Cel mai emblematic automobil de concurs al perioadei anilor ’70 este indubitabil Lancia Stratos, acest automobil senzational care uimea privirile pasionatilor prin glisadele spectaculoase si mangaia fin auzul prin senzationalul zgomot produs de motorul Ferrari V6 de pe Ferrari Dino. Modelul Stratos a fost desenat de seful de design de la Bertone, Marcello Gandini si se baza pe modelul Lancia Fulvia HF.
Modelul si-a facut prima data aparitia in 1970 la Turin Motor Show, iar in 1971 s-a lansat Stratos HF care a beneficiat de o prezenta exotica prin culoarea rosu fluorescent cu care a fost vopsita. Acest model a fost proiectat exclusiv pentru motorsport si in special raliuri prin consolele fata si spate foarte scurte si parbrizul cu montanti foarte subtiri care oferea o vizibilitate foarte buna.
Motorul era un V6 la 65 grade, cu o cilindree de 2418 cmc si dezvolta aproximativ 190 CP si o greutate de numai 980 kg. In versiunea de curse motorul a fost modificat pentru a dezvolta 280 CP aspirat, iar prin adaugarea unui turbocompresor KKK a ajuns sa dezvolte 560 CP, dar nu au fost niciodata la fel de fiabile ca surorile aspirate.
Modelul a avut parte de o dezvoltare asidua in 1972 si 1973 prin inscrierea ei la grupa 5 unde puteau fi testate orice prototipuri. Debutul in raliuri s-a facut in 1974, moment in care a inceput sa scrie istorie in campionatul mondial al constructorilor.
Inca de la debut Lancia Stratos a ingenuncheat concurenta prin cele 3 titluri consecutive la constructori in 1974, 1975 si 1976 in mainile lui Sandro Munari si a lui Bjorn Waldegard. Din pacate istoria modelului Stratos ca model de uzina se incheie prin decizia grupului Fiat de a nu mai promova modelul Stratos, fiind preferat in schimb Fiat 131 Abarth. Dar, Lancia Stratos nu isi spusese ultimul cuvant, astfel a mai avut cateva aparitii sporadice prin echipe private, iar atunci cand a beneficiat si de un pilot bun a reusit performante remarcabile. Astfel, ultimul cuvant al modelului Stratos in WRC s-a consemnat in 1981 cand, Bernard Darniche a castigat Turul Corsicii.
Ulterior au fost dezvoltate cateva versiuni foarte puternice pentru cursele pe circuit pentru a face fata Porsche 935. In 1976 Frank Wurz, tatal pilotului de Formula 1 Alexander Wurz participa la Campionatul de Rallycross recent infiintat sub egida FIA, unde se impune. In 1977 modelul Stratos al lui Wurz a fost echipat cu alt vibrochen produs de Mike Parkes menit a creste capacitatea cilindrica la 3000 cmc.
In 1978, Andy Bentza, proprietarul masinii lui Wurz, decide sa-si vanda modelul Stratos personal, versiunea cu motor de 2.4 litri, compatriotului sau Renee Vontsina care castiga divizia GT din cadrul ERC. Singura Lancia Stratos cu motor de 3 litri care exista este proprietatea lui Andy Bentza care a mai participat la curse cu ea pana la mijlocul anilor 80, iar apoi a urmat o revizie totala, masina fiind perfect functional in regim de curse in orice moment al zilelor noastre.
Cel mai mare proprietar de modele Stratos, detinand nu mai putin de 11, este designerul Chris Hrabalek, incluzand celebrul model de la Salonul de la Turin si versiunea care a participat la Safari in 1977.
In 2005, la Salonul de la Geneva, o binecunoscuta firma britanica, Fenomenon, a prezentat o viziune ultramoderna a senzationalului automobil de raliuri, LANCIA STRATOS.
httpv://www.youtube.com/watch?v=or8hDNZm26Y