Susoteala a inceput imediat ce noua generatie de MINI Cooper a fost dezvaluita la Salonul Auto de anul trecut de la Los Angeles. Dintre toate aspectele prezentate acolo, unul a atins coarda sensibila a fanilor marcii: „Am auzit ca-l fac mai mare” au spus acestia, „De ce si-ar mai cumpara lumea un MINI acum?” au continuat. Puristii marcii au mers mai departe si s-au grabit sa spuna ca spiritul MINI a disparut, la fel ca manevrabilitatea specifica unui kart.
Ajuns la cea de-a treia generatie a modelului iconic reinventat in anul 2001, MINI s-a vandut de-a lungul celor 13 ani in peste 2 milioane de exemplare care au parasit fabrica de la Oxford – Anglia, construita peste fosta linie de productie Morris. In rest avem o platforma noua, motoare si tehnologii noi, dar acelasi caracter atractiv. Acesta a fost scopul producatorului, de pastra spiritul MINI in incercarea de a satisface cerintele pentru o platforma mai mare si mai rafinata.
Ei bine e cazul sa ne relaxam cu totii. D-abia ce am testat cea mai noua generatie de MINI Cooper si personal consider ca e cea mai buna de pana acum. Nimic esential nu s-a pierdut, multe s-au castigat si, mai mult, cateva chestii enervante au disparut. Pe acest drum s-a pierdut si un piston totusi..
Cum arata?
Desi pare ca a avut parte de un facelift, mai priviti-l odata pentru ca MINI Cooper este o masina complet noua pana la ultimul surub. Da, nu sunt foarte mari diferentele, insa asa procedeaza si Porsche cu modelul 911. Si pentru ca nu e frumos sa te holbezi pe strada la cineva, puteti distinge noul model prin faptul ca pare ca s-a mai ingrasat, sau, cum s-o spunem mai frumos, a mai adaugat niste masa musculara in jurul rotilor. Si „nasul” s-a schimbat putin si a devenit dintr-unul obraznic si carn, unul putin mai alungint.
In comparatie cu generatia anterioara, noul MINI a crescut cu 98 mm in lungime si, spre dezamagirea celor care sunt obligati sa stea in spate, cu doar 28 mm in cazul ampatamentului rotilor. Fanele se vor bucura cel mai mult, intrucat volumul portbagajului a crescut cu 30%. In ciuda tuturor acestor cresteri, dictate in special de motive de securitate in caz de impact, noul MINI si-a pastrat greutatea intacta iar asta stiti deja foarte bine ce inseamna.
Primul lucru pe care-l observi odata intrat in noul MINI Cooper este calitatea materialelor, care cred ca a facut un salt de zece generatii, si a devenit una de talia unui BMW Seria 3. Dupa ce termini de admirat modul exemplar de asamblare al plasticelor, usor, usor isi fac loc si regretele pentru unii: comenzile geamurilor au fost mutate de pe consola centrala pe fetele portierelor iar vitezometrul din centrul consolei a fost mutat, definitiv, in spatele volanului.
Revenind la consola mare si rotunda, din fericire aceasta a rezistat insa acum gazduieste un sistem de infotaiment foarte asemanator cu cel de pe BMW, care tipa dupa un touchscreen dar este operat printr-un controler de tip iDrive amplasat intre scaunele fata. Se pare totusi ca sistemul cu touch nu se va mai lasa prea mult asteptat. Butonul de pornire al motorului a fost si el mutat, din spatele volanului direct pe mijlocul consolei centrale, avand acum un aspect mult mai atragator, gratie se pare feed-back-ului primit de la clientii din SUA. Ce merita mentionat, este ca MINI are acum in standard sistemul key-less.
In centrul atentiei la noua generatie va fi paleta bogata de nuante pentru lumina ambientala din masina precum, jocul de lumini din jurul ecranului sistemului de navigatie care se schimba in functie de accesarea comenzilor sau modul de rulare ales sau sistemul head-up display pe care sunt afisate informatii cu privire la viteza de rulare sau de la sistemul de navigatie.
Cum se conduce?
Vizavi de modurile de rulare, trei la numar, Green, Mid şi Sport, acestea pot fi selectate prin intermediul unui buton amplasat la baza schimbatorului de viteze, acestea modificand instant raspunsul acceleratei, al motorului si modul de schimbare al treptelor de viteza, masina noastra de test fiind dotata cu o cutie automata de viteze in sase trepte.
Sub capota s-a aflat noul motor diesel, de 1.5 litri in trei cilindri, care dezvolta o putere de 116 cai la 4.000 rpm si un cuplu maxim de 270 Nm, incepand cu 1.750 rpm. In cazul unei configuratii ptrecum cea din testul nostru, sprintul pana la 100 km/h se face in 9,2 secunde, in timp ce viteza maxima este de 204 km/h.
Singurul moment cand MINI este dat de gol de faptul ca are sub capota un diesel in trei cilindri este la pornire, dar sa fim sinceri acest lucru se simte mai degraba din afara masinii decat din interior. In rest, electronica motorului bine gandita, pozitia joasa de condus cu privirea in fata catre un parbriz parca putin mai indepartat, tinuta de drum usor rigida si directia specifica MINI fac din noua generatie un model de invidiat.
Suspensia are acum o cursa mai lunga, lucru care a sporit oarecum confortul dar mai degraba a imbunatatit tinuta de drum, masina „asezandu-se” mai bine pe virajele denivelate. Zgomotul pneurilor pe asfalt a scazut si el iar directia compenseaza foarte bine cuplul motorului. Noul MINI Cooper se simte acum ca o masina matura.
Bineinteles, atunci cand ajunge pe niste drumuri virajate de munte, pare ca se trezeste la viata. Partea din fata este agila, directia precisa si progresiva, astfel ca imediat stii ce se intampla cu masina. Subvirarea a fost redusa la minim iar daca ridici piciorul din acceleratie, partea din spate se simte in continuare usoara dar si foarte simplu de controlat. Orice masina care reactioneaza atat de predictiv si iti ofera asa multe optiuni te face sa te indragostesti de ea!
Concluzia finala
Chiar daca multe dintre modelele din acelasi segment au lasat impresii bune la capitolul agilitate, din punctul meu de vedere MINI ramane o referinta in domeniu, noua generatie pastrand agilitatea pentru care este renumita marca. Desi se face multa valva pe apartenenta MINI fata de Anglia, noul model este conceput in Germania si chiar daca relatiile dintre cele doua tari au avut suisuri si coborasuri, MINI a ramas un triumf care s-a imbunatatit si mai mult acum.
Bineinteles, sunt cateva lucruri pe care le-am schimba, cum ar fi comportamentul cutiei de viteze automate sau spatiul pentru picioarele pasagerilor din spate dar, contrar zvonurilor aparute dupa lansare, noul MINI arata foarte bine, se simte mai scump desi nu este si a ramas la fel de placut de condus ca intotdeauna!