Formula 1, runda 8: Canada

În acest weekend se va desfăşura a 8-a etapă din Campionatul Mondial de Formula 1, pe insula Notre-Dame din Montreal, in Canada. Se revine astfel după un an de pauză pe continentul nord-american, într-un oraş superb, cu o atmosferă excelentă. Cursa se desfaşoară pe străzi obişnuite, asemănător celei din Australia, nici unul nefiind circuit permanent.

Din punct de vedere tehnic, circuitul Gilles Villeneuve din Montreal, care va găzdui în acest weekend Marele Premiu al Canadei, este unul dintre cele mai neobişnuite circuite de Formula 1 din calendar. Cu un amestec de linii drepte lungi şi şicane de viteză mică, mărginite de ziduri de beton, este o combinaţie între Monaco şi Monza, şi de aceea prezintă unele provocări unice pentru setarea maşinii.
În ceea ce priveşte aerodinamica, la Montreal maşinile rulează cu cel mai mic nivel de apăsare aerodinamică folosit pînă acum în acest an. Doar la Monza se va rula cu down-force mai mic, prin urmare se vor folosi aripi deportante diferite, neutilizate pînă acum, ca să asigure o viteză mare în linie dreaptă. Deoarece aceste linii drepte lungi sînt urmate de şicane lente şi ace de păr, frînele vor fi suprasolicitate în acest weekend. Montreal este de departe cel mai dificil circuit pentru frîne, cu 16 la sută din tur petrecut pe frînare, comparativ cu 12 la sută la Monza. Există patru puncte în care conducătorii auto frînează de la peste 300 kilometri pe oră pînă la aproximativ 120 kilometri pe oră, care eliberează niveluri enorme de energie prin sistemul de frînare. Şi pentru că un tur este relativ scurt, aceasta se întîmplă de 70 de ori în timpul cursei.
Cu maşinile alimentate pînă la refuz, solicitarea frînelor va fi şi mai dură decît în anii precedenţi, cu aproximativ 10 la sută mai mult, conform specialiştilor.
Apăsarea aerodinamică redusă nu ajută nici ea, punând o sarcină chiar mai mare pe sistemul de frînare. Discurile vor ajunge la temperaturi foarte ridicate pentru mai mult timp decît de obicei la Montreal, de aceea se monitorizează foarte atent atît uzura cît şi temperatura frînelor, deoarece piloţii nu pot simţi asta din maşină.
Set-up-ul ideal la Montreal cere de asemenea o bună tracţiune la iesirea din viraje şi o suspensie care absoarbe bine denivelările. Accentul este pus pe încercarea de a menţine roţile în contact cu solul peste denivelări, prin folosirea unei suspensii mai “soft”, care oferă şi o mai bună aderenţă mecanică în şicane, unde este important să fii agresiv, deoarece se poate cîstiga timp. Uzura pneurilor spate va fi şi ea critică, fiindca e decisivă pentru tracţiunea la ieşirea din virajele lente. De aceea se face un compromis prin reducerea vitezei de trecere prin viraje în favoarea ieşirii mai eficiente.
Încrederea si experienţa pilotului sînt de asemenea foarte importante la Montreal, el trebuind sa treacă extrem de aproape de zidurile de protecţie în căutarea ultimelor fracţiuni de secundă, aproape ca la Monaco. De exemplu, în virajul 4, dacă treci la cîţiva milimetri de zid poţi cîştiga două zecimi pe tur decît dacă treci la jumătate de metru!

Anul acesta, McLaren vin ca favoriţi la Montreal, deoarece au maşina care pare cel mai bine adaptată la circuit, cu porţiunile de mare viteză unde sistemul lor F-duct este un mare avantaj. Bătălia se va da între ei şi Red Bull, monopostul acestora fiind în continuare cel mai dezvoltat din punct de vedere aerodinamic. În urma acestora vor fi probabil Ferrari, Mercedes şi Renault, iar surprizele pot apărea şi de mai jos: Force India poate face o figură frumoasă, iar Sauber foloseşte o variantă proprie de F-duct, asemănător lui McLaren.

Prognoza meteo include şi o instabilitate atmosferică, aşa că ploaia s-ar putea să-şi facă apariţia, deşi temperaturile se anunţă ridicate. Cu atît mai bine pentru spectacol, zicem noi.

În orice caz, cursa din Canada a fost rareori plictisitoare, indiferent de vreme, iar apariţia safety-car-ului pe pistă e aproape o certitudine, din cauza apropierii zidurilor. Aşa că ne vom aşeza optimişti în faţa televizorului (ce păcat ca nu se transmite HD…) şi vom vedea o cursă frumoasă.

Programul weekend-ului (ora României):

Vineri, antrenamente libere: 17:00 – 18:30 si 21:00 – 22:30

Sîmbătă: antrenamente libere: 17:00 – 18:00

calificari: 20:00 – 21:00

Duminică la ora 19:00 startul cursei.