Interviu cu Mugurel Pirscoveanu ,primul preparator de Citroen C2R2 din Romania


Mugurel Pirscoveanu este directorul Pro Motor Rm. Valcea – www.promotor.com.ro dealer autorizat Citroen din anul 1998 iar echipa de asistenta de la raliuri este compusa din personalul ce deserveste zilnic si serviceul Citroen .

Noi am considerat ca el este unul dintre cei mai fini cunoscatori din Romania  a ceea ce inseamna Citroen Racing si am decis sa-i luam un interviu , pe care-l gasiti mai jos :

Motorsportnews.ro : De unde pasiunea pentru raliuri si cum ai ajuns chiar sa participi la ele ca si copilot?

Mugurel Pirscoveanu : Pasiunea pentru raliuri a inceput dupa pasiunea pentru Citroen. De fapt masina care mi s-a parut cea mai eficienta pe sosea, Citroen, mi-a impins curajul de a aborda cat mai tare fiecare viraj pe care il intalneam la 18 ani. Practic fiecare viraj pe care il abordam era un challenge prin care incercam sa imi imping frica de a accelera si de a duce comportamentul masinii catre limita. Astfel, dupa ce am avut prilejul sa conduc primul Oltcit la o luna dupa ce am luat carnetul , mi s-a parut foarte interesant comportamentul masinii, care beneficiind de o suspensie cu grade mari de dezbatere, se inclina foarte mult dar pastra traiectoria dorita. Dupa cateva luni, am fugit intr-o permisie din armata la un raliu sa vad cum merg oamenii aceia pe viraje! Supriza cea mai mare au fost timpii obtinuti de Oltcit-uri de 70CP in fata Daciilor de uzina de 140CP cu 2 carburatoare orizontale. La intoarecerea in cazarma, am inceput sa povestesc despre ce am vazut, cu prietenul meu, Adi (n.r Chebutiu) despre masinile preparate la Craiova. Acesta a inceput sa rada si in urmatoarea permisie mi-a promis o surpriza de proportii: m-a dus sa ma dea cu  ” Taxi-ul ” un anume Loti Balint. Cred ca aici a inceput de fapt toata aventura. Loti era unchiul lui, iar in facultate am stat mai tot timpul pe la el pe acasa. Oltcit-ul si Citroen, insa nu mi le-a scos din cap.

Motorsportnews.ro : Cum erau raliurile in Romania in anii 1990 ?

Mugurel Pirscoveanu : Erau extrem de sarace in participanti (prin 1993, imi aduc aminte ca erau cate 20 de concurenti la start) dar plini de dorinta de a face competitii. Organizarea unui astfel de raliu mi se parea mai simpla, cu schimb de roti pe marginea santului, cu niste Dacii Break pline de suruburi si vaselina ca asistenta, cu niste anvelope uzate pe masinile de concurs si mai ales, nu am sa uit ca erau concurenti care nu isi spalau masina de la un raliu la altul. Era un pionierat plin de pasiune, erau concurenti care faceau seara o bauta zdravana, dar care se antrenau cate o saptamana intreaga pe o proba. Nu existau corturi, nu existau sisteme de supraveghere a timpilor (se facea cronometrarea cu un cronometru de mana) iar arbitrii erau cei mai huliti. Atunci ma gandeam ca daca as fi luat startul cu vreun Saxo de A asa cum am facut-o in 1999, imi dadeau cupa direct. In schimb, cam dupa 1994, au inceput sa apara sponsorii si primele echipe profesioniste. Cand a aparut Titi cu Audi S2, s-a cam facut liniste printre Kadet-urile si Golfurile SH. De fapt atunci s-a dat startul in ceea ce numim noi acum CNR .

Motorsportnews.ro : In dreapta caror piloti ai stat si ce rezultate ai avut?

Mugurel Pirscoveanu : Nu prea multi. Am fost cu un prieten de-al meu, Cristi, pe un fost Oltcit de uzina la trei curse (prima participare la Cluj ne-a adus si locul trei pe podium cu Titi Aur), cu Mugur Canu, cel cu care am format impreuna o prietenie strasnica, apoi, tarziu in 2006, cu Marco Tempestini,  aici a fost chiar frumos, si din pura placere cu Bugalski in 2007 la Sibiu. Aaaa si de curand cu Francois Delcour 🙂

Motorsportnews.ro  : Care este cel mai bun rezultat al echipajului din care ai facut parte ?

Mugurel Pirscoveanu : Cel mai bun rezultat, ramane primul: pe Oltcit de 70CP din care ramasesera vreo 50, cu anvelopele uzate de la antrenament, am reusit sa il depasim in 1995 pe Gugu pe Ford Cosworth pe o speciala de 45km. Si asta dupa ce in spate ne amenintase Bogdan Marisca sa ne dam repede la o parte ca el merge “tare” ! Atunci ni s-au aprins beculetele si am dat amandoi tot ce am putut. Pe langa asta, in 2006 la Baia Mare cu Marco, nu am castigat nicio speciala, dar am castigat raliul la general. Rezultatul acesta si victoria in Campulung, raman victoriile visate de oricine, pe o masina super, asistenta profesionista, dictare in italiana alaturi de un pilot extrem de valoros.

Motorsportnews.ro  :De unde provine pasiunea pentru Citroen si Citroen Racing  ?

Mugurel Pirscoveanu : Excelenta in a face masinile sofisticate dar simple. Citroen stie sa faca cele mai complicate solutii in cel mai usor mod. Iar Citroen Racing, stie sa faca masini de curse. De fapt, cursa se pregateste acasa in atelier. Aici de la planseta de proiectare, unde se cauta cea mai simpla solutie, pana la fabricatia a cate zece piese identice, care sunt supuse testelor de laborator, apoi inca zece care merg in teste, si se aleg doar doua pentru cursa. Aceste detalii, sunt de fapt cartea castigatoare a echipei Citroen Racing. In domeniul meu, am avut cateva intamplari, cu C2R2 unde am descoperit cateva defecte. De exemplu, cadeau stifturile de placute de frana. In service, am dat o gaurica, am pus siguranta ca la Oltcit si am rezolvat problema. Am transmis mesajul la Versailles  si imediat au percutat, facand un Info catre toti distribuitorii de Citroen Sport. Faptul ca ei comunica cu asistentele din toata lumea mi se pare cea mai buna oportunitate de a fiabiliza o masina de curse.

Motorsportnews.ro : Cand ai luat contact prima oara cu cei de la Citroen Racing  si in ce conditii?

Mugurel Pirscoveanu : In 2006, dupa ce hotarasem sa ma las de navigator si il convinsesem pe Marco ca e mai bine sa faci un Citroen de raliuri decat un Renault. Chiar am insistat doua luni! Apoi am intrat pe site, am dat un mail si am asteptat raspuns. Dupa trei mailuri, am zis ca ar fi bine sa ma duc pana la ei si sa ne cunoastem. Am plecat de acolo cu o proforma pentru trei kituri si am construit in total sase 🙂

Motorsportnews.ro : Am vazut la tine in showroom o poza de-a ta langa Loeb de la inceputul carierei sale . Ne poti spune cateva cuvinte despre S. Leob despre cum era atunci si cum este acum, daca ai putea face o comparatie scurta ?

Mugurel Pirscoveanu : Poza e facuta in Grecia in 2003. Eram innebunit dupa Loeb din 1997 cand am vazut cate masini distrugea, dar a primit sprijin si a continuat pana la a ajunge sa castige prima competitie JWRC. Nu trebuie sa ii scriu istoricul, pentru ca sunt convins ca toti cititorii acestui site o stiu deja. In fine… Eram un pic deazmagit de abandonul lui Loeb si de contraperformanta lui McRae. Duminica am luat decizia sa stau toata ziua in parcul de service. Am sunat importatorul din anii aceia din Romania  si l-am rugat sa imi faca si mie cunostinta cu cineva de la Citroen Sport. In zece minute a sunat telefonul si a aparut o doamna foarte draguta care s-a apucat sa strige printre toti pinguinii care stateam la gardul parcului de acolo din Lamia: “ Cine e Mugurel? Cine e Mugurel?” . Am sarit ca ars, m-am prezentat si mi-a zis:” vrei sa il cunosti pe Loeb?” “NORMAL!”, am raspuns. Hai ca mananca, vino sa stai cu el. Mi-a pus o portie de spaghete si am sta 15 minute cu el de vorba. I-am spus de atunci: “tine minte ca tu vei fi cel mai tare campion ever!”. A inceput sa rada modest si sa se uite lung la mine (ce-o fi cu nebunul asta?) . Atunci l-am rugat sa ma lase sa fac o poza.

Motorsportnews.ro  : Stim ca in Romania ai fost primul preparator de Citroen C2R2 , cum a decurs la acea perioada constructia celor 6 masini ? Ce dificultati ati avut?

Mugurel Pirscoveanu : Pai tocmai ce am povestit. Constructia primei masini a fost cea mai dificila. A durat cam 8 saptamani, am avut ceva greutati cu intrarea la Oreca pentru motor dar a fost ok, masina a luat startul si nu am avut probleme. De fapt pe toate am vrut sa le vedem la prima cursa, sa ma asigur ca e totul montat bine pe masina. Singura care a abandonat la prima cursa, a fost cea a lui Alex Filip, din cauza ca s-a rupt schimbatorul de viteze. Dificultati nu au fost in general, cel mai greu a fost insa sa iti vinzi produsul: C2R2 si serviciul de a face asistenta. Aici, din cauza lipsei unor bugete reale, de ambele parti, am intampinat cea mai grea sarcina: sa fac masina sa mearga cei 150km de probe speciale. Daca as fi dedicat mai mult timp curselor, daca as fi avut un spatiu adecvat numai pentru curse, daca existau bugete pentru a avea asistenta plina de toate piesele, sunt convins ca era mult mai bine acum. Totusi, nu cred ca am fost dat la o parte fara sa nu las ceva in urma si sunt convins ca daca nu eram eu, nu exista C2R2 in Romania, nici cupa Citroen Racing Trophy si nici un interes pentru acest sport la Filiala Citroen din Romania. Astfel, as putea sa spun cu mandrie, ca este singura filiala importatoare a unei marci din Romania care s-a implicat in CNR. Deasemeni as putea sa spun ca eu i-am adus pe Citroen Sport in Romania cu Bugalski cu tot si mai pot sa spun ca atunci cand le aud luand startul creste inima de mandrie in mine, asa cum niciun alt preparator sau copilot nu poate sa o simta.

Motorsportnews.ro  : Ai reusit sa-l aduci pe Philippe Bugalski in premiera in Romania ? Povesteste-ne cateva lucruri despre el si ce eforturi presupune “invitarea” unuia ca el in Romania .

Mugurel Pirscoveanu : Am insistat pe langa pilotii nostrii si pe langa Citroen Sport ca pentru cresterea performantei, este necesara o insiruire de teste la noi acasa cu masinile. Astfel, cei de la Citroen Sport mi-au acordat imediat sprijinul (pe bani, evident) si au fost foarte incantati de idee. Astfel in februarie 2007 l-am avut pe inginerul Samuel Barraud la o sesiune de teste langa Cluj pentru Tache. In aprilie, dupa ce am terminat masina lui Duval, am insistat la Citroen Sport pentru un pilot. Stiam deja ca Bugalski face masina lui Loeb si mi s-a parut cea mai buna solutie. Am insistat sa vina numai el. Dupa facturi, plati, inchidere de drum, cazare, avion, etc.  am reusit sa il vad pe Philippe in Otopeni, moment care m-a umplut de o bucurie imensa neimaginabila pentru un muritor de rand ca mine. Am reusit sa ne imprietenim si astfel el a venit de 4 ori in Romania cu cea mai mare placere.

Motorsportnews.ro  : Cum ti se pare nivelul din CNR? Dupa tine care e cel mai bun rezultat al unui pilot roman intr-un raliu international ?

Mugurel Pirscoveanu : Nivelul in CNR a crescut prima oara cu Titi Aur . Apoi al doilea click a fost Deny Ungur – Bogdan Marisca de la scoala Dacia. Dar totul s-a schimbat cand a aparut Tempestini in campionat. Nivelul este foarte ridicat si asta au declarat si musafirii din Franta cand au vazut ce este la noi. Pentru un campionat natinal este foarte bun. Desigur ca sunt campionate mai puternice, dar daca facem proportia de licentiati/curse este unul foarte bun. De exemplu stiam ca in Finlanda sunt 100.000 de piloti cu licenta. La noi , numarul acestora nu depaseste 100. Deci suntem acolo unde trebuie ca timpi pe proba. Cel mai bun rezultat? Imi e greu sa ma pronunt. Fiecare participare internationala reprezinta un rezultat in sine. La ce lipsa de fonduri  si la ce lipsa de intelegere al acestui sport de catre eventualii sponsori exista la noi , mi se pare un rezultat comparabil cu castigarea WRC numai sa iei startul!

Motorsportnews.ro  : Despre competitia Citroen Racing Trophy Romania ce parere ai  ?

Mugurel Pirscoveanu : Este excelenta, este motivanta si are un sprijin nemaintalnit pana acum din partea unui importator. Este singura competitie care are suportul campioanei mondiale, este singura competitie care da si premii, si este de fapt singura competitie unde premiile pot sa iti aduca beneficiu. Adica sa pleci cu bani acasa. Daca faceti un calcul si iei startul cu un Max la 8 etape in Romania si la inca 8 in alte tari, cred ca ti se schimba complet calculele despre raliuri. Si de fapt asa ar trebui privite lucrurile si de catre constructor si de catre piloti. Practic egaleaza performantele masinilor si scoate in fata talentul de pilot. Daca ai o problema cu masina completezi o cerere si vine un inginer de la Citroen Racing in Romania sa vada despre ce e vorba. Dupa un sezon intreg nu pierzi mai mult de 20% din valoarea masinii. Este cea mai potivita competitie pe o masina de curse reala destinata bugetelor din Romania.

Motorsportnews.ro  : Ce planuri ai pentru anul 2010 in lumea raliurilor ? Noi stim cate ceva dar nu vrem sa le dezvaluim inaintea ta …

Mugurel Pirscoveanu : Dakar 2011 ? …

Comentarii

comentarii