Drive-test Dacia Duster – 1.5 Diesel Turbo (dCi) – EDC – 109CP – 4×2

 

Cea de-a doua generatie a SUV-ului Dacia Duster a fost prezentata in fata publicului larg la Salonul Auto de la Frankfurt, care s-a desfasurat in perioada 14-24 septembrie, urmand ca lansarea pe piata sa aiba loc la inceputul anului 2018. Dacia Duster este un real succes al producatorului de la Mioveni, fiind vandut in peste 1 milion de exemplare in cei 7 ani de cariera comerciala al primei generatii.

 

Noua generatie a fost si ea foarte bine primita, atat de public, cat si de ziaristi, urmand sa beneficieze de update-uri semnficative, atat din punct de vedere al design-ului, cat si din punct de vedere al optiunilor. De asemenea, tinand cond de faptul ca niciodata cei de la Dacia nu au marit pretul unui exemplar cu mai mult de 10% cu ocazia lansarii unui nou model, este de asteptat ca preturile sa creasca in limita acestei majorari. Pana la testul cu noua generatie, noi ne-am luat la revedere de la cea actuala printr-un test realizat cu versiunea dotata cu cutie automata de viteze, EDC.

 

Despre toate caracteristicile tehnice si estetice ale actualei generatii de Dacia Duster am mai povestit cu ocazia diferitelor teste pe care le-am realizat de-a lungul timpului, precum cele de aici  sau cel de aici.

Ce este important de stiut, este faptul ca noua cutie de viteze se poate comanda, momentan, doar in configuratia cu motorul diesel de 1.5 litri (dCI) si doar cu tractiune pe rotile din fata. Noua cutie de viteze automata EDC (Efficient Dual Clutch) cu dublu ambreiaj si 6 trepte a fost introdusa in gama odata cu faceliftul modelelor Sandero, Logan si Logan MCV de la Salonul Auto de la Paris. Dacia Duster EDC marcheaza in acelasi timp doua premiere pentru marca, reprezentand prima cutie de viteze cu dublu ambreiaj pentru Dacia, precum si prima cutie de viteze automata pentru Duster pe piata europeana (in Rusia, Duster a avut si inainte o cutie automata).

 

Principiul de functionare al cutiei de viteze automate cu dublu ambreiaj de pe Dacia Duster presupune existenta a patru arbori si a doua ambreiaje, unul dintre acestea asigurand cuplarea treptelor pare (2,4,6) si a treptei de mers inapoi si celalalt a treptelor impare (1,3,5). Astfel, trecerea de la treapta impara la cea para si invers se face rapid, prin inchiderea/deschiderea celor doua ambreiaje, intr-o sincronizare perfecta. Practic, la schimbarea treptei, treapta urmatoare este deja selectata de cutia de viteze, trecerea fiind facuta doar prin actionarea ambreiajului, de unde si rapiditatea schimbării treptelor. Transmisia EDC a lui Duster este prevazuta si de un sistem de asistenta la demarajul din rampa, asigurand astfel soferului timpul necesar pentru mutarea piciorului de pe pedala de frana pe cea de acceleratie, fara ca masina sa dea inapoi.

 

Printre beneficiile unei astfel de transmisii cu ambreiaj dublu se numara eficienta. Transmisia cu dublu amreiaj nu are un convertor de cuplu ineficient precum transmisiile automate obisnuite si nu intrerupe fluxul de putere al motorului, oferind o mai buna economie de combustibil. De asemenea, in cazul autoturismelor cu transmisie cu dublu ambreiaj, schimbarea treptelor de viteza se va face lin, fara smucituri precum in cazul altor transmisii.

Singura diferenta la interior, intre Duster EDC si cel cu transmisie manuala, este levierul cutiei de viteze de tip P-N-R-D, prevazut cu un mod manual de tip + si – . De mentionat ar mai fi si faptul ca Dacia Duster nu dispune de padele in spatele volanului iar actionarea levierului pe modul manual se face printr-o scurta tragere, pentru o treapta superioara si printr-o scurta impingere, pentru selectarea unei trepte inferioare. Personal, am folosit acest mod doar atunci cand am ajuns pe niste drumuri virajate intr-o zona mai muntoasa, pentru a putea beneficia din plin de eficacitatea unei frane de motor. Alt caz cand am utilizat modul manual a fost atunci cand am iesit de pe asfalt, pentru ca nu imi doream sa fiu “surprins” de o eventuala selectare automata a treptei a doua, datorata cresterii de turatie.

 

EDC-ul de pe Duster este acelasi de pe Renault Megane sau Kadjar, adica a doua generatie a acestui tip de cutie de viteze automate cu doua ambreiaje. In cazul lui Duster, calibrarea cutiei a fost facuta astfel incat motorul diesel sa functioneze la turatii mai scazute, favorizand consumul redus de carburant.  Avand acest lucru in vedere, nu trebuie sa va surprinda daca veti avea uneori senzatia unui motor subturat. Este o chestie de “gust” si personal as fi preferat utilizarea unui regim cu 200-300 rpm mai mare.

 

Pe masura ce mergi cu Duster EDC, cutia “iti invata” stilul de mers, prin intermediul unor senzori autoadaptivi, si tu il inveti pe al ei, pana cand ajungeti sa faceti o echipa perfecta. Duster EDC se simte cel mai bine atunci cand este condus ca o masina de zi cu zi, si nu ca una cu valente sportive. Schimbarile de trepte se fac lin si rapid, ba chiar sunt tentat sa spun ca aceasta cutie EDC este prea performanta pentru o masina precum Duster. Mi se pare ca in aceasta configuratie Duster este o oferta de refuzat, la pret de discount, mai ales ca EDC presupune un cost mai mare cu aproximativ 1.200 de euro.

 

EDC se descurca bine si rapid atunci cand iti doresti o retrogradare mai mare de o treapta si brusca, cum ar fi cazul unei depasiri pe un drum cu o singura banda pe sens. Fata de versiunea cu transmisie manuala, Duster dCI 110 EDC consuma cu aproximativ 0,1 l/100 km in plus si este cu o zecime mai lent  in cazul acceleratiei pana la 100 km/h.

 

Per total, EDC functioneaza extraordinar in cazul lui Dacia Duster, oferind suplimentar o doza de rafinament care se pliaza excelent pe atributele deja binecunoscute ale masinii. Lipsa unei configuratii 4×4 se datoreaza probabil costurilor necesare adaptarii transmisiei automate la o astfel de tractiune, dar si probabil studiilor facute in domeniul vanzarilor. Mai mult, adaugarea unei cutii automate cu dublu ambreiaj mareste orizontul potentialilor clienti de Dacia Duster, insa personal regret faptul ca momentan aceasta transmisie nu este disponibila si in compania motorului pe benzina 1.2 TCe, care cu siguranta este mai silentios si mai vioi. Ramane de vazut ce surprize vom avea cu viitoarea generatie, care va incepe sa fie comercializata la inceputul anului viitor.