In goana dupa Claudiu David la Mecsek Rally


Anul acesta merg la toate etapele de raliu din tara. Si la viteza in coasta merg, atunci cand pot, mai ales la cele din apropierea Bucurestiului. In 2012 foarte multe sunt aproape de Bucuresti, asa ca programul il am foarte incarcat. Saptamana trecuta primeam un telefon „ Mergi in Ungaria la Mecsek Rally? Se da Claudiu!”, imi spunea un prieten. Dupa cateva fractiuni de secunda planurile erau facute iar eu plecam spre Pecs direct de la ultimul examen de la facultate.

 

Parcurgerea traseului Bucuresti-Arad imi creaza intotdeauna dureri de cap, mai ales pentru timpul enorm pierdut in masina. Nici de data aceasta lucrurile nu au stat altfel si ajungeam la destinatie dupa vreo 12 ore, dupa ce parasisem capitala in jurul orei 15. In total parcursesem vreo 900 de kilometri.

 

Pecs este al cincilea oras ca marime al Ungariei si este situat la poalele muntilor Mecsek, in Sud-Vestul tarii, in apropierea granitei cu Croatia. Desi este infratit cu Arad si Cluj-Napoca, eu l-am perceput ca fiind mai apropiat de Sibiu. In 2010 Pecs a fost desemnat Capitala Culturala a Europei alaturi de Essen ( Germania ) si Istambul ( Turcia ).

 

In 2012, Mecek Rally a ajuns la editia cu nr.46. Anul trecut, atunci cand a figurat ca etapa in IRC, duelul s-a dat intre Kopecky si Neuville, cehul impunandu-se la finalul raliului cu un avans de doar 0,8 secunde! Anul acesta locul celor doi a fost luat de catre Turan si Herczig, ambii concurand pe automobile S2000.

 

Mecsek Rally a inceput cu prezentarea festiva a echipajelor in centrul istoric al orasului si a continuat cu prologul etapei, desfasurat in parcarea unui Mall. Aici am platit un bilet in valoare de aproximativ 40 de lei pentru a putea avea acces in zona unde evoluau masinile. Biletul era valabil doar pentru barbati, femeile avand intrarea libera 🙂 Seara, incepand cu ora 22:00 echipajele au avut de parcurs doua probe speciale pe noapte si la finalul primei zile Claudiu si Mihaela se clasau pe locul al zecelea in clasamentul general. Dupa o scurta vizita la miez de noapte in parcul de service din Pecs, ajungeam in camera pe la ora 2.

 

Claudiu David a luat startul in Ungaria dupa o perioada destul de mare de la ultimul sezon complet in Campionatul National de Raliuri, in 2008. Singurele sale aparitii la volanul unei masini de raliuri au fost Mecsek Rally 2009, atunci cand se impunea la Grupa N in etapa maghiara si Raliul Bacaului de anul trecut. In ziua de vineri el a facut o alegere prudenta a pneurilor, preferand siguranta in detrimentul performantei. Ploaia a udat cele doua probe de noapte si s-a oprit cu putin timp inainte de start. Claudiu a mers pe pneuri intermediare spre deosebire de cei clasati in fata sa, care au ales pneuri slick cu taieturi suplimentare.

 

A doua zi, cea de sambata, programa doua bucle identice, alcatuite din trei probe speciale, din care cea mai lunga era de 28 kilometri. Noi ne-am trezit dupa doar patru ore de somn, pentru ca circulatia pe probele speciale se inchidea foarte devreme, mai ales ca inaintea echipajelor din Campionatul National de Raliuri al Ungariei evoluau cei din FIA Historic Rally Championship. La finalul celor 153 de kilometri de probe speciale, echipajul Topp-Cars format din Claudiu David si Mihaela Beldie s-au clasat pe locul zece al clasamentului general. Victoria i-a revenit lui Norbert Herczig ( Skoda Fabia S2000) care l-a invins pe Turan Frigyes ( Ford Fiesta S2000), in timp ce pe ultima pozitie a podiumului s-a clasat David Botka ( Mitsubishi Evo 9 – R4).

 

In total noi am reusit sa vedem patru probe, cate doua in fiecare zi. Nivelul campionatului maghiar a crescut extrem de mult, iar fiecare viraj este atacat la limita de catre piloti. Herczig si Turan sfideaza aderenta si risca in orice curba o iesire in decor. Herczig a castigat a doua parcurgere a probei de 28 de km si a egalat timpul inregistrat anul trecut de Jan Kopecky in etapa de IRC.

 

Impresionante sunt si echipele de asistenta tehnica ale celor doi. Herczig ii are in spate pe cei de la Baumschlager Austria, acestia ocupandu-se de pregatirea masinii lui Juho Haninen in sezonul trecut de SWRC pe care l-a si castigat dar si de pregatirea masinilor lui Herman Gassner jr. ( IRC 2012) sau Patrik Sandell (PWRC 2009-2010). Celalalt nebun al ungurilor, Turan, se bucura de sprijinul fostului pilot din WRC Markko Martin si a echipei sale.

 

Trebuie sa remarc deschiderea arbitrilor de pe traseu fata de spectatori, mai ales catre noi, desi am comunicat intr-o maghiaro-englezo-dat din maini deosebita. In prima zi acestia ne aratau lista de start, timpii obtinuti de piloti si ne ofereau raspunsuri la orice intrebare. Campionatul Ungariei, chiar daca trece printr-o perioada de usoara criza, ramane unul foarte puternic in comparatie cu cel din Romania. Fara a-i jigni deloc, piloti precum Gergo Szabo si Csaba Spitzmuller nu cred ca ar mai prinde podiumul vreunei etape in tara lor natala, indiferent de masina pe care ar evolua.

 

Totul este mult mai bine pus la punct. Masinile de concurs sunt echipate cu sisteme GPS si prin intermediul acestora la orice moment oficialii cunosc pozitia concurentilor pe traseu dar si timpii inregistrati pe probele speciale. Punctele de control orar sunt dotate cu ceasuri electronice spre deosebire de tara noastra unde arbitrii invart niste cartoane la fiecare minut. Campionul de anul trecut ASI a fost exclus din campionat. El era un adevarat Bau-Bau, lovind de mai multe ori membri altor echipaje la finalul probelor speciale, oficiali sau alte persoane care indrazneau sa-l contrazica. Recunoasterile dinaintea raliului sunt „ la liber”in sensul ca echipajele pot face mai multe treceri in intervalul de timp alocat, numarul acestora nefiind limitat la doua sau trei treceri.

 

Sarea si piperul acestui raliu au reprezentat-o echipajele care au luat startul in FIA Historic Rally Championship. Sa vezi la lucru masini precum Lancia Stratos, Audi Quattro sau Lancia Delta Integrale reprezinta o adevarata desfatare a tuturor simtilor, mai ales din punct de vedere al celui vizual, auditiv sau olfactiv! Chiar daca masinile acestora au destui ani vechime, pilotii evolueaza la bordul lor ca si cum s-ar duela pentru titlul mondial, nemenajandu-le deloc!

 

Sincer, d-abia astept etapa de la Arad, care va fi comuna cu cea a vecinilor din Ungaria. Chiar daca oficial nu va exista un clasament, imi doresc ca pilotii romani sa se apropie mai mult de cei unguri decat la editia precedenta.

[nggallery id=295]

Comentarii

comentarii