Drive-test BMW 520d Luxury

BMW Seria 5 este regele tuturor sondajelor. Din varful castelului sedanurilor premium de clasa mare, acest lucru poate provoca totusi cateva ingrijorari. Pretendentii la tron s-au intarit si s-au adunat la porti astfel ca Seria 5 a trebuit sa-si imbunatateasca armele pentru a ramane in varf. Intrebarea este, a facut destule pentru a se lupta cu Mercedes-Benz E Class si Audi A6? A reusit BMW sa construiasca din nou un sedan fantastic?

 

In primul rand, mostenirea Seriei 5 este enorma, la fel ca greutatea asteptarilor ce apasa pe umerii sedanului de lux din Munchen. Pana la urma, cum continui succesul enorm al generatiei anterioare, F10?

 

Ei bine, in binecunoscuta traditie teutonica, noul BMW Seria 5 (G30) a fost optimizat din toate punctele de vedere. Inginerii nu au lasat nici macar un surub sau piulita neintoarsa, in cautarea sedanului perfect si rezultatul sugereaza ca munca lor exigenta a dat roade.

 

Aruncand o privire in urma, constatam faptul ca au trecut 45 de ani de la introducerea Seriei 5 in gama BMW. De atunci, 7,9 milioane de exemplare au fost construite iar generatia anterioara, F10, s-a vandut in 2 milioane de unitati. 2 milioane! Este al doilea cel mai bine vandut model al companiei dupa Seria 3 iar acest lucru este o performanta din punctul meu de vedere, luand in calcul faptul ca berlinele, in comparatie cu SUV-urile si pickup-urile, au reprezentat 39% din intreaga piata auto anul trecut, in scadere de la 43% in 2015 si 52% in 2012. In peisajul curent, crossoverul este regele, dar Seria 5, la fel ca si concurentii sai directi, are ceva ce noile modele nu au: longevitate! Poate chiar acesta este secretul longevitatii, acela de a face lucrurile mici foarte bine!

Cum arata?

BMW ofera trei pachete diferite pentru aspectul interior si exterior al noii Serii 5: Sport, Luxury si M Sport. Modelul nostru de test, 520d Luxury era vopsit intr-un alb mineral metalizat care, cred eu, scoate in evidenta multe din elementele fine de design exterior ale masinii.

 

Din acest punct de vedere, daca nu esti un fan BMW, iti vor trebui cateva momente pentru a diferentia noul Seria 5 de Seria 7, cel din urma parand a fi un frate mai mare. Privind de mai aproape vei constata ca actuala generatie are o parte frontala ce pare mai lata, noi faruri cu tehnologie LED si cateva optimizari care ajuta la reducerea coeficientului aerodinamic, unul dintre cele mai bune ale segmentului. Acestea includ cortine amplasate in grila dubla din fata care se inchid automat, fante de circulare a aerului in partea de jos a aripilor fata si o linie ascutita pe lateralele spoilerului spate.

 

Ca orice model nou, Seria 5 este acum mai lat, mai lung si mai inalt decat generatia anterioara, chiar daca numai cu 36 mm, 6 mm si, respectiv, 2 mm. Stilistii de la Munchen au creat blocurile optice frontale mai mari care pornesc imediat de langa grila dubla centrala, care are niste linii mai angulare. Per total, aspectul exterior al noii Serii 5 a fost atenuat fata de predecesorul sau si prin netezirea colturilor. Acum arata mai putin formal, mai mult smart casual.

 

Interiorul este acea parte a masinii cu care interactionam direct, astfel ca este esential sa-ti iasa bine. Pe langa experienta de la volan, atmosfera in habitaclu reflecta calibrul masinii. Chiar daca la acest capitol germanii pot fi…reci, in cazul Seriei 5 au dat dovada de multa caldura. Acesta este o evolutiei a generatiei anterioare, marcand astfel o diferenta fata de competitorii sai. Daca in cazul acestora am avut parte de revolutii, BMW a ramas fidel arhitecturii generale a fostei Serii 5, astfel ca noii clienti nu vor intampina probleme de adaptare.

 

Sentimentul de mediu familiar este amplificat si de faptul ca noua Serie 5 imprumuta din greu aspectele cheie ale Seriei 7. Materialele de calitate si gama larga de culori si texturi disponibile par sa nu se sfarseasca, insa felul in care totul functioneaza perfect este ceea ce impresioneaza cu adevarat.

 

Principalele puncte de atractie la acest capitol sunt reprezentate de display-ul digital al bordului care a inlocuit kilometrajul si turometrul analog, de noul ecran al sistemului de infotaiment care are acum 10.2 inch si este plasat deasupra plansei de bord, dar si de sistemul de head-up display care a fost imbunatatit semnificativ.

 

Display-ul central al noului BMW Seria 5 de 10,2 inch ruleaza acum iDrive 6, sistem ce-i confera o aranjare a optiunilor mult mai intuitiva, in stilul widget-urilor de pe un smartphone. Gratie acestuia, pe ecranul de home, sunt disponibile mult mai multe informatii in acelasi timp, inclusiv vremea in zona in care te aflii cu masina.  Rotita dintre scaune a ramas in continuare insa BMW Seria 5 dispune acum si de un control prin gesturi. Concret, prin rotirea unui deget in aer poti mari sau micsora volumul in boxe, poti accesa meniul, schimba posturile radio, etc. iar prin alte gesturi, cu mana intreaga de data aceasta, poti raspunde la telefon, de exemplu.  Te prinde la un moment dat!

 

Inginerii BMW au investit foarte mult timp si in imbunatatirea head-up displayului disponibil pentru sofer. Acesta este acum mai mare cu 70% si are o rezolutie de 800×400 pixeli, putand afisa o gramada de informatii, de la viteza, indicatiile sistemului de navigatie, pana la lista de posturi radio si la rasfoirea acestora prin intermediul butonului specific de pe volan. BMW Seria 5 vine cu o cartela SIM, prin intermediul careia se realizeaza conexiunea la internet, se pot obtine informatii din trafic (nu si in Romania) si se poate crea o conexiune hot-spot de pana la 10 dispozitive.

 

Recunosc ca, intr-un mod neobisnuit, m-am urcat prima oara pe bancheta din spate, acolo unde spatiul imbunatatit la picioare si cap, impreuna cu materialele luxoase ofera cu certitudine o ambianta de calitate. S-ar putea sa devina un cliseu pentru multe teste, dar noul Seria 5 chiar se simte in spate ca un mini Seria 7.

 

Cum se conduce?

Dupa cum spuneam la inceput, peste 7,9 milioane de exemplare de Seria 5 au fost construite in cei 45 de ani si in continuare aceasta masina este laudata pentru dinamica sa, astfel ca intr-un mod total nesurprinzator, obiectivul inginerilor bavarezi a fost clar: sa creeze cel mai dinamic Seria 5!

 

Noul sasiu din aluminiu al Seriei 5, care este mai usor fata de modelul anterior cu pana la 100 kg, este disponibil in compania a 3 motoare pe benzina si 2 pe motorina, cu diferite puteri, tractiunea integrala putand fi aleasa pe aproape orice model. Motorul principal al gamei este dieselul de doi litri, care dezvolta 190 de cai putere si un cuplu motor de 400 Nm, motor pe care l-am avut si noi la dispozitie.

 

Desi producatorul promite un consum extraurban de 3,6 %, cel obtinut de noi s-a cifrat in jurul a 6-6,7%, Nu spunem ca este imposibil, pentru ca BMW ne-a demonstrat acest lucru in Romania atunci cand pilotul Claudiu David a traversat tara dintr-un cap in altul cu un singur plin, dar ar trebui sa va concentrati prea mult pentru a va apropia de aceasta valoare. Ce mai merita mentionat la acest capitol este noua tehnologie Syntak a producatorului, care practic impacheteaza compartimentul motor intr-un material insonorizant, zgomotul fiind mai putin intruziv, inclusiv la viteze mari.

 

Noul BMW Seria 5 vine cu o setare noua pentru suspensie care incearca sa confere un caracter extrem de dinamic fara sa reduca confortul. La acest lucru contribuie din plin sistemul de control dinamic al amortizoarelor (1.220 euro optional) pe care nu trebuie sa-l uitati la configurarea noii masini. Desi comutat pe modul Sport, fermitatea acestuia se va simti abia in primul viraj mai serios, cand rigiditatea sasiului si controlul ruliului vor iesi in evidenta. In modul Confort, Seria 5 absoarbe cu suplete gropile si denivelarile de pe drumurile noastre, in ciuda rotilor de 18 inch cu care era dotat.

 

Noul BMW Seria 5 aduce vesti bune si pentru cei care se tem de mometul parcarii, gratie unui mod automat. De asemenea, masina dispune de o multitudine de camere de filmat si de senzori care te ghideaza la parcarea in spatii inguste cu minim de efort din partea soferului. Cireasa de pe tort o reprezinta sistemul optional disponibil pe noua cheie – telecomanda care poate parca masina in spatii inguste chiar si daca ai coborat din ea. Pe cat suna de ciudat, pe atat de folositor se poate dovedi uneori, insa despre asta va ramane sa ne convingem la un test viitor, masina aceasta neavand montat sistemul. Totodata, pe masina din testul nostru de astazi nu a fost disponibil sistemul care permite un condus semi-autonom si care mentine distanta fata de masina din fata in timp ce ramane in limitele impuse de banda de circulatie.

 

Asa cum era de asteptat, noul BMW Seria 5 a obtinut cele 5 stele la testele de impact EuroNCAP. Toate versiunile dispun de 6 airbag-uri si franare de urgenta in caz de impact iminent, inclusiv cu un pieton. Inglobate intr-un pachet optional denumit „Safety”, BMW Seria 5 dispune optional de faruri adaptive cu LED, asistent pentru faza lunga, avertizare la parasirea benzii si pentru unghiul mort, ba chiar inchide geamurile si trapa in cazul unei franari violente pentru a asigura ocupantilor cat mai multa protectie.

 

Concluzia

In segmentul sedanurilor premium de clasa mare, un loc potential la fel de sexy ca scena unui teatru, detaliile conteaza, mai ales cele care hranesc cele cinci simturi. Noul Seria 5 face acest lucru din plin si la cele mai mici niveluri, fie chiar si prin imbunatatirea sistemului de inchidere usoara a portierelor. Pielea Dakota Cognac cu care era dotata masina din test avea un miros imbietor care va dura cu siguranta mult timp iar felul in care oglinda retrovizoare se „inchide” usor dupa ce opresti masina te va satisface ca si cum ai sparge ultima bula dintr-o folie de impachetat.

 

Per total, calitatea noii Serii 5 se simte mai bine ca niciodata, producatorul bavarez reusind sa livreze feelingul acela premium pe care incepuse sa-l piarda usor. Pe langa faptul ca este cel mai aratos Seria 5 din ultimii zece ani, in opinia mea, masina din testul de azi se apropie si mai mult de fratele sau mai mare, Seria 7, atat din punct de vedere al designului cat si din cel al infotaimentului si al sistemelor de asistenta. La interior diferentele fata de generatia precedenta sunt o evolutie care face masina sa fie putin mai conservatoare fata de concurentii sai – la acest capitol (exceptand sistemul de infotaiment si controlul acestuia, conectivitatea si interactiunea cu sistemele de asistenta). Mai mult, in ciuda erei digitale in care ne aflam, noul BMW Seria 5 nu te face sa te simti complet detasat de experienta la volan. Pentru mine, ramane cel mai fascinant model al celor de la BMW.