Publicitate

De vreme ce marcile premium sunt din ce in ce mai populare, este in regula sa presupui faptul ca,  orice nou model cu logoul BMW pe capota, se va vinde ca painea calda ? Nu, nu este. Totul depinde de cat de departe vor merge producatorii in crearea unor masini la care nimeni nu s-a gandit. Concret: probabil lumea inca se scarpina in cap in incercarea de a intelege Seria 5 GT.

 

Daca un automobil are niste proportii corecte si primeste un pret inteligent, clientii vor forma cozi la portile dealerilor. Pentru Romania, X1 nu pare sa faca parte momentan din aceasta categorie, desi am evoluat si am inceput sa apreciem lucrurile de calitate, nu mai cumparam flote intregi de masini mari iar trendul ecologic incepe sa-si faca simtita prezenta din ce in ce mai des.

 

Downsizingul nu mai este demult un termen nou pentru noi sau pentru producatorii de automobile, care scot pe banda rulanta modele compacte de cativa ani dar aparitia lui X1 a starnit cateva valuri in segmentul masinilor si al crossoverelor. Mergand pe urmele batatorite de X5 si X3, X1 ( observati trendul da?) este un crossover cu valente sportive pe care cei de la BMW isi doresc sa-l transforme intr-un nou segment de succes. Daca ne uitam la tractiunea integrala si la pachetul M Sport al masinii din test, lucrurile incep sa arate si mai bine, nu?

 

 

Cum arata?

Inainte sa raspundem acestei intrebari, haideti sa-l asezam pe X1 in context. Pentru cei nefamiliarizati cu modelul, trebuie sa le spunem ca masina de astazi nu este un Seria 1 cu tractiune integrala. In ciuda cifrei 1 din denumire, X1 este bazat pe Seria 3 Touring. Acest lucru inseamna ca, pentru prima oara in gama modelelor X, acestea pot avea tractiunea doar pe rotile din spate. Xdrive inseamna pentru BMW sistemul de tractiune integrala, care a devenit foarte popular in ultima vreme.

 

Interiorul lui X1 este unul tipic pentru constructorul bavarez, conservativ din punct de vedere al designului si cu o constructie robusta, avand un aspect familiar pentru oricine  si-a petrecut putin timp intr-un BMW. In functie de suma pe care sunteti dispusi sa o investiti in dotari suplimentare, masina voastra poate fi dotata cu sistemul iDrive, cu un plafon panoramic si multe alte optiuni. Spatiul in zona capului este foarte generos. Acesta este putin mai mare decat in cazul lui X3 iar habitaclul mai spatios decat cel  din Seria 3.

 

Pachetul M Sport prezent pe masina din test inseamna, printre altele, scaune sport pentru sofer si pasagerul din drepata. Daca acestea sunt perfect echilibrate din punct de vedere al confortului si al sprijinului lateral, ocupantul locului din mijloc al banchetei spate se va abtine cu greu din a nu-i contrazice pe cei de la BMW, care spun ca trei pasageri ar trebui sa aiba suficient loc. Totusi, acest aspect poate fi trecut usor cu vederea in cazul celui mai mic membru al gamei X. Spatiul pentru bagaje este decent, 480 de litri reprezentand zona rezervata acestora si gratie unui sistem de rabatare 40/20/40 al banchetei spate pot fi transportate si obiecte mai lungi precum skiurile sau snowboardul.  

 

Chiar daca aspectului general al interiorului i se pot aduce putine reprosuri, cateva plastice fac parte din categoria celor low-budget. Designul plansei de bord incepe sa devina invechit, sau mai bine spus, evolueza mai lent. Cei de la BMW au denumit aceasta abordare „driver oriented” si au reusit cumva sa mentina acest design aerisit pentru o vreme indelungata.

 

BMW ConnectedDrive este sistemul care, printr-un iPhone ascuns in cotiera, iti permite accesul in timp real pe displayul central al masinii, la internet, Facebook si Twitter. Daca in configurarea celor doua din urma ne-am descurcat fara probleme, cu internetul nu am avut succes, probabil datorita operatorului de telefonie mobila al nostru.

 

 

Cum se conduce?

X1 nu doar ca-ti dezvaluie putin din urmatorul Seria 3 Touring, dar este si un mic vestitor la capitolul motoare pentru viitoarele modele BMW. Sub capota masinii din testul nostru se afla un motor de 2 litri, benzina cu patru cilindri si turbina, care inlocuieste vechiul motor in sase cilindrii aspirat normal pe benzina. Noul motor va fi disponibil si pe Seria 3, 5, X3 sau Z4.

 

Comparat cu unitatea pe care a scos-o la pensie, noua motorizare este mai puternica atat din punct de vedere cuplului dar si al cailor putere. Prin utilizarea injectiei directe de benzina, a sistemului Valvetronic si al turbinei twin scroll s-au obtinut 240 cai putere si un cuplu de 258 NM, fata de cei 230 cp si 200 NM cat oferea vechiul motor in sase cilindrii.

 

Alegerea cea mai potrivita a cutiei de viteze este reprezentata de cea automata in 8 trepte. Suntem dispusi sa pariem ca vom vedea aceasta asociere motor-cutie din ce in ce mai des in viitor. Modul in care cele doua functioneaza este asemanator cu o cutie de tip CVT! Schimbarile de trepte sunt aproape imperceptibile la vitezele din oras dar si in afara acestuia. Nici nu realizezi cate trepte retrogradeaza cutia la un kick-down serios. Doar cand accelerezi cu pedala la podea vei putea numara treptele schimbate.

 

Tinuta de drum si manevrabilitatea sunt exact asa cum te astepti sa fie la un BMW. Poate doar suspensiile pachetului M Sport sa va para putin mai dure, dar acest mic compromis este unul pe care il veti uita rapid dupa primul drum pe niste serpentine. Directia este una precisa si rapida si nu prezinta acel recul sau zona moarta, aspecte specifice altor sisteme de tractiune integrala.

 

Vorbind despre acesta, xDrive reprezinta sistemul de tractiune integrala de la BMW. In „colaborare” cu DSC-ul (Dynamic Stability Control) si cu unitatea de management a motorului, xDrive poate distribui pana la 100% din putere rotilor fata, sau spate, sau chiar 100% unei singure roti.

 

Cele 1655 kg ale lui X1 ating prima suta de kilometri in doar 6,5 secunde, rezultatul datorandu-se in egala masura cuplului motor disponibil de la doar 1250 rpm, cutiei de viteze automate in 8 trepte cu al sau mod Sport si Manual si sistemului de tractiune integrala.

 

Pozitia soferului este relativ joasa fata de bord si confera lui X1 un caracter asemantor cu al unui sedan obisnuit. In ciuda greutatii sale nu tocmai reduse, masina este foarte dinamica. Remarcabil este si comportamentul acesteia in afara drumurilor asfaltate si cu sistemele electronice dezactivate. Chiar si in aceste conditii, impins spre limita, X1 ramane perfect controlabil iar eventualele derapaje sau schimbari de directie pot fi eliminate printr-o simpla corectie adusa volanului.

 

 

 

Consumul la sfarsitul celor peste 700 de km efectuati in proportie de 70% in afara orasului s-a stabilizat in jurul valorii de 9,6 l/100 km si este o dovada certa a faptului ca disponibilitatea cuplului motor la turatii scazute reprezinta cheia succesului in economisirea carburantului.  

 

 

Concluzia finala

X1 nu dezminte pretentiile BMW in privinta caracterului rafinat si a dinamismului, numai ca pretul acestora este relativ ridicat. De exemplu, pentru X1- xDrive28i, adica masina din testul nostru, lista de preturi incepe de la 42.036 euro iar modelul din test mai avea optionale de peste 22.000 euro. Pretul final de 64.756 euro este usor exagerat iar dotarile optionale sunt scumpe. Pachetul M Sport care costa 3.647 euro se justifica perfect deoarece schimba total aspectul masinii insa la tapiteria din piele ( 1500 euro) sau la alarma ( 500 euro) puteti renunta fara probleme.

 

BMW X1 completeaza oferta de modele SUV a marcii in zona inferioara. Atentie insa: importanta sa strategica este invers proportionala cu ordinea pozitionarii in gama, denumirea modelului sugerand subtil ca acesta urmareste sa devina “numarul unu” in segmentul sau de piata.

 

Foto: Catalin Oprea

 

 

Comentarii

comentarii

Publicitate

One Response to “Mamaia-Babele via Bucuresti”

  1. Despre chestia cu distribuitul cuplului pe roţi trebuie să mai povestim. Nu e chiar aşa…

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Motorsportnews.ro