Avancronica Marelui Premiu al Australiei din punct de vedere al pneurilor

Dupa cele trei teste din pre-sezon, pe parcursul carora echipele au testat pentru prima data noile masini radical schimbate, sezonul 2014 de Formula 1 va debuta in Australia cu o gama complet noua de pneuri. Cu reguli substantial modificate din 2014, aceasta este cea de-a patra gama complet schimbata de pneuri Pirelli in tot atatia ani, subliniind astfel determinarea fara precedent acordata de compania italiana dezvoltarii tehnologice. Pirelli a nominalizat pentru primul weekend de cursa pneurile medium P Zero Alb si pe cele soft P Zero Galben, care se preteaza cel mai bine circuitului stradal de la Melbourne. La fel ca si restul pneurilor din gama 2014, pneurile medium si soft sunt usor mai dure si mai rezistente decat compozitiile echivalente de anul trecut, fara insa ca prin asta performantele sa fie in vreun fel compromise.

 Paul Hembery

Paul Hembery, directorul Pirelli Motorsport: Aceasta este cea mai radicala schimbare de regulament din era moderna a Formulei 1, astfel ca a trebuit sa creeam un set complet diferit de pneuri pentru noua specificatie dinamica oferita de masinile 2014, Testele din pre-sezon au demonstrat de altfel cat de mari sunt schimbarile pe care le aduc noile reguli pentru toti, dar noi am lucrat din greu pe parcursul anului trecut iar in iarna eram pregatiti cu un set complet nou de pneuri special concepute pentru aceasta noua generatie de masini, incluzand aici noi compoztii si constructii care reduc degradarea in timp ce mentin acelasi nivel al performantei. Drept rezultat, inca ne asteptam la doua, trei opriri la boxe la Melbourne, desi  vom putea face predictii mai exacte dupa ce vom vedea masinile in sesiunile de antrenamente. Prima cursa a sezonului este intotdeauna plina de neprevazut, dar asa se va intampla mai mult decat niciodata probabil pe intreaga durata a sezonului 2014.

 

Jean Alesi, comentator tehnic Pirelli: Mi-a placut intotdeauna Albert Park: pentru un pilot acesta are elemente din circuitul stradal de la Monaco si de asemenea ceva elemente din circuitele mai traditionale precum Barcelona. Dar anul acesta Melboune va fi si mai interesant. O data cu revenirea motoarelor turbo in Formula 1 incepe o transformare radicala atat in privinta tehnologiei cat si a stilului de pilotaj. Exista acum un cuplu mai mare in momentul acceleratiei si la iesirea din viraje, ceea ce inseamna ca pneurile vor trebui sa fie mult mai rezistente la patinare si la acceleratiile laterale. Pilotii vor trebui sa tina cont de toate acestea, precum si la faptul ca trebuie sa dozeze astfel acceleratia incat sa nu intre in derapaj.

 

Circuitul din punctul de vedere al pneurilor:

 

Melbourne, care a gazduit Marele Premiu al Australiei inca din 1996 este un circuit cu aderenta scazuta si in general destul de alunecos. Aceasta favorizeaza derapajul in gol al rotii, ceea ce duce la o mai profunda degradare a pneului.

 

Franarea este un alt element extrem de important la Melbourne. Exista un numar de zone de franare puternica unde fortele de decelerare ating 5G. Aceasta poate cauza blocarea rotilor si aparitia zonelor plate pe cauciuc, ceea ce va duce la dezechilibrarea masinii si la uzura neuniforma a pneurilor.

 Mercedes-Benz F1

Anul acesta, s-a introdus un nou sistem de franare fara o legatura directa (brake by wire), care ajusteaza presiunea de franare transmisa rotilor din spate pentru a compensa efectul noului sistem de recuperare a energiei. Aceste doua lucruri au un efect direct asupra pneurilor spate.

 

Exista noua zone de acceleratie plina pe circuitul de la Melboune, cand masinile incearca sa puna la sol intreaga putere (in jur de 760 CP).Aceasta cauzeaza adeseori patinari ale rotilor si in consecinta genereaza degradare.

 

Forta de apasare aerodinamica a fost redusa anul acesta, ceea ce are un efect direct asupra pneurilor. Derapajul lateral prelungit poate duce la o uzura neuniforma si la granularea pneului (graining) – desi de la ceea ce s-a putut vedea in testele din pre-sezon, aceasta granulare s-a redus iar fenomentul de blistering (ruperea unor bucati din banda de rulare) a disparut, in ciuda pierderilor de forta de apasare.

 

Pneul stanga-spate este cel mai solicitat la Melbourne, cu 10 viraje de dreapta si sase de stanga. Fortele longitudinale care apasa asupra pneurilor sunt semnificativ mai mari decat fortele laterale.

 

Anul trecut Kimi Raikkonen a castigat cursa pornind de pe pozitia a 7-a a grilei si folosind o strategie cu doua opriri: a plecat pe supersoft si a schimbat de doua ori pe medii. Strategia a fost decisiva pentru victoria sa si prin faptul ca reusit ca la fiecare oprire sa obtina un timp de top sase.