Renault Clio IV – Un nou inceput

Cand am auzit ca urmatoarea masina pentru drive-test va fi noul Renault Clio, primul lucru care mi-a venit in minte a fost: “daca nu este RS nu are cum sa fie ceva WOW” ! Spre surprinderea mea, m-am inselat amarnic. Ultima generatie a modelului Clio este o schimbare radicala in bine, fata de tot ce a insemnat acest model de la prima aparitie. Mare parte se datoreaza faptului ca modelul actual a fost inspirat din conceptul Zedir, iar Laurens van den Acker, noul şef al departamentului de design a facut tot posibilul ca noul model sa poata rivaliza cu concurentii directi, Opel Corsa sau Ford Fiesta.

DSC_0085

 

Cum arata?

In 2 cuvinte, arata excelent, fiind genul de masina care intoarce multe priviri pe strada.  Caroseria a fost complet redesanata, dimensiunile exterioare au crescut, caroseria este mai lata,  garda la sol mai mica,  dar cu toate acestea greutatea noului Clio este cu aproximativ 100 kg mai mica decat a generatiei anterioare. 

 

La exterior, nu prea exista elemente comune cu generatia anterioara, poate doar numarul de usi, 5 la numar. Linia acoperisului si faptul ca manerele usilor din spate sunt bine ascunse, dau impresia unui coupe cu 3 usi. Sigla parca supradimensionata, este incadrata de liniile fluide ale farurilor,  iar luminile de zi, nici ca puteau fi pozitionate mai bine. 

 

Interiorul nu se lasa mai prejos, si avand in vedere ca nu vorbim de o masina premium, a fost totusi tratat cu mult mai multa seriozitate comparat cu versiunile anterioare. Plansa de bord este placuta la atingere, fiind folosite materiale moi, care de obicei se regasesc in segmentul superior. Versiunile de echipare superioare ofera diferite scheme de culori la interior, pentru modelul testat de noi am regasit culoarea galben, care suprima o posibila senzatie de monotonie.  Consola centrala este complet redesenata, iar negrul lucios este omniprezent. Vitezometrul digital, este pozitionat central si foarte usor lizibil, indiferent de lumina exterioara. Spatiul interior a crescut , si cel putin pentru locurile din fata se observa cat de bine au fost utilizati centimetri in plus adaugati caroseriei.  Portbagajul este in limitele clasei, cu un volum de 300 de litri acceptabil pentru o tura de cumparaturi la hypermarket si geanta bebelusului. Scaunele nu sunt cele mai confortabile, insa pentru drumuri relativ scurte, 2-300km, nu sunt deranjante. 

 

Tehnologia nu putea lipsi, si noul Clio vine cu un sistem de navigatie pe care nu il gasesti la multe masini cu pretentii. Media Nav se traduce printr-un ecran tactil de 7 inch, un sistem de navigatie NAV N GO, extrem de usor de folosit si foarte intuitiv si unitatea centrala a sistemului audio denumit Renault Bass Reflex. Ce nu ne-a placut, este pozitionarea butonului de volum, greu accesibil de catre sofer, iar din punct de vedere estetic , asezarea portul-ui USB nu este cea mai fericita, desi nu pun la indoiala cat de practic este.

 

Daca tot suntem subiectivi si mentionam ce nu ne-a placut, as mai enumera  inchiderea portbagajului si plasticele interioare la nivelul usilor care ar fi putut fi in acelasi ton cu bordul si consola centrala, adica de calitate. Legat de portbagaj, este destul de dificil de inchis atat timp cat te folosesti de locasurile de prindere, eu personal  nu am reusit si a trebuit sa ma folosesc de capacul exterior al portbagajului, ceea ce poate fi deranjant daca masina e murdara. 

DSC_0058

Cum se conduce?

Versiunea testata de noi este echipata cu motor pe benzina 0.9 TCE. Cei 90 CP cuplati la o cutie manuala cu 5 trepte, sunt suficienti pentru o tura in oras, insa nici in regim extraurban nu am simtit ca ar fi insuficienti, evident mentinandu-ne asteptarile unui motor mic. Acceleratia declarata este de 12.2 secunde pana la suta de km, iar viteza maxima de 182 km/h, si putem doar sa-i credem pe cuvant pe cei de la Renault, deoarece noi nu am putut verifica si testa performantele intr-un cadru organizat . Cuplul maxim de 135NM poate fi atins la 2500 RPM, si te ajuta suficient in depasiri atat pe drum drept cat si in panta, iar Renault sustine ca 90% din valoarea cuplului poate fi atins inca de la 1650 RPM.

 

Directia este complet noua, si pot spune in sfarsit ca s-a intrat in rand cu ceilalti competitori ai clasei mici. Volanul este precis si ofera un feedback excelent atat la viteze mici cat si la un mers mai alert pe drumuri virajate. Suspensia a ramas aceiasi ca la versiunea anterioara, oferind o punte spate semi-rigida , care ne-a placut atat din punct de vedere confort pe drumuri nu tocmai perfecte, cat si din punct de vedere stabilitate pe drumuri virajate.

 

Pozitia la volan este putin parca prea inalta, insa nu am simtit oboseala sau disconfort in urma unui drum de aproximativ 250 km fara oprire. Nici senzatia de inghesuaia specifica clasei mici, parca nu se mai regaseste atat de mult in noua generatie Clio. Stalpii laterali sunt insa mult mai grosi decat ne asteptam, si astfel vizibilitatea laterala are de suferit, dar acest lucru nu este specific Renault sau Clio, ci este ceva tot mai des intalnit din cauza normelor de siguranta.

 

Legat de consum, nu vreau sa mentionez cifrele oficiale, o sa spun doar ca noi am reusit un consum mediu de 7.1 litri, la un regim de mers combinat(60% extraurban / 40% urban), si cu siguranta sistemul Start and Stop a contribuit intr-o oarecare masura.  Bucuresti,  ora de varf,  consumul poate atinge si valori de 8-9l/100km, nimic anormal as zice eu avand in vedere ca discutam despre un motor pe benzina, si un oras aparte.

 DSC_0042

Concluzia finala

Renault Clio IV este un mare pas in fata, facut de cei de la Renault in clasa mica, si o concurenta serioasa pentru axa nemteasca Opel-Volkswagen-Ford. Avand in vedere, designul extrem de reusit, motoarele turbo cu cilindree mica, dotarile deloc putine pentru o masina din clasa mica,  spre surprinderea noastra, pretul  este unul decent, si anume 13100 EUR cu TVA la care se adauga o  taxa auto cu o valoarea mai mica decat decat un plin de benzina, adica in jur de 41 EUR.  Daca as fi in situatia de a alege acum o masina din clasa mica, pentru un buget de maxim 14 000 EUR, Clio cu siguranta este prima alegere atat datorita designul-ului mult mai atragator decat restul, cat si multitudinii de dotari.