Electric sau benzina

Faptul ca ne plac masinile cu motoare turbo, motoare in V si cu evacuari care depasesc nivelul sonor ce se incadreaza in limitele normalului, nu este o noutate. In sprijinul acestei afirmatii vin si numeroasele materiale de pe acest site dedicate in cea mai mare parte  motorsportului.

 

 

In weekendul 24-26 iunie am avut parte insa de o experienta noua in cadrul unui eveniment special si totodata unic in Romania pana acum, dedicat in totalitate masinilor ECO cu tehnologie hibrida si electrica. Pe parcursul celor 3 zile cei care au ajuns la AFI Cotroceni au putut testa modelele constructorilor BMW-MINI, Mercedes-Benz, Smart si Lexus. Daca cei de la Lexus au venit doar cu modele hibride, BMW si Mercedes-Benz au adus in premiera in Romania modelele Mini E si Smart Electric Drive, ambele modele fiind 100% electrice. De asemenea cei doi constructori, au prezentat si un numar impresionant de modele hibride.

 

 

Dupa ce vasusem test-drive-ul cu modelul Smart Electric Drive pe site-ul lui Jay Leno, am venit extrem de incantat si de curios sa vad in realitate acest model la evenimentul Green Cars Event de la Afi Cotroceni. Surpriza a fost si mai mare atunci cand reprezentantii celor de la Mercedes-Benz ne-au oferit posibilitatea unui scurt test-drive cu modelul electric. Ne-am suit in masina am pus cheia in pozitia de start fara sa dau la automat, dupa care a urmat intrebarea “si acum ce fac cum pornesc masina?“, raspunsul a fost unul promt si simplu “e pornita poti sa pleci.” Zis si facut, nu am stat prea mult pe ganduri. Masina se conduce la fel ca una pe benzina sau motorina singura diferenta este ca nu se aude decat zgomotul anvelopelor in momentul rularii si doar un zumzet fin al motorului electric (cam cum este zgomotul produs de un troleibuz, doar ca in cazul Smart-ului este aproape insesizabil). Nu pot sa zic decat ca masina mi-a placut pretandu-se foarte bine condusului urban, ideala pentru agitatia care caracterizeaza traficul bucurestean. In momentul efectuarii testului afara ploua deci am aprins farurile, am dat drumul la stergatoare si la aerul conditionat, totul functionand fara probleme. Spatiul este acelasi ca la un Smart clasic pe benzina sau motorina doar ca veti uita cu siguranta cum arata benzinariile.

 

 

De cealalta parte cei de la BMW au venit cu modelul Mini E, un prototip sa spunem asa, pentru ca se pare ca acestia vor folosi o alta caroserie si un alt sasiu pentru modelul electric care va fi produs in serie. Nimic nu trada faptul ca Mini-ul prezent este unul diferit de modelul clasic pe benzina in afara de stikerele prezente pe caroserie. Dupa o scurta prezentare a reprezentantilor BMW Romania despre modelul pe care urma sa il conducem, ne-am suit la volanul a ceea ce avea sa se dovedeasca o experienta nemaiintalnita pana in prezent in conducerea unui automobil. Initial nu am crezut ca Mini-ul poate fi atat de diferit de modelul electric al celor de la Smart. Ma gandeam ca va fi mai rapid, datorita celor 204 cp si celor 220 Nm, insa in momentul in care mi s-a spus nu voi avea nevoie de frana, nu am inteles. Ei bine, masina are un comportament diferit fata de o masina clasica, adica dupa ce accelerezi si iei piciorul de pe pedala masina se infraneaza singura (un fel de frana de motor permanenta), datorita sistemului de reincarcare a bateriilor. Practic daca mergi cu 50km/h si te apropi de un semafor unde trebuie sa te opresti, in momentul in care iei piciorul din acceleratie masina incepe sa franeze singura pana la zero, o senzatie un pic deranjanta la primul contact. Nu iti trebuie mult sa te obisnuiesti si sa inceapa sa iti placa aceasta senzatie, condusul devenind unul extrem de comod in oras. Veleitatile sportive se fac simtite din plin la acest model intreg cuplul fiind disponibil inca de la plecarea de pe loc. Desigur nu este un model sportiv deoarece condus intr-un astfel de regim autonomia scade simtitor si in loc sa mergi aproximativ 160 km cu o incarcare, vei merge doar 100km sau poate si mai putin. Mini-ul a fost intr-adevar un model ce ne-a oferit o altfel de experienta placuta la volanul unei masini.

 

 

Nu doar benzinariile vor fi uitate in cazul acestor modele electrice ci si schimburile de ulei filtre si placute, cei de la MINI estimand ca un schimb de placute poate interveni abia dupa 60.000 km datorita sistemului de reincarcare a bateriilor care elimina practic folosirea franelor. Intreg conceptul despre ce inseamna intretinerea unei masini se schimba cu aceste modele, ele trecand mai mult in zona de gageturi (telefoane mobile, laptopuri etc) principala ta grija fiind aceea de a nu uita sa le bagi in priza :). Sigur ca masinile nu prea pot fi utile celor care parcurg distante mari si merg in afara orasului, intreaga conceptie a proprietarului trebuind sa se schimbe, aceste modele necesitand un interval de 4-10 ore de incarcare. Conceptul de “ma opresc in benzinarie si plec” nu mai functioneaza. Totul trebuie calculat de acasa si pana nu se fac puncte de reincarcare in special in parcarile centrelor comerciale, unde poposim cateva ore pentru cumparaturi sau sa vedem un film, va fi foarte greu cu realimentarea.

 

 

Ce ne-a demonstrat acest eveniment? Pai in primul rand a aratat ca publicul este interesat de aceste modele si deschis la idei noi si ne-a aratat ca masinile inca ne mai pot surprinde placut. Pentru noi a fost o adevarata surpriza placuta conducerea acestor modele electrice, mai ales ca suntem fani ai masinilor de curse.

 

Foto : Ingenium Media

 

 

 

 

One thought on “Electric sau benzina”

Comments are closed.