Drive Test – BMW X5 xDrive 3.0d

Probabil nu toata lumea isi aminteste ca prima generatie de BMW X5 este cea care a pus de fapt “Sport-ul” in Sport Utility Vehicle. Cand a fost lansat in 1999, X5 a fost primul automobil de genul acesta care a folosit un sasiu de tip monococa si a reprezentat prima incercare serioasa a unui producator auto de a face un SUV sa se simta la fel ca un sedan.

 

De dragul istoriei, merita mentionat faptul ca Mercedes-Benz a lansat in 1998 M Class dar cei de la BMW au definit cu adevarat standardele SUV-ului modern. Pentru ca puristii off-road-ului sa nu se simta jigniti, BMW chiar a inventat un nou acronim pentru X5: SAV (Sport Activity Vehicle).  Rezultatul a fost o masina excelenta, care a deschis drumul acestui nou segment in lumea auto, BMW reusind sa vanda nu mai putin de 1,3 milioane exemplare de X5 de-a lungul celor 14 ani. Cam acestea sunt motivele pentru care cea de-a treia generatie de X5 arata intr-o oarecare masura la fel cu predecesoarea sa. De ce sa schimbi ceva care merge, nu? Si totusi..

 

CAT00112
Cum arata?

Astfel, ceea ce vedeti atunci cand va uitati la noul X5, incorporeaza toate elementele moderne de design ale BMW. Partea frontala este mult mai indrazneata, asa cum se intampla si in cazul noii Serii 3, si incorporeaza farurile care se intind pana in zona grilei centrale. Aceasta in sine este mai proeminenta si alaturi de spoilerul fata mult mai agresiv si liniile mai conturate ale capotei si aripilor fac ca noul BMW X5 sa aiba un aspect mult mai matur. In schimb, partea din spate a suferit schimbari mult mai subtile fata de generatia anterioara, designerii rezumandu-se sa updateze mai degraba spoilerul si stopurile.

 

Noul BMW X5 este, asa cum trebuie, focusat mai degraba pe calitatile pe care cumparatorii le vor aprecia gratie utilizarii zilnice, adica un interior primitor, un instrumentar de bord modern si o tinuta de drum precisa, indiferent de conditiile meteorologice. Chiar daca Olivier Heilmer, responsabilul pentru design, a mentionat ca noul X5 a fost gandit in mod deliberat ca o evolutie, personal apreciez ca interiorul pastreaza si consolideaza famecul acestei masini, oferind mai mult loc pentru pasagerii din spate, un portbagaj mai mare, o pliere mai versatila a scaunelor si un hayon automat ca optiune standard.

 

Calitatea materialelor, designul si modul acestora de asamblare este aproape ireprosabila. Am numarat nu mai putin de noua schimbari de tipuri de textura, pornind din zona geamurilor laterale pana la buzunarele din usi. Nu este ceva care sa bata la ochi ci pur si simplu designerii germani au vrut sa demonstreze priceperea lor.

 

Vedeta noului interior al lui X5 este sistemul de iluminare ambientala in culori. Mai mult, culorile acestuia pot fi schimbate, de la albatru la alb sau portocaliu, ba chiar acestea se pot combina intre ele in functie de zonele masinii. Bineinteles, ca un carcotas adevarat ce sunt, recunosc ca mi-as fi dorit o paleta mai bogata de culori. Per total saltul in calitatea interiorului noului X5 este unul simtitor. Avem parte de o varietate mai mare de materiale si texturi iar butoanele, care chiar daca personal le consider prea mici, ofera in continuare placere la atingere.

 

CAT00133

Cum se conduce?

Noul BMW X5 imparte platforma cu vechea generatie in mare parte, insa foarte multe aspecte au fost updatate. Caroseria este mai rezistenta si mai usoara, gratie noilor materiale folosite insa o atentie speciala a fost acordata imbunatatirii rafinamentului. Zgomotul transmisiei a fost redus iar pasajele aripilor au fost insonorizate mai bine. Au fost implementate scaune specifice Seriei 7 care absorb mai bine vibratiile iar suspensia a fost regandita pentru a prelua mai lin toate denivelarile. Principala schimbare este trecerea de la un sistem de directie hidraulic la unul electric, lucru pe care-l simti abia atunci cand citesti caracteristicile masinii.

 

Sub capota masinii din testul nostru s-a aflat popularul motor 3.0 d cu ai sai sase cilindri in linie, care dezvolta acum 258 cai putere, cu 13 mai mult decat vechea generatie, si un cuplu motor de 560 Nm, disponibil foarte devreme ,de la 1.500 de rotatii. Gratie dietei usoare la care a fost supus noul model, a carui greutate a ajuns la 2.070 kg, sprintul pana la 100 de km/h se face in doar 6,9 secunde in timp ce viteza maxima este de 230 km/h, performante care-l aseaza detasat in fata competitorilor sai.

 

Odata cu noua generatie, X5 a primit in mijlocul consolei centrale un display color de 10,2 inch, care este controlat prin intermediul interfetei iDrive, aceasta evoluand in ultimii ani pana la una dintre cele mai user-friendly din segment. Controlerul iDrive dintre scaune are acum si o zona tactila cu ajutorul careia poti accesa agenda telefonului prin simpla desenare a literelor cu degetul. Tot prin intermediul aceluiasi touch-pad poti scrie numere de telefon sau destinatii pentru sistemul de navigatie sau chiar poti face zoom pe harta la fel cum o faci pe smartphone-uri.

 

Gratie suspensiei adaptive, diferentele intre setarile extreme Eco Pro si Sport + te fac sa crezi ca ai de a face cu doua masini diferite. Ruliul a ramas si el aproape insesizabil iar lejeritatea cu care abordezi in forta virajele este in continuare una debordanta. Consumul a variat intre 11 litri in mediul urban si 8 litri in afara orasului, acestea fiind mai degraba niste valori specifice unei compacte obisnuite nu unui monstru de peste doua tone!

 

CAT00162

Concluzia finala

Detestat de puristi odata cu lansarea sa in 1999, BMW X5 si-a continuat drumul catre propria nisa, aducand beneficii financiare importante pentru marca bavareza. Pentru ultima generatie lansata, cea de-a treia, BMW a continuat sa-si rafineze produsul, propunand un interior excelent in segmentul sau si o paleta de motorizari puternice.

 

Nu cred ca noul BMW X5 arata cel mai bine dar cu siguranta este o masina mai completa decat cea pe care o inlocuieste. Se conduce la fel de bine si exact ca inainte, dar imbina maturitatea si rafinamentul cu un feeling mai premium al interiorului. Spre deosebire de competitorii sai, are o putere mai mare, un consum mai bun si este mai spatios, ceea ce inseamna ca prima noastra impresia este cea a unei masini mult mai practice si dezirabile.

foto: Catalin Oprea