Pro Motor Team Ramnicu Valcea : back to racing

Daca in urma cu  cateva luni v-am facut cunostinta cu Mugurel Pirscoveanu  si echipa sa de la Pro Motor Ramnicu Valcea , primii si pana acum singurii preparatori de Citroen C2 R2 din Romania , intr-un interviu in urma caruia am ramas dezamagiti de eventuala lipsa a lor in 2010 din parcurile de service ale etapelor de raliuri din Romania , iata ca pasiunea pentru Citroen si raliuri a invins.

Echipa de la Pro Motor Ramnicu Valcea revine !

In cursul acestei saptamani am avut ocazia sa luam parte alaturi de ei la o scurta sesiune de teste cu un Citroen C2 R2 Max , masina dl. Nistor Duval , sesiune in urma careia am reusit sa ne aprofundam cunostintele dar am si profitat de ocazie pentru a-i adresa cateva intrebari lui Mugurel Pirscoveanu .

Motorsportnews.ro : Dupa indelungi promisiuni ca nu te vei mai intoarce in sfera raliurilor din Romania , iata ca dupa doar un an de zile de absenta, echipa condusa de tine a revenit in parcurile de service. Carui fapt se datoreaza aceasta revenire ?

Mugurel Pirscoveanu : Bun gasit tuturor fanilor din motorsport, in primul rand. Si in al doilea rand promisiunile facute sunt de fapt impulsurile de a nu mai pierde bani. Intr-adevar, vazand impasul de anul trecut prin care a trecut echipa care “asista” MAX-ul lui Nistor (Duval), si nu in ultimul rand, fiind primul bebelus construit de noi, am hotarat sa incercam anul acesta sa tinem masina pe strada de la start pana la sosire. Echipa condusa de mine, este defapt constituita din doi baieti foarte inimosi, care dupa ce am analizat aceasta posibila “revenire” am hotarat sa fim alaturi de Nistor cat mai multe etape din 2010. De fapt am vrut sa spargem legenda ca masinile construite de noi ar avea probleme. Sa vedem cat ne va costa…

Motorsportnews.ro : Stim ca la al doilea raliu din sezonul 2010 al CNR , Raliul Argesului ati efectuat asistenta tehnica pentru Citroen C2R2 Max al dl. Duval . Aceasta colaborare va continua intreg sezonul ?

Mugurel Pirscoveanu : Nistor a dorit sa fie prezent si la prima etapa, dar datorita unor probleme de transport al pieselor, nu a putut fi gata masina la prima etapa. Astfel ca doar de la a doua etapa am putut sa avem masina gata de start in versiunea de asfalt. Vom incerca sa fim prezenti etapa de etapa, bugetul pentru anul acesta este foarte clar, iar masina se prezinta in conditii excelente. Versiunea este plecata de la modelul C2R2 din 2007, la care i-am up-gradat kitul de Max. Incercam sa facem asistenta tehnica pe gustul pilotului, incercam sa setam masina pe gustul pilotului si incercam sa fie impecabila la fiecare start, cu dorinta de a fi perfecta pana la sfarsitul fiecarui raliu. In cazul in care nu vom putea sa indeplinim aceste deziderate, cu siguranta voi renunta definitv la lumea curselor.

Motorsportnews.ro : Cum a decurs pregatirea masinii pentru etapa anterioara , Raliul Argesului , stiut fiind faptul ca toata lumea se astepta la surprize atat din partea asfaltului cat si a vremii schimbatoare? Probleme cu masina ati avut ?

Mugurel Pirscoveanu : Pregatirea masinii incepuse dinainte de Raliul Brasovului, dar lipsa kitului complet de asfalt, ne-a impiedicat sa fie gata la Brasov. Am incercat sa imi mentin principiul de baza (acela de a-ti pregati raliul de acasa nu in timpul raliului) si sa fie evitate orice probleme in timpul raliului. Am ales setari de asfalt ploios, stiind ca pe ultimele doua probe de urcare vremea era intotdeauna schimbatoare, si se pare ca aceste setari sunt satisfacatoare pentru pilot. Acesta, la nenumaratele intrebari puse de inginerul de la Citroen Racing din parcul de service, a declarat ca masina este perfecta, lucru care mi-a umplut inima de fericire.

Motorsportnews.ro : Azi am avut ocazia sa participam alaturi de voi la o scurta sesiune de teste premargatoare Raliului Muresului. Cand efectuati astfel de teste  si ce urmariti sa aflati in urma lor ?

Mugurel Pirscoveanu : Dupa finalizarea unui raliu, masina o desfacem si constatam ce piese ar fi necesare de inlocuit. Dupa ce terminam cu subansamblele si eventualele retusuri, datoria nostra de pregatitor este de a scoate masina pe strada sa verificam daca corespunde cerintelor. Astfel, cunoscand stilul de pilotaj al lui Nistor, in 500 de metri pot sa imi dau seama care ii sunt reactiile. Nu le pot numi teste, pentru ca eu nu am cunostinte de pilotaj, eu pot doar sa spun daca merge dreapta, daca franeaza cat mai drept, daca “sta pe viraj” asa cum ii place lui Nistor. Incerc de fapt sa ii creez linistea de a pilota un raliu de la start pana la sosire. Daca acesta o simte ca ii raspunde, acesta se concentreaza la cursa, daca o simte violenta sau i se pare ca ar trage intr-o parte, atunci ni s-ar complica si noua existenta in parcul de service. Acesti primi doi km ii fac numai cu anvelope noi, incerc sa incalzesc anvelopele si franele, iau doua trei viraje si imi ajunge. Ne intoarcem in atelier si ajustam eventualele setari pe care le simt necesare. Aici intervine cea mai grea problema de rezolvat. Imi doresc o colaborare continua intre pilot si echipa, adica acesta sa transmita tot ce a simtit. Astfel un pilot valoros, sau un navigator si mai valoros, dupa o speciala, da telefon si iti transmite printr-un sms “ a fost ok”, sau “ nu trage” sau nisip mult pe interioare, pentru a sti ce am avea de facut si sa avem totul pregatit! Mi-as dori in plus un navigator care sa fie un bun mecanic pentru a imi transmite cu precizie eventualele sincope si ce simte ca ar trebui facut. Pilotul trebuie sa isi vada de volan si sa fie cat mai calm. Practic astazi am efectuat 1 km la dus si unul la intors, am remarcat o tinuta de drum excelenta pentru drumurile denivelate, lucru care ar produce un dezavantaj enorm in cazul unui asfalt lis.

Motorsportnews.ro : Citroen C2R2 Max este un produs Citroen Racing foarte evoluat. Am vazut astazi fisele pentru cele trei tipuri de setup pentru raliuri de asfalt . Poti sa ne explici putin aceste setari, cand se fac si care sunt diferentele intre ele ?

Mugurel Pirscoveanu : Setarile le alegi inainte de a finaliza masina. Umbli la putine reglaje, dar la limita acestea se cunosc. Ii alegem convergenta fata si spate potrivita, unghiurile de cadere si clicurile de suspensie pentru amortizoare. Diferentele intre o setare de ploaie si asfalt cu aderenta puternica provin in special din convergenta puntii spate, din capacitatea de amortizare a suspensiei si caderile rotilor. Bine… intr-un nivel ridicat  de campionat incepi sa umbli si la grupul din cutie, la diferentiale, se urmaresc dezbaterile suspensiei pe calculator intervenind direct in parcul de service, se aleg frane diferite si asa mai departe. Inca nu este cazul la noi in campionat, si consider ca setarile standard venite de la Citroen Racing sunt impecabile.

Motorsportnews.ro : Care sunt activitatile pe care le efectuati inaintea , in timpul si in urma unui raliu asupra masinii ?

Mugurel Pirscoveanu : Inainte de raliu analizam un pic etapa precedenta si incercam sa remediem eventualele neajunsuri, desfacem cutia, suspensia, franele, etc. In general planurile de intretinere se fac in functie de numarul de km de speciale si sunt publice pe site-ul Citroen Racing, informatii pe care incercam sa le aplicam asa cum sunt ele recomandate. In timpul unui raliu, in functie de durata service-ului eu am trei feluri de interventii, care daca nu sunt probleme deosebite, se rezuma la spalat parbriz, inlocuire anvelope, verificari suspensie (eventualele desfaceri ale vreunui surub) si niveluri. Acesta este service-ul ideal, daca iti pregatesti cu temeinicie raliul de acasa.

Motorsportnews.ro : Ce va propuneti pentru acest an , ca si echipa de asistenta tehnica ?

Mugurel Pirscoveanu : Ne propunem sa terminam fiecare raliu fara nicio problema tehnica si sa fim cat mai relaxati in parcul de service 🙂

[nggallery id=27]