Publicitate

In acest weekend, Formula 1 se deplasează în Turcia, la Istanbul, pe singurul circuit frumos dintre cele desenate de arhitectul Hermann Tilke.

Situat în partea asiatică a capitalei, traseul de la Istanbul Park este unul de viteză medie, cu diferenţe mari de nivel şi cu oportunităţi reale de depăşire, mai rar întîlnite pe circuitele din Formula 1. Aceste caracteristici îl fac foarte atractiv atît pentru piloţi, cît şi pentru spectatori. Din păcate situaţia economică actuală a dus la o audienţă foarte redusă în sezonul trecut, dar în acest an se speră la un număr mai mare de spectatori, preţul biletelor fiind relativ redus în comparaţie cu alte Grand Prix-uri mai consacrate. Chiar şi pentru români ar putea fi atractivă o vizită la Istanbul, fiind relativ aproape de noi.

Marele Premiu al Turciei marchează revenirea la circuitele clasice, total diferit de cursa prin oraş de la Monte Carlo. Aici vor fi din nou foarte importante aerodinamica şi viteza de virf, iar echipele vor aduce din nou (mici) modificări la maşini, în căutarea zecimilor de secundă care pot să facă diferenta.

Prezenţa unor linii drepte relativ lungi şi a unor viraje foarte rapide a determinat căutările pentru o soluţie similară celei McLaren (aşa numitul F-Duct), Force India alăturîndu-se lui Ferrari, Mercedes şi Sauber cu propria variantă. Se aşteaptă ca şi Red Bull să adopte o soluţie de acest tip, dar designer-ul Adrian Newey nu o va implementa decit în momentul în care aceasta se va dovedi cu adevărat de folos. In orice caz, Red Bull işi permit sa nu se grăbească, masina lor fiind oricum cea mai rapidă la acest moment.

Echipele mici nu vor face paşi prea mari în evoluţia monoposturilor. Virgin va aduce o masină nouă şi pentru Lucas di Grassi, varianta cu ampatament mărit pentru a face loc rezervorului. HRT (Hispania) au rupt (şi) oficial legătura cu constructorul Dallara, a cărui realizare este cam departe de standardul F1, fiind mai aproape de GP2. Ce soluţie are doctorul Colin Kolles pentru viitor este încă neclar, obiectivul echipei ramînînd în continuare aducerea ambelor maşini la finish şi acumularea de experienţă.

Williams va avea în Turcia o aripă deportantă faţă mai veche. Din cauza accidentelor ambilor piloti de la Monaco, a fost imposibil să fabrice o solutie noua pentru cursa de duminică.

In general, nu se aşteaptă de la această cursă să aducă schimbări radicale în ierarhia competitorilor. Nici o echipă nu va aduce modificări majore maşinilor, acestea fiind rezervate pentru următoarele curse.

Cîţiva piloţi au amintiri placute de la Istanbul: Felipe Massa a cîştigat 3 ani la rînd din pole-position pe acest circuit, Lewis Hamilton a avut o cursa de recuperare senzaţională cînd concura in GP2, Jenson Button obţinea victoria anul trecut cu Brawn GP , care avea să fie ultima lui victorie în drumul spre titlul mondial.

Bruno Senna are şi el o amintire de neuitat, de acum doi ani din GP2, cînd, fiind la conducerea cursei, a avut o coliziune cu un cîine!

Pentru Ferrari, acesta va fi cel de-al 800-lea Grand Prix, ei fiind echipa cu cele mai multe curse disputate.

Două sînt cele mai importante caracteristici ale circuitului de la Istanbul: faptul că se aleargă în sens contrar acelor de ceas (ceea ce solicită mai intens pilotii, dat fiind că majoritatea curselor se aleargă invers), şi infamul viraj 8, care este de fapt o înlănţuire de 3 viraje extrem de rapide şi foarte dificile atît pentru pilot, cît şi pentru pneuri, şi unde setarea maşinii este extrem de importantă.

Cu toate astea, desigur, cele mai animate vor fi primul viraj după start şi încercările de depăşire în ultimele două viraje dinainte de linia de sosire, unde sigur vom avea ceva de văzut.

Iată care este programul weekend-ului (ora României):

Vineri, antrenamente libere: 10:00 – 11:30 si 14:00 – 15:30

Sîmbătă: antrenamente libere: 11:00 – 12:00

calificari: 14:00 – 15:00

Duminică la ora 15:00 startul în cursă.

Comentarii

comentarii

Publicitate

Motorsportnews.ro