A treia generatie de Renault Megane RS a fost hot-hatch-ul „de batut” inca de la lansarea sa din 2010. Pentru ca deja ii aparusera cateva fire de par carunt, francezii au hotarat sa-i aduca unele modificari in 2014 care sa faca din nou acest model sa fie in continuare cel mai capabil si captivant dintre hot-hatch-urile de pe piata, gratie sensibilitatii viscerale care a schimbat felul in care admiram acest gen de masini.
Reteta modificarilor aduse unui produs deja excelent a fost una simpla dar de efect. Denumit Megane RS 275 Trophy, modelul din testul nostru de astazi continua seria editiilor limitate inceputa cu versiunea Trophy din 2011 si continuata cu cea Red Bull Racing RB7 in 20012 sau Red Bull Racing RB8 in 2013. Dar s-o luam cu inceputul.
Cum arata?
Megane RS 275 Trophy va fi vanduta in aproximativ 20 de tari de pe cinci continente in doua culori exclusiviste denumite liquid yellow or pearl white. Cunoscatorii vor recunoaste de indata jantele Speedline pe 19 inch vopsite negru si aproape identice cu cele de competitie. Chiar daca este un producator renumit in lumea motocicletelor mai degraba, Akrapovic a dezvoltat pentru Megane RS 275 Trophy un sistem de evacuare montat central pe spoilerul din spate, sistem care este confectionat din titan si se termina cu un tips din carbon.
Bineinteles, sticker-ele specifice versiunii Trophy vor fi cele care vor iesi cel mai repede in evidenta, mai ales cel de pe grila inferioara frontala a carei inspiratie se trage din Formula 1. In afara de logo-ul Renault din fata care a fost redimensionat la noul standard al marcii, farurile redesenate, la fel ca si grila centrala, schimbarile de design de la exterior se opresc aici. La interior, am avut din nou imensa placere de a sta in scaunele fata epice produse de Recaro si care sunt imbracate in piele alcantara, la fel cum este acum si manerul franei de mana sau volanul, care parca aduce un omagiu Porsche-lui 911 GT3. In rest, centurile de culoare rosie sau numarul exemplarului din cadrul editiei limitate de pe pragurile usilor sunt doar cateva elemente care condimenteaza si intaresc spiritul exclusivist al masinii. Ceea ce conteaza cu adevarat pentru un fan Megane RS 275 Trophy se afla dedesubt! Aaa, era sa uit, in continuare trebuie sa te intrebuintezi serios sa ajungi la centura de siguranta din fata daca nu ai mai mult de 1,70 metri inaltime 🙂
Cum se conduce?
Ce este important sa cunoasteti acum este faptul ca sasiul Trophy este standard pentru Megane RS 275 Trophy, la fel ca si diferentialul cu alunecare limtiata. Pentru editia limitata din 2014, inginerii Renault Sport au reusit sa mai „stoarca” 10 cai putere in plus fata de cei 265 cp ai versiunii anterioare, atinsi la 5.500 rpm, in timp ce cuplul motor a ramas la fel, de 360 Nm, si este disponibil intre 3.000 si 5.000 rpm. La capitolul cuplu, daca putem spune asa, avem totusi un plus, care este dat de evacuarea Akrapovic, care suna muuult mai gutural si care iti incanta timpanele la fiecare retrogradare atunci cand modul Sport este activat.
O noutate semnificativa pentru Megane RS 275 Trophy este parteneriatul dintre Renault si renumitul producator de amortizoare Ohlins. Optional, pentru aceasta editie limitata se pot comanda aceste amortizoare de tip road & track, care inglobeaza o tehnologie asemanatoare cu cele de pe versiunea de raliu Megane N4 si care permit utilizatorului sa le regleze usor si fara ajutor de specialitate. Pentru cei familiarizati cu aceste operatiuni, amortizoarele fata sunt reglabile pe trei cai, inaltime, compresie si detenta iar cele spate doar pe compresie si detenta. Cum se realizeaza aceste setari puteti urmari in filmuletul celor de la Renault Sport in care apare pilotul de teste Laurent Hurgon, cel care s-a aflat in spatele volanului cu ocazia stabilirii de catre Megane RS 275 Trophy – R a noului record de pe circuitul Nurburgring.
Pentru cei nefamiliarizati, testele de pe bucla de nord a celebrului circuit sunt unele dintre cele mai terifiante pentru o masina. Vorbim de o portiune de 21 km lungime dintre munti, cu pante si rampe mari si care insumeaza 73 de viraje. Este acelasi circuit pe care Niki Lauda a avut teribilul accident care l-a desfigurat in 1976 iar de cand monoposturile de Formula 1 au fost interzise a devenit elementul de comparatie al producatorilor auto pentru viteza si performanta masinilor produse. Un ego al directorilor executivi! Pe scurt, teoria spune ca daca o masina se descurca foarte bine in Iadul Verde, asa cum este botezat circuitul, o va face extraordinar pe strada.
Pentru o perioada scurta, SEAT Cupra R a detinut acest record insa bineinteles ca atunci cand faci acest lucru vine altcineva sa te detroneze. Renault a facut-o cu Megane RS 275 Trophy – R, versiunea hard core a masinii din testul nostru de astazi, si care este mai usoara cu 101 kg, fiind eliminate bancheta spate (20 kg), bateria inlocuita cu una din litiu-ion ( – 16 kg), roti mai usoare cu 5 kg, scaune de competitie mai usoare cu 20 kg, discuri de frana mai usoare cu 3 kg, spoiler fata mai usor cu 18 kg si bineinteles, eliminarea sistemului audio si de climatizare care a usurat masina cu alte 10 kg.
Din fericire, Megane RS 275 Trophy, versiunea testata de noi a avut toate aceste optiuni si costa si mai putin 🙂 Suna complicat? Atunci, tot ceea ce trebuie sa stiti este faptul ca Trophy R este oficial mai rapid decat un Ferrari 360 din 2004, cu cinci secunde mai rapid decat un Chevrolet Corvette Z06 si cu doar doua secunde mai lent decat un Lamborghini Gallardo din 2008. Nu suna chiar rau pentru o masina cu un motor de doi litri turbo pe benzina cu patru cilindri!!! Renault spune ca hot-hatch-urile reprezinta noul target pentru o lume concentrata pe downsizing datorita restrictiilor impuse de orase cat si pentru clientii care inca isi doresc o masina cu caracter!
Diferenta dintre diferentialul cu alunecare limitata al celor de la Renault Sport fata de cel al Grupului VW este explicata tot de pilotul de teste Laurent Hurgon care spune ca ”diferentialul concurentului nostru are nevoie de cateva momente pentru a se trezi si o face brusc si tare”. In schimb, Megane RS 275 Trophy este o masina care “duce” cu ea mai multa viteza datorita sasiului si a sistemului de amortizoare, demonstrand inca odata ca nu doar caii putere fac o masina sa fie cea mai rapida!
Ultima mentiune la capitolul performanta este cea despre versiunea 2.0 a Monitorului RS, programul care permite posesorilor sa acceseze date telemetriei masinii, precum presiunea in turbina, deschiderea acceleratiei, fortele G, puterea, cuplul, timpul de la 0-100 km/h, pe 400 m, pe tur de circuit, etc. Toate aceste date pot fi descarcate prin intermediul unui cablu USB si analizate pe calculator, atunci cand plecati de pe un circuit, pentru ca ar fi pacat sa cumparati o asemnea masina si sa nu o duceti pe unul.
Concluzia finala
Daca Porsche ar construi un GT3 cu tractiune pe rotile din fata, cu siguranta si-ar dori sa aiba aceleasi performante ca cele ale unui Megane RS 275 Trophy. Acesta este un model captivant care iti aduce aminte ca inca mai exista arta si pasiune atunci cand vorbim despre placerea la volan. Este o metoda foarte buna de a sta de vorba cu copilul din voi si, de asemeni, pentru a regreta ca i-ati dat cheile.
Este o masina atat de rapida si totusi atat de iertatoare, incat ne face pe soferii normali sa ne simtim legendari, pana cand urcam in dreapta unui pilot si totul se darama. Megane RS 275 Trophy este un automobil care nu tine cont de rivali, de cota de piata, de graficele de la contabilitate sau de focus-grupurile de la marketing. Tine cont doar de legatura dintre om si masina, si te incurajeaza sa-ti atingi limitele de la un viraj la altul. Fara sa te gandesti la serviciu, la taxe, la relatii, la trecut sau viitor, ci doar la minunatul prezent!
Chiar daca fanii Renault vor aprecia ce am scris pana acum, cu siguranta nu o vor face si cu ceea ce urmeaza. Megane RS 275 Trophy demonstreaza din nou cat de neatragator a devenit Clio RS, o masina care era si mai atragatoare si mai ieftina decat Megane RS. Asadar, daca aveti banii, alegeti Megane RS 275 Trophy, care, in Romania, cu toate dotarile optionale incluse, costa cu aproape 10.000 euro mai putin fata de piata din Franta.
Foto : Catalin Oprea – EvlSkillz.ro