Home is everywhere

Chiar daca nu l-ati jucat, cu siguranta marea majoritate dintre voi ati auzit de Twister, jocul acela in care trebuie sa atingi cat mai multe locuri, intinzandu-ti corpul. Cei care l-ati jucat ati vazut ca persoanele suple si echilibrate castiga intotdeauna. Restul, pur si simplu cad la pamant.

 

 

Din ce in ce mai multi producatori auto incearca sa joace Twister cu masinile lor. Fortati de colapsul pietii auto traditionale, acestia s-au vazut nevoiti sa regandeasca totul. Impinsi de la spate si manipulati de studiile de marketing efectuate in randul potentialilor clienti, producatorii auto au incercat sa satisfaca dorintele si nevoile tuturor.  Cam asta ar fi pe scurt povestea in urma careia a luat nastere Nissan Qashqai, cel mai bun exemplu al noilor directii pentru producatorii auto.

 

 

La fel ca fratele mai mare Murano, Qashqai a fost gandit in primul rand pentru utilizarea pe drumurile asfaltate. Un model lansat în toamna lui 2007, care a depasit deja 500.000 unitati vandute împreuna cu versiunea cu 7 locuri. Interesant este faptul ca 80% dintre clienti sunt la primul Nissan. Faceliftul de anul trecut a fost un pas firesc, un pas dictat de clienti si de nevoile acestora, dar si unul venit pentru a spori oarecum încrederea pietei.

 

 

Cum arata?


Plecand de la aceasta premisa, cumparatorii s-au plictisit de rutina hatchback-urilor si sunt in cautarea unei masini care arata putin mai dur si ii poate face sa se simta in siguranta, dar care sa fie si practica in acelasi timp. Cam asta ar fi diferenta dintre cei care cumpara MPV-uri fata de cei care-si achizitioneaza SUV-uri  compacte. Foarte putini oameni au nevoie cu adevarat de un SUV. Doar ca le place robustetea, garda la sol marita si imaginea pe care si-o pot crea, aceea ca pot face lucruri interesante.

 

 

Produsul manufacturierului japonez este o alternativa de la norme. Nissan incearca sa ademeneasca clientii de Focus sau de Golf, dar, in acelasi timp, ia in calcul si cumparatorii de Rav 4. Primul lucru pe care trebuie sa-l intelegeti este acela ca masina nu a fost gandita special pentru off road. Chiar daca are protectii de plastic pe lateral si spoilere de dimensiuni reduse, aceste caracteristici puncteaza mai mult la capitolul aspect decat la orice altceva. Garda la sol marita si inaltimea masinii contribuie la imaginea unui SUV, si chiar daca sistemul Nissan All-Mode  4×4  este disponibil, cu siguranta versiunile mai ieftine cu tractiune pe rotile din fata se vor vinde mai bine.

 

 

Schimbarile estetice se regasesc la partea frontala: capota, aripi, grila si faruri redesenate. Clientii au dorit acelasi produs, dar cu un aer ceva mai sofisticat. In partea din spate gasim noi grupuri optice cu tehnologie LED si o redesenare a spoilerului de pe hayon. Partea nevazuta este reprezentata de rafinarea aerodinamicii, care a condus la o scadere a coeficientului aerodinamic la 0.33 prin optimizarea alunecarii curentului de aer pe caroserie si pe sub ea. Efectul acestor modificari este si o reducere a zgomotului aerodinamic in timpul rularii. Rezultatul? Qashqai este acum un produs desavarsit cu o caroserie cu linii rafinate, studiate, care atrag atentia.

 

 

Modificarile au continuat si la interior, fiind intr-o perfecta concordanta cu cele de la exterior. Plansa de bord a fost usor redesenata, au fost introduse materiale moi, gama cromatica a fost diversificata si a fost introdusa iluminarea in zona picioarelor pentru locurile din fata. Au fost redesenate si ceasurile de bord care au castigat in eleganta prin introducerea unor fonturi noi, in timp ce displayul central ofera mai multe informatii soferului.

 

 

Modelul testat era dotat cu un sistem audio BOSE si Nissan Connect, care permite conectarea telefonului prin Bluetooth sau accesarea melodiilor de pe iPod si stickul de memorie. Fiind o echipare de varf, nu a lipsit tapiteria de piele sau navigatia. Cea din urma are si plusuri si minusuri : ecranul este cu touchscreen insa hartile pentru Romania lipsesc. Per total, in urma faceliftului, castigul cel mai mare este atmosfera la interior.

 

 

Cum se conduce?

Cea mai mare provocare pentru un producator de automobile este sa construiasca un model care arata ca un SUV dar care se conduce ca un hatchback. Motorul diesel a supravietuit epocii in care toata lumea il ponegrea, a trecut printr-un ev mediu al pietei auto pentru a rasari ca o noua speranta, mai ecologica, pentru a ajunge o alternativa tot mai cautata si mai utila clientului european. Despre un diesel vorbim si cand ne referim la propulsorul 2.0 dCi de 150 cai putere si cu un cuplu maxim de 320 Nm.

 

 

Sistemul de tractiune integrala are trei moduri in care poate fi setat. Poti alege ca tractiunea sa se realizeze doar pe rotile din fata, setare care poate sa-ti ofere si un consum putin mai redus de combustibil. In pozitia „lock” cuplul este repartizat in mod egal intre punti, aceasta setare fiind potrivita pentru zonele mai putin amenajate. Probabil ca la fel ca marea majoritate a posesorilor, poti trece selectorul in pozitia „auto”. Qashqai se comporta in mare parte a timpului ca un automobil cu tractiune fata, si, la nevoie,  sunt actionate si rotile spate. Este un sistem predictiv, care raspunde prompt la cea mai mica pierdere de aderenta a rotilor din fata. Anticipeaza usor cand si ce anume se poate intampla cu ajutorul senzorilor si, dupa ce compara datele, reactioneaza rapid pentru a impiedica intamplarile nedorite.

 

 

Asadar Qashqai este o masina prietenoasa, folositoare dar care nu se preteaza la off road in adevaratul sens al cuvantului. Pe drumurile asfaltate directia este precisa si isi pastreaza aceasta caracteristica si in momentele in care ai chef sa abordezi virajele intr-un ritm mai vioi. Masina se simte ca orice hatchback, care are o pozitie mai inalta a scaunelor. Pentru a-i oferi acest caracter inginerii au apelat la suspensii capabile sa reziste la ruliu. De regula, rezultatul unei asemenea solutii ar fi o masina extrem de rigida, dar Qashqai este suficient de suplu atat cat sa nu te enerveze. La limita, vorbim despre o tendinta eminamente subviratoare, dar care se manifesta progresiv, este usor de anticipat si de corectat.

 

 

Deliciul tuturor il constituie plafonul vitrat generos, care ofera senzatia virtuala a unui cabriolet, dar protejeaza eficient ocupantii  interiorului. Fabricat din sticla stratificata, el ofera o protectie suplimentara in cazul unei rasturnari sau tentative de efractie. Un alt punct forte de o reala utilitate in condus este vizibilitatea excelenta oferit de oglinzile retrovizoare: cele laterale sunt supradimensionate, iar cea din interior are exact forma lunetei, fapt ce ajuta la drum eliminand din campul vizual montantii lunetei.

 

 

Concluzia

Nissan Qashqai se afla la intersectia claselor, de la care a încercat sa preia ce are fiecare mai bun. Numele îi vine de la un trib nomad din sud-vestul Iranului si are urmatorul sens: Qashqai este o masina care  vrea sa se se simta oriunde în elementul ei. O spune designerul sau, Stephane Schwarz: “Qashqai este un nomad urban, o masina a contrastelor într-o lume a contrastelor, dura si compacta pentru oras, dar agila si lina pe off-road”.

 

 

Totodata Qashqai este capabil, agreabil si interesant si ofera o interpretare reimprospatata pentru transportul unei familii. Plus ca arata ca o masina impunatoare, nu ca o fantezie pe roti. Mi-a placut Qasqai pentru ca este original, util si diferit. Nu este chiar un MPV, pentru ca scaunele spate nu se regleaza iar spatiul interior poate fi imbunatatit. Dar, daca esti in cautarea unei alternative pentru un hatchback obisnuit, Qashqai iti poate oferi gustul unei lumi diferite. Indraznesc sa spun ca reprezinta viitorul masinilor de familie.

 

 

Foto : Catalin Oprea

 

[nggallery id=194]

2 thoughts on “Home is everywhere”

Comments are closed.