Motoare “ecologice” în Formula 1 din 2013

Vinerea trecută a avut loc la Monte Carlo ultima şedinţă anuală a World Motor Sport Council (Consiliul Mondial pentru Motorsport) organism al Federatiei Internationale de Automobilism – FIA.

Avînd ca principal subiect stabilirea regulamentelor sportive şi tehnice din Formula 1 pentru următoarele sezoane, şedinţa a ratificat mai multe modificări radicale în zona tehnică.

Cea mai importantă schimbare va avea loc în anul 2013, cînd se va trece la motoare “mai verzi”. Astfel, din acel sezon, se vor introduce motoare de 1,6 litri cu 4 cilindri, supraalimentate cu turbocompresor. Motoarele vor avea injecţie directă de benzină cu presiunea maximă de 500 bar si turaţia maximă admisă de 12.000 rotaţii pe minut. Se speră că acestea vor oferi o reducere cu 35 la sută a consumului de combustibil şi vor permite folosirea unor sisteme avansate de recuperare a energiei, menţinînd în acelasi timp nivelul actual de performanţă.

În 2013, va fi permisă folosirea a doar 5 motoare de către fiecare pilot, urmînd ca din sezonul următor acest numar să scadă la 4.

La aceeaşi întîlnire s-au mai adus modificări la regulamentele sportive pentru sezonul 2011, printre care revocarea interdicţiei ordinelor de echipă, reintroducerea pneurilor “intermediare”, o noua reglementare care obligă la folosirea aceleiaşi cutii de viteze pentru 5 curse consecutive (spre deosebire de 4 acest sezon), posibilitatea ca directorul de cursă să închidă linia boxelor în timpul cursei pentru motive de siguranţă, clarificări privind depăşirea Safety Car şi altele.

La capitolul reglementări tehnice, s-au adus precizări pentru folosirea aripii deportante spate mobilă (o regulă nouă pentru anul următor, destul de controversată), o definire mai bună a unor parametri tehnici obligatorii (cu referire la testele pentru “aripile flexibile” atît de discutate în acest sezon), folosirea unor panouri anti-intruziune pentru protecţia picioarelor pilotului.

De asemenea, începînd din sezonul 2012 se va introduce o benzină care va avea în compoziţie o parte produsă din biomasă, iar comunicaţiile între echipe şi piloţi vor fi puse la dispoziţia televiziunii care transmite cursele.