Drive test X6 M50d – Animalul teribil

Cat de mult, este prea mult? Oare exista asa ceva? BMW va spune cu siguranta, ca nu! Pentru ca astazi vom vorbi despre noul X6 M50d, cuplul enorm de 740 Nm este prea mare? Sa montezi trei turbine pe un motor diesel de trei litri este ridicol? Raspunusul celor de la BMW: rasunatorul “nein”! Pe orice parte am intoarce dilema, sintagma “SAC diesel” ( Sport Activity Coupe – denumirea oficiala BMW) nu starneste spiritul curselor in tine, asa ca, oare merita sa poftesti dupa X6 M50d?

 

Noul BMW X6 M50d nu este vreo minune a designului pe cat de mult este din punct de vedere tehnic. Avand un pret de pornire de 90.768 euro (111.860 euro pretul modelului din test), noul model incearca sa spulbere mitul conform caruia masinile performante beau doar benzina fara plumb!

 

Pentru BMW, brand-ul M ( de la motorsport, sac!) reprezinta varful performantelor si este definit de modele gata pentru cursa, precum M3 sau M5, doua dintre cele mai rapide masini din lume. Bucurandu-se de un succes considerabil, BMW a decis sa exploateze si mai mult litera M, alaturand-o unei divizii de performanta. Pentru cei nefamiliarizati, gasirea diferentelor intre modelele M si M Performance poate fi un lucru putin mai complicat, tinand cont si de faptul ca ambele se bazeaza pe aceasi sigla a literei M, si pe aceleasi culori, rosu si albastru.

 bmw-x6-m50d-xdrive-05491

Modelele M Performance se afla pe o treapta mai jos iar acest lucru le face, in teorie, mai accesibile si nu pe atat de rapide. Sau sportive. Sau nu am inteles noi nimic. Deasemeni, aceasta divizie le permite celor de la BMW sa incalce Sfanta Treime a legilor M: acceptarea unui comportament nu chiar atat de precis precum cel original de M (asemanator cu un bisturiu), utilizarea unui motor diesel (M50d) in detrimentul unuia pe benzina (preferabil fara turbo) si utilizarea tractiunii integrale in detrimentul celei pe puntea spate.

 

Inainte de a trimite spre purgatoriu acest animal teribil, haideti totusi sa-i acordam macar sansa sa se prezinte. Pana la urma, in ultimii ani, BMW a lansat ultimele modele M cu motoare twin-turbo. Este greu sa te impotrivesti schimbarilor si, la fel cum Mercedes-Benz face cu divizia AMG, emblema M apare pe din ce in ce mai multe modele lansate de catre BMW. Este oare asta un lucru rau? BMW sigur considera ca nu!

 

Recapituland, X6 M50d nu este un M 100%, ci un model al diviziei M Performance care, la fel ca altele, ofera performante ridicate sub o mantie mai blanda. Planul BMW este sa produca in continuare modele M puriste, dar si unele mai imblanzite. Acum, cand sper ca am lamurit acest aspect, haideti sa vedem ce poate noua masina.

 

Acel lucru unic de sub capota lui M50d, mai precis cele trei turbine, pompeaza aer cu forta in cilindri. Acest motor este o evolutie a clasicului deja 6 cilindri in linie, disponibil in diferite versiuni pe alte modele BMW. Dieselul tri-turbo produce 381 de cai putere si un cuplu fabulos de 740 Nm, ajutand astfel monstrul de aproape 2,5 tone sa atinga prima suta de kilometri in doar 5,3 secunde, rezultat „mai slab” cu 0,6 secunde fata de X6 M.

 bmw-x6-m50d-xdrive-05589

BMW are deja o traditie in conceperea unor motoare diesel performante, asa ca rezultatele lui X6 M50d nu ne-au luat prin surprindere atat de mult. Totusi, acel lucru unic ( da, aceleasi 3 turbine) ne-au starnit foarte mult interesul pentru partea tehnica. De ce trei ? Pentru ca, desi geometria variabila a rezolvat foarte multe din comportamentul motoarelor diesel, vechea problema a motoarelor turbo este aceiasi. Daca montezi un compresor mic, reactia este rapida, dar nu si castigul de putere iar daca montezi unul mare, care-ti da multa putere, va dura ceva pana vei reusi sa atingi turatia optima la care vei primi raspunsul. Si de aici provine termenul de “lag”.

 

Mai multi producatori, bineinteles printre care si BMW, au incercat sa “pacaleasca” acest efect, montand doua turbine de marimi diferite, sau, in unele cazuri, o turbina si un compresor mecanic. Prin lansarea M50d, BMW a imbunatatit foarte mult aceasta solutie, montand doua turbine mici cu geometrie variabila si presiune inalta si o turbine mare de presiune mica. Cam multa tehnica, nu?

 

Ei bine, rezultatul este remarcabil! Tinand cont de faptul ca in orice moment una sau mai multe turbine se afla in functiune, turbo-lag-ul aproape ca a disparut complet. Iar puterea este foarte mare. Cu acceleratia la podea, X6 M50d trece dincolo de teritoriul hot-hatch-urilor!

 

Performantele nu pot fi obtinute fara un consum pe masura. BMW X6 M50d nu distruge acest mit, dar face ca cifrele indicate de computerul de bord sa fie mult mai pamantene. In oras, consumul s-a mentinut intre 13 si 14 litri/100 kilometri, iar in afara, X6 M50d a consumat in multe locuri intre 9 si 10 litri/100 kilometri. Chiar daca nu ne-am apropiat de cifrele oficiale, 9 litri in oras si 7 in afara acestuia, diferenta fata de consumul unui X6 M este considerabila, daca nu chiar pe jumatate!

 bmw-x6-m50d-xdrive-05602

Desi are infatisarea unui boxer la categoria grea, X6 M50d se misca precum un tailandez campion la Muay Thay! SAC-ul de aproape 2,5 tone este un afront adus legilor Newton-iene de fizica adaptate, conform carora, o masina grea si cu un centru inalt de greutate, va avea un ruliu necontrolabil. Pur si simplu suspensia perfect setata nu va sughita in niciun fel atunci cand este solicitata din greu pe viraje. Bineinteles, pentru ca traim in Romania, tara unde orice este posibil, liniile de tramvai ii vor veni de hac acesteia si se vor certa la fiecare intalnire.

 

Chiar daca directia masinii este minunata si directa, acesteia parca ii lipseste o parte din feed-back-ul oferit de alte modele BMW. Chiar si asa, minimul la care a fost redus ruliul este remarcabil, la fel si nivelul de aderenta in conditii normale. Odata depasita aceasta limita, si pe masura ce te transformi in Sf. Petru si iti doresti sa-i dai o lectie lui Newton, X6 M50d va avea un comportament subvirator, foarte predictibil. Va trebui sa faci cateva matanii si sa te spetesti din greu apasand pedala de acceleratie pana cand toata puterea va putea fi transferata rotilor spate care te vor readuce pe traiectoria ideala.

 

Si da, se si opreste cum trebuie, atunci cand trebuie! BMW a montat niste discuri de frana gigantice, de 385 mm pe fata si 345 mm pe spate. Desigur, si etrierii sunt pe masura iar forta de franare pe care o genereaza este formidabila.

 

Prea mult, prea bine, cum s-ar zice, nu? Nu chiar. BMW a fost obligat sa renunte la proiectoarele de ceata pentru a face loc unor inter-coolere imense. Nicio grija ai fi tentat sa spui, din moment ce te afli la volanul singurului SUV din lume dotat cu faruri adaptive pe LED. Eu m-am aflat intr-una din acele situatii, probabil unice, cand minunatele faruri mai mult m-au incurcat, decat sa ma ajute. Era noapte si o ceata demna de filmele de groaza. Daca masina din test nu ar fi fost dotata cu sistemul adaptiv de cruise-control, capabil sa franeze pana la oprire, cu siguranta m-as fi tarat cu 30 km/h de la Brasov la Bucuresti. Asa, pur si simplu, a trebuit sa urmaresc doar marcajele de pe drum si nu am mai avut grija altor masini care se puteau teleporta in fata mea.

 bmw-x6-m50d-xdrive-05513

X6 M50d este o bruta de masina impreuna cu care vei adora sa-ti petreci timpul, cu acceleratia la podea sau la viteza de croaziera. Totodata, noul model repozitioneaza BMW, din nou (desi nu stiu daca mai era nevoie), pe prima pozitie a inovatiilor tehnologice. In timp ce BMW lansa noul motor tri-turbo in Europa, simultan, Audi il lansa pe cel cu doua turbine. Daca lumea se va ingramadi sa cumpere noua masina este cu totul alta problema.

 

Chiar daca are un pret de pornire cu aproape 30.000 euro mai mic decat X6 M, masina din testul nostru de astazi nu este un M adevarat, desi de cele mai multe ori reuseste sa se apropie foarte mult de performantele acestuia. Cine este in cautarea unui diesel care sa imbine perfect economia de carburant cu performantele extreme, trebuie sa ia in calcul BMW X6 M50d.

 

 

Foto: Catalin Oprea