Politică şi incertitudini în Bahrein

 

In acest weekend ar trebui să se desfăşoare Marele Premiu al Bahrein-ului, a patra etapă din Campionatul Mondial de Formula 1. Spun “ar trebui” pentru că planează destule incertitudini asupra cursei, din cauza protestelor care se desfăşoară de mai mult de un an în această ţară. Anul trecut acest eveniment nu a mai avut loc din acest motiv, dar în acest sezon, FIA şi Bernie Ecclestone (nu neapărat în această ordine) au stabilit că totul e în regulă şi cursa se va desfăşura.

 

Problema e că nu e chiar totul în regulă. Protestele contra conducerii au loc în fiecare zi şi în multe locuri din ţară. Represaliile poliţiei devin de multe ori violente, accentuînd conflictul. Manifestaţiile sînt în general paşnice, dar uneori devin violente, iar cursa de Formula 1 a oferit un prilej bun pentru a mediatiza acest conflict, altfel mai puţin scos în evidenţă în presă. Protestatarii insistă că nu urmaresc să facă rău participanţilor la Grand Prix, dar manifestează împotriva desfăşurarii acestuia.

 

Din păcate, personalul din F1 sosit în Bahrein poate fi expus unor situaţii periculoase, aşa cum s-a întîmplat deja miercuri seara, cînd patru angajaţi ai Force India au avut ghinionul să se gasească lîngă explozia unui cocktail Molotov, în drumul dinspre circuit spre hotel. Din fericire n-au păţit nimic, dar asta e o dovadă că securitatea deplină nu poate fi asigurată pentru un eveniment de asemenea anvergură.

 

Nu cunosc prea multe despre situaţia politică din Bahrein, şi nici nu este aici locul de dezbateri de acest fel. Stim cu toţii însă că mulţi bani din Formula 1 provin din state care nu sînt tocmai campioane în respectarea drepturilor omului, multe din Orientul Mijlociu. FIA şi organizatorii sînt puşi într-o situaţie ingrată în acest caz, şi din păcate piloţii, tehnicienii şi spectatorii sînt prinşi la mijloc în acest joc care poate deveni foarte periculos.

 

 

 

Date despre circuit:

Traseul de la Sakhir este situat, desigur, în mijlocul deşertului. Nisipul ajunge frecvent pe pistă afectînd aderenţa. Pirelli a nominalizat pentru această cursă pneurile de compoziţie medie (alb) şi pe cele soft (galben), aceeasi combinaţie utilizată în Australia şi China.

 

In 2012, circuitul revine la forma originală a pistei cu o lungime de 5.412 km, renunţîndu-se la bucla extinsă folosită în 2010, ultima oară cînd s-a desfăşurat o etapă aici. Cele 15 viraje şi lăţimea variabilă a pistei oferă multiple posibilităţi de depăşire. Tracţiunea şi frînarea sînt însă marile provocări ale acestui circuit, maşinile ajungînd de la 315 km/h la 65 km/h în doar 130 metri şi trei secunde pentru virajul unu. Acest fapt generează asupra anvelopelor forţe echivalente cu 5G. Pista este şi foarte murdară din cauza nisipului din zonă, în special la începutul weekendului, astfel că este foarte important pentru piloţi să pastreze linia ideală, în special pe zona foarte rapidă, dar virajată, cuprinsă între virajele 4 şi 7.

3 thoughts on “Politică şi incertitudini în Bahrein”

Comments are closed.