Drive test Ford Focus 1.0 – EcoBoost 125cp

Downsizing. Acesta este cuvantul aflat pe buzele oricarui inginer auto. Este un cuvant pe care nimeni nu mai incearca sa-l traduca, toata lumea fiind de acord ca mai mic si mai usor inseamna mai eficient. In mod constant ni se explica faptul ca downsizingul reprezinta viitorul. Pentru a salva combustibilul, banii si planeta, tot ce inseamna „mic” a devenit o mare afacere. Bineinteles ca exista si sceptici, care au unele dubii ca niste motoare mici pot pune in miscare masini mari, insa, tehnologia moderna poate face adevarate minuni cu ajutorul a doar cativa centimetri cubi.

 

Ideea de baza este ca un motor mic, stimulat printr-o inductie fortata, in general cu o turbina, poate produce puterea unui motor mai mare, utilizand mai putin combustibil, avand dimensiuni reduse si cantarind mai putin. Oarecum in spatele acestui trend se afla si „teama” constructorilor fata de norma care prevede ca, incepand cu anul 2015, orice depasire a pragului de 130 g/km de CO2 va fi sanctionata cu cate 95 euro pentru fiecare gram in plus.

 

In teorie

Acum, va invit sa faceti cunostinta cu cel mai bun rezultat al trendului de downsizing. Ford Focus este un hatckback de dimensiuni medii si principalul motor pe benzina a fost reprezentat pana nu demult de traditionalul 1,6 litri, aspirat normal. Acesta a devenit istorie si a fost inlocuit de un motor in trei cilindri, cu turbina, a carui capacitate este de doar 999 cc. Astfel de motoare au mai fost folosite de-a lungul anilor pe asa numitele modele super-mini, dar este pentru prima oara cand o masina de dimensiunile unui Ford Focus primeste un asemenea motor.

 

Micutul motor produce exact aceasi putere ca predecesorul sau de 1.6 litri, adica 125 de cai putere. Toate bune si frumoase pana aici, dar mai important este faptul ca produce un cuplu mai mare la turatii mai mici si are un consum de benzina mai redus. Emite doar 114 grame de CO2/km, este mai usor cu 30 de kilograme iar blocul motor are dimensiunile unei coli de hartie A4! Acesta este noua vedeta a productiei de motoare in masa. Dispune de injectie directa de benzina iar micuta turbina poate atinge viteze de pana la 248.000 de rotatii per minut! Impresionati pana acum? Mai urmeaza.

 

Galeria de evacuare este racita cu apa, cureaua de distributie functioneaza intr-un mediu bogat in ulei si nu necesita inlocuire, motorul fiind astfel mult mai silentios. Spre deosebire de alte motoare in trei cilindri, EcoBoost-ul de 1 litru nu are un ax care sa amortizeze vibratiile. Rolul acestuia a fost preluat de niste greutati amplasate genial pe volanta motorului, permitandu-i acestuia niste miscari laterale care nu transmit deloc vibratii structurii de baza a masinii.

 

Au dat roade toate acestea? Bineinteles ca da! Sunetul motorului este foarte placut  atunci cand este solicitat din plin si aproape ca nu-ti poti da seama ca are doar trei cilindri. Micuta turbina ajunge repede la viteza maxima astfel ca motorul aproape ca nu are niciun fel de intarzieri la acceleratii. Datorita frecarii interne foarte reduse a motorului, masina incetineste foarte putin atunci cand iei piciorul din acceleratie. Te obisnuiesti repede cu aceasta caracteristica a EcoBoostului pentru ca iti ofera o agilitate sporita. Chiar asa, destul cu teoria, sa vedem in practica cum se descurca.

 

In practica

Odata apasat butonul de pornire al motorului vei resimtii cateva usoare vibratii, dar nu multe. La relanti, EcoBoostul de 1 litru te face sa te intrebi daca nu cumva sistemul start/stop a intervenit si a oprit motorul, asa cum o face in mod normal cand masina sta pe loc. Dupa ce apesi pedala de acceleratie, realizezi ca raspunsul primit este pe masura celor 200 de Nm ai cuplului maxim pe care-i pretinde EcoBoostul. Revenind la sunetul motorului, acesta este asemanator cu cel al unui Volvo in cinci cilindri, grav fara a fi nemanierat.

 

De-a lungul testului nostru, de la Bucuresti la Arad si retur, via Drobeta Turnu Severin, am fost pusi in fata tuturor situatiilor pe care le poti intalni. Am traversat dealuri, am mers pe autostrada dar si pe drumuri plane. In niciun moment nu am simtit ca micutul motor se chinuie. Fiind mai usor cu 30 de kilograme decat fostul motor de 1.6 litri pe benzina, directia este putin mai precisa iar masina raspunde mai bine la schimbarile de mase in viraje. Pe scurt, ceea ce era deja un model placut de condus tocmai a devenit si mai bun.

 

Dupa 1.400 de kilometri parcursi, computerul de bord ne indica un consum mixt de 6,2 l/100 km, cu 1,2 mai mult decat cifra metionata de producator. Rezultatul este unul foarte bun din punctul meu de vedere pentru faptul ca in niciun moment nu am avut ca scop obtinerea unui consum redus. La toate astea se adauga si viteza ridicata de pe autostrada, atat de la Bucuresti la Pitesti cat si intre Timisoara si Arad, dar si timpul pierdut la semafoarele de pe portiunile de drum pe care se lucreaza in zona orasului Strehaia.

 

Concluzia

Ovalul Albastru nu este recunoscut a fi un pionier cand vorbim de tehnologii noi, preferand in general sa urmeze o cale batatorita de altii. Insa, cand se hotaraste sa imbratiseze o solutie, o face cu ambele maini. Noul EcoBoost de 1.0 litri al celor de la Ford impresioneaza la toate capitolele si marcheaza totodata revenirea acestui gen de motoare intr-un segment care pana nu demult era sinonim cu lipsa de putere. Focusul dotat cu acest motor te face sa intelegi cum poti fi ajutat sa economisesti bani fara a depasi acea linie fina a compromisului. Substantial mai usor decat o versiune cu patru cilindri dar capabil sa-ti ofere o dinamica buna, viziunea cu trei cilindri a celor de la Ford despre viitor demonstreaza ca era motoarelor pe benzina nu a apus!

 

Daca nu stiati, EcoBoost-ul de 1.0 litri a primit in 2012 distinctia “International Engine of the Year”. Silentios si asemanator in comportament cu diesel-urile, Ford a aratat celorlalti producatori cum sa faca un motor mic sa se simta ca unul mare. Revenind la norma care va intra in vigoare incepand cu anul 2015, legislativul forteaza producatorii sa-si puna mintea la contributie. Daca acest motor reprezinta directia spre care s-a hotarat sa se mearga, atunci criza economica va avea beneficiile ei. EcoBoost-ul de 1 litru este probabil cel mai bun motor (mare sau mic) pe care l-am condus in ultimii ani.

 

[nggallery id=323]

One thought on “Drive test Ford Focus 1.0 – EcoBoost 125cp”

  1. De 2-3 ani am in familie un focus 1.6 ultimul facelift din generatia anterioara pe care il conduc frecvent, si pot spune ca au cam stricat modelul cu prostia asta cu "masina globala" identica pentru europa si america de nord. Interiorul parca e copiat dupa chevrolet cruze si opel astra, exteriorul e banalizat, rotunjit aiurea, parca e inspirat din liniile kia/hyundai.

    Directia s-a prostit putin fiind electrica in loc de hidraulica (deh, mai scuteste 0,0005l/100km), si desi au rigidizat caroseria/sasiul cu 30% masina se simte mai moale, din cauza ca e setata suspensia bleaga. Singurul lucru interesant ramane motorul de 1.6 180cai, pe care desi nu l-am gasit disponibil pentru test, cred ca trage mult mai bine decat cel aspirat.

Comments are closed.