Publicitate

Turneul prin care Amaury Sport Organisation (A.S.O. – Organizatorii Dakar-ului) îşi doreşte să promoveze cel mai dificil raliu din lume a ajuns pe 3 iunie la Bucureşti. La prezentarea oficială a ediţiei din 2011 a Dakar-ului au participat pe lângă Balazs Szalay, reprezentantul raliului pentru Europa Centrală şi de Est, doi din concurenţii români Marcel Butuza managerul echipei Vectra Racing şi Gabi Nicolae, Ovidiu Mazilu, preşedintele Federaţiei Române de Automobilism Sportiv şi Marc Sandu, PR-ul Federaţiei Române de Motociclism.

La ediţia din 2011 a Dakar-ului ar urma să concureze, din România, Mani Gyenes, Marcel Butuza şi Alex Gârbacea. Cei trei piloţi, care se antrenează deja pentru raliul din Argentina şi Chile participând la etape din Campionatul Mondial de Rally-Raid, au încă probleme în ceea ce priveşte bugetul pentru Dakar, însă speră să le poată rezolva până la finalul lui 2010.

Chiar dacă raliul propriu-zis va debuta pe 1 ianuarie, cu startul oficial din Buenos Aires (Argentina), pregătirile pentru acest eveniment au început deja din luna mai. În perioada 15 mai – 15 iulie, cei care îşi doresc să ajungă în Dakar trebuie să se înscrie în raliu, ulterior să îşi pregătească echipamentul şi să se antreneze pentru ca la sfârşitul lui noiembrie vehiculele din Europa să fie îmbarcate din Franţa către America de Sud.

În cadrul conferinţelor de presă din Dakar World Tour, reprezentanţii A.S.O. prezintă traseul ediţiei 2011 şi schimbările de regulament.

TRASEUL 2011: O CASCADĂ DE CULOARE

După două ediţii desfăşurate în America de Sud, în 2011, Dakarul continuă explorarea unui continent care are un potenţial extraordinar în privinţa a noi descoperiri. Îndreptându-se către nordul Argentinei şi Chile, traseul atinge frontierele ţărilor vecine şi îi poartă pe competitori prin regiuni şi mai variate. Este o cascadă de culoare.

Un pământ al contrastelor

Suprafaţa imensă a Argentinei va stimula imaginaţia celor care iubesc întinderile nesfârşite. Părăsind Buenos Aires, traseul nordic îi va duce pe competitori pe un pământ al contrastelor, unde, într-o singură zi sau de-a lungul a 100 km, vegetaţia şi peisajul se schimbă radical. În acelaşi timp, piloţii vor trebui să dovedească capacitatea de trecere de la teren uscat la ud. Abilitatea de adaptare va fi răsplătită, iar cei cărora le place schimbarea de decor se vor simţi ca acasă. În primele trei zile din Argentina, traseul Dakarului va străbate în principal provinciile Jujuy şi Salta şi se va apropia de Bolivia. Aici, în aceste noi zone, participanţii se vor aventura în preajma faimoasei Route 40.

Nordul extrem

Pentru a intra în Chile pe un nou drum, la fel de extraordinar ca precedentele, a fost ales el Paso de Jama.

Deşertul Atacama i-a captivat imediat pe participanţii la Dakar. Întinderea sa vastă are menirea de a le domoli setea de dune şi nisip. Astfel, Copiapo şi Iquique devin puncte fierbinţi pentru acest raliu. După ediţia din 2011, probabil că va trebui să adăugăm pe listă şi Arica, acolo Dakarul atingând punctul cel mai nordic din Chile, la graniţa cu Peru. Esenţiale pentru raliu, etapele din deşert se dovedesc adesea hotărâtoare. Mai ales aici, dificultatea traseului se combină cu capcanele navigaţiei, iar experţii ies în evidenţă.

Şi un alt tip de deşert

După trecerea frontierei prin peisajul magnific al Paso San Francisco, intrăm pe teritoriul Argentinei, coborând lin de pe platourile înalte din Anzii Cordilieri. După sesiunea foto, sportul revine la loc de cinste într-o etapă exuberantă pe dunele albe de la Fiambala. Pe drumul care îi va duce către San Juan, modificările de decor sunt din nou la ordinea zilei, incluzând canioane şi albii de râu care intră adânc în deşert, situaţii cu care piloţii nu sunt familiarizaţi.

NOI ASPECTE SPORTIVE

Motociclete: până în 450 cmc, pentru toţi

Hotărârea adoptată în ediţia din 2010 se va menţine la categoria moto. Perspectiva unui pluton format din motociclete cu cilindreea maximă limitată la 450 cmc i-a convins pe câţiva dintre constructori să se implice mai mult în raliuri.

Ø                        După cum s-a anunţat deja, din 2011, motocicliştii înscrişi pe lista A.S.O.’s Elite vor fi obligaţi să folosească vehicule a căror capacitate cilindrică nu depăşeşte 450 cmc.

Ø                        Numărul motoarelor autorizate va fi 3.

Ø                        Toţi motocicliştii sunt liberi să aleagă tipul motocicletei.

Ø                        Pentru Dakar 2012, toţi riderii participanţi trebuie să folosească o motocicletă de 450 cmc.

Maşini: un echilibru mai bun între diesel şi benzină

În 2010, A.S.O. a decis să mărească la 34 mm diametrul admisiei de aer, în cazul motoarelor pe benzină. Scopul urmărit era limpede: obţinerea celui mai bun echilibru posibil între cele două tipuri de propulsoare folosite în mod curent în raliurile tot-teren – benzină şi diesel. Pentru Dakar 2011, piloţii tuturor echipelor (profesionişti şi amatori) vor beneficia de avantajele acestei măsuri.

Mai mult, echipele care au maşini pe benzină vor putea folosi cutii de viteze cu şase rapoarte, faţă de echipele profesioniste ce dispun de autovehicule diesel, care vor trebui să fie echipate în continuare cu transmisii cu cinci trepte.

Navigaţia: prioritatea road-bookului

De câţiva ani, echipele participante la Dakar fac modificări pentru a reduce influenţa GPS-ului şi a pune accent pe folosirea road-bookului. Calităţile pure de navigator reprezintă chiar esenţa acestei discipline a rally-raidului. Pentru 2011, modificările vor privi punctele de control (WPM) pe care competitorii trebuie să le găsească. Anul trecut, aceştia s-au ghidat după instrumentele proprii până când au ajuns la o distanţă de 3 km de WPM. În 2011, distanţa de la care poate fi utilizat GPS-ul va fi redusă la 400 de metri.

UN TECHO PARA MI PAÍS

Cu sprijinul „Un techo para mi país“ (Un acoperiş pentru ţara mea), Dakar a oferit ajutor în privinţa cazării încă de la prima ediţie sud-americană a raliului. Această asociaţie caritabilă, specializată în construcţia de adăposturi pentru familiile aflate în dificultate, a reacţionat imediat la ravagiile cauzate de cutremurul care a lovit Chile în 27 februarie. Peste 500.000 de locuinţe fiind distruse, era necesar un răspuns masiv. În zilele ulterioare catastrofei, a fost stabilit un plan de construire a 20.000 de case. După o perioadă de localizare şi definire a celor mai urgente nevoi, “Un Techo para mi País” le-a oferit o soluţie rapidă oamenilor afectaţi de dezastru. La 29 martie, 2.675 de case fuseseră construite de 6.000 de voluntari mobilizaţi pentru această operaţiune. Sfârşitul lunii mai a fost hotărât ca termen-limită pentru realizarea acestui plan.

Un raliu „Solidaritate pentru Chile“

În ziua de după cutremur şi tsunami, A.S.O. şi-a oferit sprijinul printr-o donaţie de 100.000 de euro. Echipa organizatoare a Dakarului a decis apoi să facă un pas mai departe şi să-i implice pe competitori. Astfel, prin taxele de înscriere, s-au luat câte 50 de euro pentru motociclete şi quaduri, 100 de euro pentru maşini şi 150 de euro pentru camioane. Banii strânşi vor fi donaţi asociaţiei “Un Techo Para Mi País”, în plus faţă de ajutorul anual de 112.000 USD deja alocaţi din bugetul Dakarului.

DAKAR 2010: 4,1 MILIOANE DE SPECTATORI

În ianuarie 2010, Dakarul a revenit în America de Sud având certitudinea că va reînnoda legăturile cu o audienţă entuziastă. Afaceri având legături directe cu raliul au generat profit în toate oraşele şi regiunile vizitate din Argentina şi Chile. Pe lângă acest impact imediat tangibil, imagini difuzate în toată lumea ale dunelor, plajelor şi munţilor au continuat să atragă privitori. Toate studiile au relevat atât sprijin din partea publicului, cât şi audienţe TV crescute în ambele ţări-gazdă. De asemenea, au confirmat audienţa de care s-a bucurat Enrique Meyer, secretarul de stat pentru turism din Argentina, care deja subliniase anul trecut că „Dakar a fost cel mai bun instrument de promovare a turismului din întreaga istorie a Argentinei“.

Argentina: 3,1 milioane de spectatori ( Startul oficial, 7 zile de cursă, finişul competiţiei)

Chile: un milion de spectatori (7 zile de cursă, o zi de odihnă)

BENEFICII ECONOMICE: 126,3 MILIOANE DE EURO, ÎN ARGENTINA

Cu tot necesarul semnificativ de logistică, Raliul Dakar a petrecut mai mult de două săptămâni în Argentina şi Chile. Toate cheltuielile organizatorice legate, de exemplu, de transport, cazare şi hrană reprezintă injecţii directe de fonduri în economia locală. Studiile efecuate pe eşantioane de spectatori care au venit să vadă cursa sau chiar mass-media care a relatat evenimentul au ajutat la evaluarea beneficiilor totale legate direct de competiţie. Pentru tot raliul, estimarea impactului economic direct se ridică la 396 milioane de pesos (74,3 milioane de euro). Studiul comandat de Guvernul argentinian s-a focusat, de asemenea, pe aspectul beneficiilor indirecte – imaginea de ţară şi optimizarea potenţialului turistic. Evaluate la 277 milioane de pesos (52 milioane de euro), aceste beneficii ajung la o cifră totală de 673 milioane de pesos (126,3 milioane de euro), doar pentru Argentina.

DAKARUL LA TV: 190 DE ŢĂRI, TOT MAI MULTE IMAGINI

Interesul dovedit de canalele de televiziune din toată lumea a atins noi cote. 69 de posturi au transmis imagini ale raliului în 190 de ţări, acoperind un total de 1.200 de ore. Pentru cursa în sine, 55 de posturi TV internaţionale, naţionale şi regionale şi-au trimis echipe care au realizat reportaje proprii, pe lângă cele furnizate zilnic de organizatori. În timpul ediţiei 2010, telespectatorii canalelor naţionale franceze au putut, de asemenea, să urmărească imagini în direct ale cursei, cu filmări adiţionale şi comentarii transmise din elicopterul care zbura pe deasupra piloţilor favoriţi – o premieră în istoria acestui raliu.

Renatta Stepanov

PR Officer Vectra Racing Team – Dakar Competitor

Comentarii

comentarii

Publicitate

Motorsportnews.ro