Renault Clio RS 220 EDC Trophy a fost lansat oficial in Romania


Renault Sport Technologies, cunoscuta mai degraba sub numele de Renault Sport, este divizia specializata in motorsport, performanta si vehicule speciale ale constructorului francez Renault. Oficial a luat nastere in 1976 dupa unirea celor doua departamente de competitie Alpine si Gordini iar in prezent este responsabila de implicarea in motorsport a grupului francez.

 

Pana in acel moment, cele doua divizii de performanta ale celor de la Renault isi desfasurau activitatea in locatii diferite si aveau scopuri diferite. Astfel, departamentul Alpine era stabilit la uzina de la Dieppe si era specializat in constructia de sasiuri de competitie in timp ce la Viri-Chatillon cei de la Gordini se concentrau pe dezvoltarea motoarelor. Bineinteles, dupa unificare, au avut loc cateva conflicte intre cele doua departamente iar cei de la Renault i-au reunit sub acelasi acoperis, la Dieppe, in timp ce la Viry-Chatillon a fost infiintat departamentul pentru Renault F1.

 

Dupa nenumarate succese in diferite ramuri ale motorsportului mondial, Renault a lansat in anul 1990 primul model de Clio, care s-a dovedit a fi unul dintre cele mai populare hatch-back-uri. Desi avea in oferta un motor de 1,8 litri, Renault Sport a considerat ca modelul necesita mai mult decat un motor mai mare, ceva care sa-l deosebeasca de concurenta si sa redefineasca termenul de hot-hatch. Astfel, in 1993, Renault Clio Williams a luat nastere dintr-o dorinta fireasca de a face istorie in raliuri. Produs initial in 400 de unitati pentru omologarea necesara conform standardelor FIA, Renault Clio Williams a avut parte de doi urmasi, Clio Williams 2 si 3.

 IMG_3910

Primul Clio RS a venit in 1999, utiliza caroseria modelului Clio II si avea sub capota un motor de 2 litri aspirat pe benzina care dezvolta 170 de cai putere, masina cantarind aproximativ 1.000 de kg.

 

In acelasi an a fost lansat un alt model iconic, la care orice alt constructor ar fi renuntat inca din faza de proiectare. Bineinteles, aici ma refer la modelul Clio care avea in loc de bancheta spate un motor V6 si a carui tractiune era realizata pe rotile din spate. Desi avea doar 226 cai putere si niciun spatiu pentru sacosele de cumparaturi, modelul a facut suficiente victime printre proprietari si si-a castigat reputatia printre pilotii curajosi.

 

Odata cu faceliftul modelului „domestic” din 2001, Clio RS a fost si el improspatat, renuntand astfel la cele doua carburatoare dupa upgrade-ul la unul singur cu doua sonde lambda, iar pedala de acceleratie clasica a fost schimbata cu una electronica. Imediat in 2002 a fost prezentata prima versiune de Clio RS Cup, model orientat spre performanta pura si care nu dispunea de ABS, aer conditionat si multe astfel de lucruri necesare confortului.

 

In 2004, la o distanta semnficativa de faceliftul primit de Clio, cei de la Renault Sport au lansat modelele Clio RS si Cup care dezvoltau acum 184 de cai putere iar in 2003 versiunea V6 a fost schimbata cu una ce dezvolta 255 cai putere, fiind astfel cel mai puternic Clio din istoria Renault.

 

2005 este anul care a marcat prima aparitie a modelului Clio RS Trophy, o versiune menita sa acopere spatiul intre modelele RS si Cup. Devenit legendar printre entuziastii marcii, Trophy a avut parte de amortizoare Sachs cu rezervor (ca cele de raliu) si arcuri Eibach, fiind cunoscut ca unul dintre cele mai manevrabile modele din istorie. Zvonurile de la lansare precizau ca amortizoarele Sachs ar fi fost de 10 ori mai scumpe decat cele standard!

 IMG_5318

In 2006 noua generatie de Clio RS a fost lansata si acum dispunea de 194 cai putere dar se si „ingrasase” cu vreo 150 kg, aspect ce l-a penalizat in lupta cu competitia. „Salvarea” a venit 3 ani mai tarziu, cand modelul a primit versiunea de 200 cai putere dupa faceliftul operat lui Clio 3, spulberandu-si competitorii in orice duel direct gratie unui cuplu crescut la turatii mai joase.

 

2013 a marcat cea mai radicala schimbare. Noul Clio RS a renuntat la motorul de 2 litri aspirat normal pe benzina, locul acestuia sub capota fiind luat de unul de 1,6 litri turbo. Ca si cum nu ar fi fost suficienta aceasta schimbare, cutia manuala de viteze a disparut complet din oferta Renault, locui ei fiind luat de una automata, cu dublu ambreiaj, denumita EDC. Si cand credeati ca schimbarile radicale s-au terminat, va reamintesc faptul ca noul Clio RS se vinde doar in versiunea cu 4 portiere 🙂 

 

Lasand istoria in urma, saptamana trecuta am participat la o lansare pe masura a noului Renault Clio RS 220 EDC Trophy pe circuitul Academiei Titi Aur din apropierea Bucurestiului.

 

Ajuns la a doua generatie, Clio Trophy este un nou produs Renault Sport care nu are cum sa dezamageasca. Asa cum o spune si numele modelului, acesta dezvolta cu 20 de cai putere mai mult decat modelul RS, sistemul de evacuare a fost revizuit pentru a reduce presiunea, amortizoarele au fost intarite cu 40% si asta nu e tot. Motorul dezvolta acum cu 20 Nm mai mult si gratie unei functii de overboost in treptele 4 si 5, inca 20 Nm se mai adauga. Schimbarile de trepte sunt mai rapide cu 50%, plus ca motorul se poate tura mai mult cu 300 rpm. Suna promitator? Traducerea ar fi cam asa: la fiecare schimbare de treapta scutesti 75 de milisecunde, astfel ca la 13 schimbari esti mai rapid cu 1 secunda decat Clio-ul RS standard.

 

In ciuda acestor imbunatatiri aduse, sprintul pana la 100 km/h se realizeaza cu doar 0,1 secunde mai rapid decat in cazul lui Clio RS, adica in exact 6,6 secunde. Ce altceva am mai remarcat in scurta sesiune de cateva ture de circuit a fost imbunatatirea sistemului de franare si aderenta in plus oferita de anvelopele standard Michelin Pilot Super Sport.

 

Cei de la Renault Sport au lasat placerea unui diferential cu alunecare limitata doar pentru modelele Megane RS, in timp ce pentru Clio RS Trophy cresterea aderentei se face tot prin utilizarea unui sistem electronic.

 IMG_3928

Alaturi de noi in cele cateva ore petrecute pe circuit i-am avut pe pilotii care concureaza in Campionatul National de Raliuri pe modele Renault, respectiv pe Alexandru Filip si Sebastian Barbu dar si pe copilotii acestora. Dupa cateva ture de circuit la volanul versiunilor Clio RS si Clio Trophy am reusit sa inteleg modalitatea perfecta de abordare a fiecarui viraj de pe tehnicul traseu al Academiei Titi Aur.

 

Surpriza sesiunii de test a fost modelul CUP, destinat competitiilor de circuit si care dezvolta 220 cai putere si 270 Nm, acesta fiind cuplat la o cutie secventiala de viteze Sadev cu padele care schimba treptele in doar 100 milisecunde si cantareste 1080 kg.

 

Diferentele fata de versiunile de strada sunt semnificative iar cele mai evidente sunt sistemul de franare cu 4 pistonase pe care bineinteles ca desi stiam ca trebuie sa-l incalzesc nu am facut-o si diferentialul cu alunecare limitata. Sesiunea de test cu modelul Cup a fost destul de scurta, maxim 5-6 tururi de circuit, din care 2 mi le-am rezervat invatarii acestuia. Experienta este una extrem de intensa insa cand treci in dreapta unuia dintre piloti abia atunci iti dai seama cat de departe te afli ca si nivel.

 

Personal consider ca cei 1.800 de euro pe care trebuie sa-i platesti in plus pentru a achizitiona un Renault Clio RS 220 EDC Trophy fata de unul standard merita din plin si abia astept un test putin mai lung pentru a-i descoperi toate secretele!

 

 

 

 

 

 

 

 

Comentarii

comentarii