Drive test Nissan Juke Nismo 1.6 Turbo 200CP XTRONIC CVT

Ce inseamna Nismo pentru majoritatea dintre voi? Probabil ca nu mare lucru, ma gandesc. In Japonia inseamna “Nissan Motorsport”, acesta fiind departamentul de competitii responsabil pentru multe modele reusite de curse de-a lungul anilor. Nismo este pentru Nissan ceea ce M si AMG sunt pentru BMW si Mercedes-Benz. Bazele companiei au fost puse in urma cu aproape 50 de ani, cand primul model a fost produs si aruncat in groapa cu lei a curselor.

 

Nismo are fani in intreaga lume, chiar daca majoritatea provin din zona jocului video Gran Turismo. In Europa, acest lucru se datoreaza faptului ca, in mod oficial, pana acum nu puteai sa-ti cumperi un Nismo. Acum se poate! Nissan Juke Nismo este disponibil la dealer si va fi urmat de 370Z Nismo spre sfarsitul anului.

 

A introduce un model precum Juke Nismo in Europa, intr-un cerc aproape inchis al entuziastilor, nu este un lucru usor. Asta se datoreaza si faptului ca Juke nu este chiar cel mai potrivit model la care te-ai astepta sa aiba o reinterpretare mai sportiva. Privind masina din testul nostru de astazi incepi sa intelegi mai bine cat de mult s-a schimbat piata auto. Nissan nu are niciun hatckback compact pe care sa-l faca mai puternic dar succesul in vanzari, cu Qashqai si pe urma cu mult mai stilatul Juke, i-a permis constructorului sa renunte la acel segment al pietei fara a pati vreun lucru rau.

 CAT00132

Ceea ce primesti de la Juke Nismo este un motor de 1,6 litri intr-o versiune de 200 cai putere. Pentru ca deja exista o versiune de 190 cai putere, noua configuratie s-ar putea sa nu atraga prea multa atentie. Totusi, Juke Nismo are un sasiu revizuit si un interior gandit astfel incat experienta la volan sa devina mult mai captivanta. Modelul este disponibil atat cu tractiune pe rotile din fata cat si cu tractiune integrala, insa cea din urma este disponibila doar in compania unei cutii de viteze automate de tip CVT.

 

Noile hot-hatch-uri Clio Sport si Peugeot 208 Gti vi se par demne de apologii? Atunci inseamna ca nu l-ati vazut in carne si oase pe Juke Nismo. Daca modelul standard arata ca si cum si-a trait toata viata intr-o sala de sport, Nismo este cel care se pregateste sa castige titlul de Mr. Universe!

 

Incaltat cu niste roti negre si lucioase de aliaj pe 18 inch, Juke Nismo a primit un set de lumini pentru zi cu LED, care se incadreaza foarte bine in spoilerul fata. Grila centrala a suferit cateva modificari iar farurile au acum un fundal negru. Pachetul de moficiari pentru exterior se bazeaza pe niste evazari pentru aripi, niste praguri de dimensiuni generoase, pe un difuzor de aer mare in spate si un eleron pentru hayon. Dunga rosie care inconjoara masina reprezinta un omagiu mai mult decat inteligent adus hot-hatch`urilor din anii `80 insa sunetul produs de evacuare nu este pe masura aspectului exterior.

 CAT00142

Transformarea pe care Juke Nismo a suferit-o la interior este intr-adevar una de succes! Masina din testul nostru de astazi are un turometru cu fundal rosu, pedale de aluminiu si doua scaune FA-BU-LOA-SE, care sunt confortabile dar ofera si un sprijin lateral bun. Daca am avea timp sa va spun topul meu personal, tinand cont de segment si gama de pret din care face parte Juke Nismo, cele doua scaune au intrat direct pe locul 1!

 

Cireasa de pe tort, din punctul meu de vedere, il reprezinta volanul imbracat in alcantara si piele, combinatie perfecta, care se asemeana cu cel de pe Porsche RS gratiei dungii rosii de la ora 12. Totusi, pentru ca mereu trebuie sa existe un of, volanul este reglabil doar pe inaltime si nu si in profunzime. Ego-ul va fi alintat de toate inscriptiile Nismo, prezente atat la exterior cat si la interior dar si de sistemul de infotaiment, a carui interfata a suferit cateva imbunatatiri.

 

Motorul 1.6 DIG-T al lui Juke Nismo dezvolta 200 de cai putere si 250 Nm cu 10 cai si 10 Nm mai mult decat versiunea standard. Cutia de viteze de tip CVT simuleaza acum 7 trepte in loc de 6 iar consumul de carburant a scazut cu 0.2 l/100 km conform producatorului. Fisa masinii mentioneaza un consum mediu de 7,4 l/100 km, insa noi, in cadrul testului, am avut un consum mediu de 8,5 l/100 km conform computerului de bord. Ce-i drept, e greu sa te abtii de la senzatiile pe care le ofera Juke.

 

Acestea nu sunt extrem de spectaculoase si chiar daca pozitia la volan a ramas una usor inalta, garda coborata la sol, setarea mai ferma a suspensiei, puterea usor marita, ii confera lui Juke Nismo un caracter agil si captivant. Sprintul de la 0 la 100 km/h, in versiunea cu tractiune integrala si cutie automata, este parcurs in 8,2 secunde iar viteza maxima este de 200 km/h, insa senzatia de la volan este una foarte placuta.

 CAT00189

Cel mai inedit sistem electronic din acest segment al pietii este prezent pe Juke Nismo si anume TVS ( Torque Vectoring System). Acesta, impreuna cu tractiunea integrala All-Mode 4×4 de la Nissan si suspensia multi-link a sasiului, furnizeaza o manevrabilitate imbunatatita. TVS distribuie mai mult cuplu rotii din spate aflate pe exteriorul virajului, ajutand masina sa urmeze mai precis trasa stabilita de sofer prin intermediul directiei sport cu care este dotat Juke Nismo.

 

Directorul pentru dezvoltare al celor de la Nissan, Andy Palmer, a descir Juke Nismo „ca fiind modelul evident cu care sa-ti incepi aventura in lumea Nismo”. Cu aceasta masina, Nismo demonstreaza ca trebuie sa fie luata in serios iar impresia pe care ti-o creaza este aceea ca adevaratul potential am departamentului de performanta inca nu a fost dezvaluit in totalitate.

 

Pentru cei care iubesc designul distinctiv al lui Juke, versiunea Nismo le ofera o optiune mai sportiva cu un aspect mult mai apropiat de cel al masinilor de curse. Vestile bune primite de la Nismo spun ca nu se vor opri aici si la anul vor lansa un model si mai performant, Nismo RC, care va dezvolta 210-220 cai putere si care promite o tinuta de drum. Cum ar spune prietenii mei, gaz maxim!

 

credit foto: Catalin Oprea