Formula 1: Inapoi în Europa

După 4 curse desfăşurate în cele mai îndepărtate colţuri ale lumii, marele circ se întoarce acasă, în Europa. Drumul de la ultima cursă din China nu a fost lipsit de emoţii, cauzate în primul rînd de celebrul nor de cenuşă vulcanică islandez, care a perturbat transportul maşinilor si echipamentelor celor 12 echipe. Noroc că a fost timp suficient, din cele 3 săptămîni prima fiind ocupată doar cu logistica.

Marele Premiu al Spaniei este încă din 2007 începutul obişnuit al sezonului european şi prima cursă înaintea căreia toate maşinile s-au întors la fabricile lor pentru actualizări majore, modificări care nu au putut fi aplicate în turneul din deplasare de pînă acum. Circuitul din Catalunya e prezent în calendar din 1991, fiind foarte cunoscut în rândul fanilor şi echipelor din cauză că e folosit atît pentru teste cît şi pentru curse. Singura surpriză o poate constitui vremea, deoarece zona Barcelonei a fost acoperită de o ploaie constantă în ultimul week-end şi la începutul săptămînii acesteia, continuând până la sosirea majorităţii echipelor din Formula 1, miercuri dimineaţa. Totuşi, in ultimii ani, cursa s-a desfăşurat numai pe pistă uscată, deşi multă lume si-ar dori să plouă, ceea ce ar garanta spectacolul, aşa cum am văzut deja în acest debut de campionat.

Cursa de anul acesta va fi a 20-a pe circuitul de la Barcelona, şi va avea la start cel mai mare număr de piloţi spanioli: Fernando Alonso, Pedro de la Rosa şi Jaime Alguersuari.

Odată cu Marele Premiu al Spaniei va interveni şi o schimbare de regulament tehnic: au fost interzise oglinzile amplasate pe “pontoanele” laterale, folosite de mai multe echipe (Red Bull, Williams şi altele) din motive de siguranţă – vizibilitate proastă – ele trebuind să fie amplasate pe lateralele cockpit-ului, mai aproape de pilot, unde nu vor mai fi afectate la fel de mult de vibraţii. Această masură ar putea afecta aerodinamica monoposturilor, care foloseau în acest sens oglinzile retrovizoare.

Aşa cum am mai spus, majoritatea echipelor vor veni cu maşinile mult îmbunătăţite la Barcelona. Cea mai importantă modificare o va avea monopostul Mercedes Grand Prix, care va avea un ampatament mărit pentru o mai bună repartiţie a maselor şi combaterea sub-virarii şi uzurii inegale a pneurilor. Această schimbare a fost determinată în primul rînd de randamentul sub aşteptări al multiplului campion Michael Schumacher, revenit dupa o pauză de 3 ani şi care a întîmpinat dificultăţi de adaptare cu bolizii acestui sezon, mult diferiţi de ce pilota el spre victorii.

După mai multe probleme apărute în primele curse, Ferrari a primit aprobarea să modifice motoarele, în vederea îmbunătăţirii fiabilităţii. Italienii vor veni foarte probabil şi cu versiunea lor la F-Duct-ul lui McLaren, sistemul de dirijare a fluxului de aer către eleronul spate care măreşte viteza pe liniile drepte.

O altă echipă care va aduce o modificare importantă este Virgin, care s-a făcut de rîs cu rezervorul insuficient şi urmează să remedieze problema, dar o va face doar parţial: doar o maşină, cea a lui Timo Glock, va avea rezervorul mărit pentru cursa de la Barcelona.

HRT (Hispania Racing) vor avea un nou pilot de rezervă, care va merge vineri în şedinţele de antrenamente libere. Austriacul Christian Klien, un pilot cu experienţă în cursele de Grand Prix, va deţine acest rol şi va încerca să pună mai bine la punct maşina “codaşă” decît cei doi debutanţi care o pilotează în curse.

Red Bull şi McLaren vor veni şi ei cu monoposturi îmbunătăţite, spre deosebire de Renault, care au declarat că nu vor aduce schimbări majore la Barcelona. De asemenea echipa Lotus se laudă cu un pachet mult ameliorat, vorbindu-se chiar de un cîştig de o secundă pe tur.

In această pauză de trei saptamini a mai avut loc o întîlnire între reprezentanţii echipelor (FOTA) care au discutat despre viitorul Formulei 1, pe mai multe subiecte: în primul rînd reintroducerea sistemului de recuperare a energiei cinetice KERS, care se doreşte a fi implementat obligatoriu încă din sezonul următor, şi pe care s-au şi arătat dornici să-l ofere McLaren, Renault şi Williams, apoi despre viitorul furnizor de pneuri, care este încă o necunoscută, Bridgestone anunţînd că va renunta de la anul. O altă discuţie s-a referit la introducerea, din 2013 – an în care se va modifica dramatic regulamentul tehnic – a unui motor “universal”, o soluţie unică pentru majoritatea disciplinelor sancţionate de FIA, vorbindu-se de un 4 cilindri de 1,5 sau 1,6 litri supraalimentat cu turbocompresor, care va fi folosit şi în F1, şi în WTCC, şi în WRC.

La sfîrşitul lunii aprilie s-a inaugurat “noul” circuit de la Silverstone, la care s-au adus modificări importante, lăudate de unii piloţi, dar primite cu scepticism de alţii.

Alte cîteva subiecte au fost dezbătute de presa de specialitate în acest interval: se vorbeşte de un precontract al lui Robert Kubica cu Ferrari, despre conflictul mocnit în cadrul Scuderiei italiene între Alonso si Massa, alimentat şi de depăşirea la intimidare a spaniolului în China, dar şi despre insuccesul de pîna acum al comeback-ului lui Michael Schumacher.

Dar să abandonăm politica şi să lăsăm motoarele să vorbească. Nu ne aşteptăm la o cursa foarte spectaculoasă la Barcelona, mai ales daca pista va fi uscată. Dar Formula 1 nu e neaparat o bătălie roată la roată, iar spectacolul e dat şi de “războiul tehnologic” la cel mai înalt nivel care face din această disciplină apogeul motorsportului. Rămîne de văzut cine a făcut cel mai mare pas înainte la şfîrsitul acestei săptămîni.

Iată care este programul weekendului (ora României):

Vineri, antrenamente libere: 11:00 – 12:30 si 15:00 – 16:30

Sîmbătă: antrenamente libere: 12:00 – 13:00

calificari: 15:00 – 16:00

Duminică la ora 15:00 startul în cursă.