Franele monoposturilor- o problema in sezonul 2010?


Dupa interzicerea alimentarii in timpul cursei in sezonul 2010 din F1, una dintre problemele principale reprezinta asigurarea unei franari optime, precum si rezistenta discurilor de frana. Un rezervor plin cantareste la un monopost de F1 aproximativ 150 de kg si are nevoie de o energie aditionala pentru a opri bolizii din Marele Circ.

Totusi se pare ca dupa Marele Premiu din Bahrain, Renault este una din echipele care a fost foarte multumita de solutiile tehnice adoptate. Inginerul sef, Alan Permane, a declarat ca franele la monopostul R30 au prezentat mai putina uzura decat cele precedente de pe R29.”Echipa noastra a realizat solutii tehnice foarte bune in cazul franelor” a afirmat Permane.

Realizarea unei franari eficiente se realizeaza in mare parte neschimbarii regulamentului in cazul discurilor de frana si permit o grosime maxima de 28 de mm.

Un program de dezvoltare a imbunatatit considerabil longevitatea discurilor, dar racirea placutelor de frana pe tot parcursul unui Mare Premiu reprezinta o problema.

Directorul de performanta al Renault, Nick Chester explica: “am facut multe teste de simulare pentru a intelege mai bine fortele suplimentare ce actioneaza asupra sistemului de franare.Acest test ne-a aratat ca franele folosesc cu 10% mai multa energie in sezonul 2010 decat in 2009. Astfel am realizat ce sistem de racire trebuie sa dezvoltam pentru a mentine monopostul in parametrii optimi.”

Controlul temperaturii discurilor de frana este secretul opririi monopostului in conditii optime si de durata pentru ca uzura este determinata de temperatura. Uzura incepe sa creasca la peste 600 de grade, astfel incat conductele sistemului de franare trebuie sa mentina temperatura intre 500-600 de grade celsius, pe tot parcursul unei curse.

“Rolul conductelor sistemului de franare este si mai important anul acesta” a afirmat Chester. “Design-ul nostru este realizat in mare parte cu ajutorul CFD (Computational Fluid Dynamics) si anul acesta noul monopost este mult mai bine ventilat. Nu conteaza doar spatiul marit de ventilare ci si traseul pe unde patrunde aerul , cat timp sta in sistem si pe unde va iesi, acest lucru determinand cat de eficient este sistemul de racire. Rezultatul pozitiv din Bahrain ne da incredere ca suntem pregatiti pentru sezonul 2010” a explicat Chester.

La fel ca orice alta componenta a monopostului, sistemul de franare ramane constant supus presiunii, acesta find o componenta importanta in realizarea unui monopost aerodinamic.

Comentarii

comentarii