Valencia!

Cursa de la Valencia seamănă cu cea de la Monte Carlo. Amîndouă se desfăşoară pe străzi publice, într-un port. Dar aici se opresc asemănările. In timp ce la Monaco e glamour, cazinouri şi hoteluri de lux, la Valencia cei mai vizibili sînt pereţii care mărginesc circuitul. Spectatorii au fost mereu puţini, cursele în general plicticoase. Asta nu înseamnă însă că Valencia nu este un oraş superb!

Anul acesta s-ar putea schimba ceva în bine, aşa cum am văzut că era să se întîmple şi la Barcelona. Acolo unde nu se putea depăşi deloc s-au mai văzut cîteva manevre reuşite, aşa că şi în acest weekend, ceva mai la sud, s-ar putea să fie mai bine ca în anii trecuţi. In primul rînd din cauza pneurilor, principalul factor care a condimentat acest sezon. Apoi, deoarece vom avea două zone în care poate fi acţionat DRS, ca şi la Montreal. Cu toate că face depăşirile un pic cam uşoare si “artificiale”, eleronul spate mobil adaugă un pic de acţiune, trebuie să recunoaştem.

 

Noutatea cea mai importantă înaintea Marelui Premiu al Europei (titulatura oficială a acestei curse de la Valencia) este interdicţia modificării mapării motoarelor între calificări şi cursă. Ce înseamnă asta, pe româneşte? Se bănuieşte că unele din echipe (a se citi Red Bull) folosesc un engine map foarte agresiv în calificări, de unde şi diferenţa enormă faţă de adversari, înlocuit apoi înainte de cursă cu o mapare mai conservatoare, pentru fiabilitate. McLaren de exemplu a fost mereu foarte aproape de Red Bull în curse, spre deosebire de calificări, unde Red Bull “au aripi”.

 

În sfîrşit, important e să nu mai cîştige Vettel, nu-i asa?

 

Această nouă modificare de regulament tehnic vine imediat după anunţul care interzice folosirea evacuării care “suflă” prin difuzor atunci cînd nu este apăsată acceleraţia, interdicţie care va fi în vigoare începînd cu Marele Premiu al Marii Britanii de la Silverstone, de pe 10 iulie. Multă lume se aşteaptă ca această schimbare de regulament să dea peste cap ierarhiile, cei mai optimişti fiind Ferrari, dar sînt destui care nu privesc cu ochi buni intervenţiile FIA în mijlocul sezonului, care par orientate doar spre încetinirea celor de la Red Bull, care au cam scăpat în cîştigători.

 

O altă ştire extrem de importantă este amînarea trecerii la noile motoare pentru 2014, convenită de conducătorii echipelor din Formula 1. Si mai semnificativ, se are în vedere introducerea de motoare de 1.6 litri turbo, dar în configuraţie V6, ceea ce pare compromisul optim pentru a păstra exclusivitatea Formulei 1, în condiţiile unei eficienţe energetice atît de trîmbiţată în ultima vreme.

 

Programul weekend-ului este următorul (ora României):

Vineri, 24 iunie – antrenamente libere 11.00-12:30 şi  15:00-16:30;

Sîmbătă, 25 iunie – antrenamente libere 12:00-13:00 şi calificări de la ora 15:00;

Duminică, 26 iunie – startul cursei de la ora 15:00.