Transilvania Rally readuce competitiile automobilistice in centrul Clujului

Dupa aproape patru decenii, traditia circuitului de viteza din Piata Unirii (cum se numeste acum), reinvie. Prin anii 70-80, in Romania, erau foarte disputate cursele de viteza, care aveau deja o traditie de cateva zeci de ani. In lipsa unor circuite, campionatul de viteza se desfasura in centrul oraselor, unul dintre acestea fiind Clujul. Acum, in 2012, pe circuitul stradal din inima orasului se va alerga in cadrul unei superspeciale, o proba-spectacol din programul Transilvania Rally, organizata spre deliciul publicului.

Startul se va da vineri, 22 iunie, la ora 19,52, pe Bulevardul Eroilor pe contrasens, apoi se parcurge de doua ori Piata Unirii (pe latura estica, prin parcarea din spatele Catedralei Sf. Mihail, latura vestica si cea sudica).  Dupa a doua trecere, concurentii vor vira dreapta pe strada Napoca (pe contrasens), unde va fi si sosirea superspecialei „Ursus”.

 

Pe latura sudica a Pietei Unirii, in dreptul Bancii Nationale, va fi instalat un ecran pe care va putea fi urmarita evolutia concurentilor, publicul fiind asteptat in zona pietonala a pietei, unde vor fi amenajate si standuri de prezentare ale partenerilor Transilvania Rally. Aceasta proba va fi transmisa in direct de Transilvania Live.

Organizatorii celei de-a patra etape a Campionatului National de Raliuri „Dunlop”, editia 2012, si-au dorit aceasta superspeciala din doua motive. Atat pentru spectacolul total pe care il vor oferi clujenilor, dar si pentru ca circuitul din centrul orasului a reprezentat punctul de plecare pentru istoria automobilistica de exceptie a Clujului, istorie la care si Transilvania Rally vrea sa-si declare apartenenta. Clujul are oveche  traditie in motorsport, celebra cursa de pe Feleac figurand  in Campionatul European de Munte inca din 1930. Timpul stabilit de Hans Stuck, in 1938, pe un Auto-Union, 2 minute 56 secunde, este recordul absolut, nu a putut fi doborat niciodata. Auto-Union a fost precursorul automobilelor Audi de astazi, Audi fiind, de fapt, acronimul de la Auto Union Deutsche Industrie.  Dupa cursele de viteza organizate in centrul orasului  in anii ’70, au urmat cateva etape de viteza in coasta la Baisoara iar apoi chiar si etape ale Turul Europei, care trecea prin judetul nostru pe o parte din probele deja consacrate in Raliul Avram Iancu, raliu care a debutat in 1975. Din actuala echipa de organizare fac parte oameni care au avut prilejul sa concureze in Raliul Avram Iancu, sau sa organizeze editii ale celebrului raliu. Mihai Avram isi aminteste de acele vremuri: Cea mai placuta amintire si senzatie traita ramane castigarea Raliului “Avram Iancu” in 1981, alaturi de prietenul si colegul meu “Itza”Muresan, cand am reusit sa lasam in urma intreaga armata a uzinei din Pitesti. Raliurile organizate in anii aceia erau de cu totul de alta factura decat cele de azi. Se parcurgeau 1000-2000 km, se concura mult timp noaptea, service-ul ti-l asezai unde credeai ca e mai util si asa mai departe. In anii ’70 eram student in Bucuresti la Arhitectura. Abia in ’76, cand am revenit la Cluj, am luat contact cu sportul asta, iar din ’77 am inceput sa concurez la orice! Asa am reusit incet-incet sa ajung sus, facand de toate: imi preparam singur motoarele, am inceput sa pun umarul la organizare, iar dupa ’89,  cu din pacate disparuta asociatie “Autopromotional”, am organizat efectiv, de la A la Z, etapa clujeana . Acum, cand ne apropiem cu prea mare viteza de startul de la Cluj, sper ca eforturile intregii echipe sa aduca acest raliu la faima din anii aceia”, spune Mihai Avram.

Si directorul sportiv al Transilvania Rally 2012, Adrian Fodor, are amintiri legate de „Autopromotional” si de Raliul „Avram Iancu”: „Eram cativa pasionati, implicati toti in motorsport, piloti, copiloti, arbitrii, organizatori, care ne-am reunit si-am format Autopromotional Cluj, asociatie non profit, care a organizat mai multe etape de raliuri, viteza in coasta si diverse curse judetene.  Cea mai importanta cursa era binenteles Raliul „Avram Iancu”, raliu de referinta in Campionatul National, cunoscut in special pentru probele lungi si foarte tehnice, pe macadam.  Sunt binecunoscute de fanii motorsportului probele Soimu, Dumitreasa, Poiana Horii, Dobrus, probe de 27-35 km.Clujul are o traditie in motorsport, traditie la care trebuie sa se raporteze si Transilvania Rally, a subliniat Adrian Fodor.

 

Transilvania Rally este organizat cu sprijinul Primariei si al Consiliului Local Cluj-Napoca, Consiliului Judetean Cluj  si  este sustinut de partenerul oficial Autonet Mobility Show, partenerii Autoworld  distribuitor Volkswagen si Audi, Ursus Fara Alcool, Polus Center Cluj, Porsche Finance Group, Grand Hotel Napoca, Lunchbox, Publisys, Webleaf, VHO Group.

 

Fotografiile de la cursele din Piata Unirii (fosta Libertatii) din anii ’70  sunt publicate prin amabilitatea domnului Adam Keleti, iar cea cu Hans Stuck la Cluj, prin amabilitatea domnului Alexandru Dobai.