarate posibilitati de exploatare, si acesta este unul din punctele forte ale masinii. Poate fi folosit in afara drumurilor asfaltate, gratie sistemului inteligent de tractiune intregrala, poate transporta cinci pasageri confortabil fara absolut nicio problema, se descurca bine si pe autostrada, este un adevarat all-rounder si poate reprezenta optiunea potrivita daca vrei sa-ti iei o vacanta prelungita in relatiile cu bancile.

 

Grand Vitara pe care le-am preluat de la dealerul Union Motors pentru acest test a fost echipat cu un motor  de 1.9 litri diesel de provenienta Renault, care dezvolta o putere maxima de 129 CP la 4.000 rpm si un cuplu maxim multumitor de 300 Nm intre 1.750 si 2.500 rpm. Modelul testat dispunea si de o transmisie dotata cu diferential blocabil cu reductor, comandata electonic prin intermediul unui comutator situat pe consola centrala.

 

Suspensia este independenta pe cele 4 roti, McPherson pe fata si multilink pe spate,  si multumita acestei configuratii exploatarea din plin a potentialului masinii este asigurat atat on-road cat si off-road. Pe strada, aceste suspensii ofera un comportament lin si responsiv, chiar si in curbele negociate la viteze mai mari.

 

Ruliul este si el intre limitele normale pentru o masina cu garda la sol de 1900 mm si cu un asemenea gabarit (1.654 kg). Nu putem spune ca am simtit o inclinare care sa ne sperie atata timp cat suspensia este completata si de tractiunea integrala, care ofera o aderenta maxima in orice conditii. Directia masinii este compusa din pinion si cremaliera si pare putin artificiala, desi asistarea electrica nu este prezenta. Totusi, aceasta reuseste sa-ti ofere informatiile necesare despre suprafata de rulare si nu necesita timp de adaptare.

 

Impingerea rotilor catre extremitati, fapt ce imbunatateste capacitatile in off-road, a dus la obtinerea unor unghiuri de atac si degajare de 29, respectiv 27 grade. Odata parasite drumurile asfaltate, masina parca se transforma si pare ca lucreaza mult mai natural. Suspensia absoarbe aproape insesizabil orice denivelare, fara sa-ti dea nici cea mai mica emotie din punct de vedere al sigurantei. Parca pe masura ce cresti viteza pe macadam, cu atat se simte si masina mai in largul sau. Nu pot trece peste capitolul consum, deoarece de-a lungul celor aproximativ 350 km parcursi atat in ciclul urban cat si extraurban sau chiar pe drumuri neasfaltate, acesta s-a cifrat in jurul valorii a 10,4 l/ 100 km, adica mai putin decat consuma masina mea cu motor de 1.6 litri aspirat pe benzina si care este cu vreo 800 kg mai usoara. Admirabil as spune, in conditiile in care cutiei de viteze ii lipseste a sasea treapta !

 

 

Concluzia finala


Un prieten, posesor de Suzuki, vrea sa faca de ceva vreme saltul spre Grand Vitara, iar eu l-am batut putin la cap sa caute si alte optiuni. Dupa acest test ii pot spune fara nicio urma de indoiala ca acest SUV cu dimensiunii medii este placut de condus in mediul urban si foarte capabil in teren accidentat, si are un pret corect.

 

Puterea motorului este suficienta, iar economia de carburant este buna. Suspensia se simte la fel de bine pe macadam cat si pe asfalt, iar intreaga masina este la zi cu buna parte a competitorilor sai. Sistemul audio nu este foarte performant, dar ce mai conteaza acest lucru cand ai o tractiune integrala de invidiat.

 

Cei de la Suzuki au imbunatatit Grand Vitara cu schimbari semnificante. Adaugati la lista de dotari si de siguranta mai mult decat satisfacatoare, comportamentul on-road bun, spatiul interior adecvat pentru 5 pasageri si performantele laudabile in off-road, si veti ajunge la concluzia ca Grand Vitara este unul dintre elementele forte ale acestui segment pe care merita sa-l luati in calcul in eventualitatea achizitionarii unui SUV la un pret corect.

 

Foto : Catalin Oprea

 

[nggallery id=170]

2 thoughts on “Test drive Suzuki Grand Vitara – Alternativa discreta”

  1. si eu o am de 3 ani si sunt multumit foarte nu ca colegu Florin, a mea e ful option si nu ma deranjeaza denivelerile, eu conduc mai sportiv, nu agresiv si draga colega( Florin) pe of rute e bestiala ! vezi ca mai sunt cevatrikuri nu mergi cu viteza pre mica si nici prea mare asi spune o viteza medie" si efectiv plutesti pese denivelari.

    Cine nu ii place sa isi un wosvagen
    Sorin

  2. da ai dreptate Florin, ne cerem scuze, greutatea este intr-adevar 1 654 kg. Multumim pentru "urechere" 🙂

Comments are closed.