Test Citroen C1 Restyle – The Energizer

Citroen C1 este cel mai mic automobil produs de marca celor doua chevroane . Acesta se afla in productie din 2005 si se fabrica in Cehia, la Kolin, intr-o uzina care s-a format ca urmare a contractului de colaborare dintre PSA Peugeot Citroen si Toyota Motor Corporation denumit TPCA Cehia ( Toyota Peugeot Citroen Automobile ) .Produsul acestei colaborari este reprezentat de tripleta Citroen C1, Peugeot 107 si Toyota Aygo .

Micutul C1 a fost supus unui facelift in ianuarie 2009 concomitent cu celelalte doua produse ale uzinei TPCA , facelift ce a constat in modificarea barii fata , noi tapiterii si finisaje la interior si un nou design al display-ului aflat pe consola centrala.

In perioada sarbatorilor pascale, prin intermediul Citroen Romania, am avut ocazia sa testam un Citroen C1 Restyle , 1.o i , 68 cp . Nivelul de dotare al acestei masini este SX, denumire specifica Citroen ce include : airbaguri frontale, ABS+EBD, geamuri fata electrice, inchidere centralizata, volan reglabil pe inaltime,  radio cd cu doua incinte, turometru si aer conditionat manual . Pretul masinii testate este de 7.645 euro ( inclusiv TVA ) dar prin programul de reinnoire si alte promotii poate scadea considerabil. ( Vezi : Fisa tehnica C1 )

Dupa ce am parcurs peste 400km, si indicatorul de benzina refuza parca sa scada, am gasit rapid titlul articolului: Citroen C1 – The Energizer.  C1 este exact ca iepurasul din reclama de la Duracell, merge, alearga in continuu si energia (benzina) parca nu se mai termina.

Designul exterior al micutului C1 este elementul care il diferentiaza cel mai bine de concurentii sai directi . Partea sa frontala este foarte expresiva si odata cu restilizarea din 2009 si-a amplificat aceasta senzatie prin conturul rotunjit al barii si prin inserarea unor elemente cromate de-a lungul grilei radiatorului.  In partea din spate se remarca luneta de mari dimensiuni care se substituie hayon-ului si cele doua stopuri pe fundal negru .

Interiorul este in acelasi timp prietenos si  spartan, cele mai multe elemente ornamentale fiind evident concepute pentru generatia tanara. Finisajele poarta amprenta bugetului pe care modelul a trebuit sa-l respecte, astfel ca unele butoane, finisajele de plastic, fetele de usi (cu o suprafata mult mai mica decat cea a usii in sine) sunt in deplina concordanta cu pretul acestei masini. Spatiul este suficient pentru o persoana care va folosi masina pentru a merge la scoala sau la serviciu impreuna cu sotia, oprind pe drum pentru a face cateva cumparaturi sau sa-si ia copilul de la gradinita.

Surprinzator torpedoul nu are capac , dar din cate stim se poate cumpara ca accesoriu. In schimb , vei regasi nu mai putin de 12 spatii de depozitare, amplasate in jurul bordului, consolei centrale si pe usi.

Sistemul audio este unul corect si se compune din radio cd si doua boxe . Meniul acestuia este unul foarte intuitiv insa calitatea sunetului nu prea ne-a multumit .

Ceea ce ne-a impresionat cel mai mult a fost motorul. Acesta este castigatorul clasei  “ minus 1 litru “ in cadrul “International Engine of the Year” in anii 2007,2008 si 2009 . Micutul motor este format din “doar” 3 cilindrii , este confectionat din aluminiu, cantareste numai 69 kg ( greutatea medie a unui adult) si dispune de 4 valve pentru fiecare cilindru . Motorul dispune de sistemul VVT-I (Variable Valve Timing – intelligence) si foloseste o tehnologie cumputerizata avansata pentru a varia admisia aerului in functie de conditiile de drum si gradul de solicitare al motorului.

VVT-i aduce avantaje substantiale in 3 directii principale: permite performante sportive, reduce consumul de carburant, si, ca o completare, arderile mai bune la temperaturi mai inalte asigura mai putine emisii de noxe.

Durata testului nostru a fost de aproximativ 450 km si la sfarsit indicatorul de benzina ne arata ca mai avem disponibil jumatate de rezervor , capacitatea acestuia fiind de 35 l. 100 de km au fost facuti exclusiv in oras iar restul extraurban . Masina neavand calculator de bord care sa indice consumul am ramas impresionati totusi de cantitatea de benzina ramasa . Datele tehnice oficiale despre consum spun ca acesta este de : mixt 4.5,urban 5,5 si extraurban 3,9 . Cred ca este printre singurele masini la care consumul coincide cu cifrele oficiale , probabil in cazul nostru consumul real fiind chiar mai mic decat cel declarat .

Prestigioasa publicatie germana “Der Spiegel” a publicat un articol in care au prezentat Citroen C1 ca fiind masina cu cel mai redus consum dintre motoarele pe benzina ( dupa hybridul Toyota Prius) chiar si dintre motoarele diesel ( cel mai redus fiind inregistrat de Smart For Two) .

Consumul redus pentru acest motor pe benzina se datoreaza si cutiei de viteze manuale cu cinci rapoarte . Cursa levierului este una destul de mica si precisa , lucru benefic mersului in oras. Daca va astepati la o usoara urma de sportivitate de la micutul C1 , luati-va gandul de la asa ceva. Treptele de viteza sunt etajate lung , mai ales primele 2 . A treia si a patra sunt ceva mai scurte si utile la depasirile din afara orasului . In treapta intai poti atinge lejer 50 km/h iar cu a doua poti merge pana aproape de 90 km/h . Atat consumul redus cat si reprizele multumitoare pentru un motor in 3 cilindrii si 68 cp se datoreaza si greutatii scazute de 875 kg.

Manevrabilitatea si stabilitatea modelului testat ne-au lasat o impresie buna .La viteze mici, in oras, acestea sunt foarte bune gratie ampatamentului si ecartamentului redus. In afara orasului , daca veti rula la viteze mari ( peste 130 km/h) vantul lateral va va creea ceva emotii , masina necesitand cateva corectii din volan. Acest lucru se intampla la fel la toate masinile de dimensiuni mici . O influenta pozitiva o are sistemul CSC (Cornering Stability Control) , sistem ce mentine masina pe o trasa corecta in cazul franarilor puternice in curba . Dotarea standard include ABS si EBD (electronic brakeforce distribution ) . Distributia electronica a fortei de franare asista ABS-ul. De exemplu, la autovehiculele cu tractiune fata, partea din fata este mai grea decat partea din spate, astfel incat in cazul actionarii franelor, centrul de greutate al autovehiculului se deplaseaza spre fata. Prin aceasta aderenta la rotile spate scade simtitor si rotile tind sa se blocheze. ABS-ul lucreaza in sensul antiblocarii rotilor spate, iar EBD-ul redistribuie forta de franare, pentru eficienta maxima. Totusi ar fi bine sa nu conduceti C1 la limitele aderentei , deoarece nu acesta este scopul pentru care a fost creat . Rotile pe care le poate primi din fabrica masina sunt de doar 4.5×14 inchi fie ele din otel sau aliaj .

Gasirea unui loc de parcare cat si manevra in sine se poate face cu foarte mare usurinta chiar si de un posesor de permis de o zi – dimensiunea redusa, manevrabilitatea si vizibilatea fiind foarte bune in cazul acestor manevre.

O problema ipotetica a celor care si-ar dori sa cumpere o astfel de masina ar fi : Cat de sigura este in caz de accident, datorita dimensiunilor reduse ? Raspunsul cel mai abilitat este oferit de cei de la Euro NCAP . Acestia nu au considerat necesar sa testeze intreaga tripleta , multumindu-se doar cu testele asupra lui Citroen C1 . Acesta  a obtinut 4 stele din 5 posibile, oferind o siguranta buna ocupantilor adulti , chiar si copiilor , masina dispunand de sistemul de prindere ISOFIX pentru bancheta din spate dar si de airbagul dezactivabil pe partea pasagerului.

Confortul este unul mediu influentat de cursa relativ scurta a amortizoarelor dar si de scaune. Acestea din urma au trebuit sa fie concepute cat mai subtiri pentru a crea spatiu la interior. Un lucru bun il reprezinta sezutul si spatarul moale al scaunelor insa sustinerea laterala este aproape inexistenta . Atata timp cat suprafata de rulare este una buna la fel va fi si confortul. Orice groapa sau obstacol pe care le vei intalni pe drum vor fi resimtite la interior relativ bine, oricum nu mai rau ca in cazul altor masini  . Pe bancheta din spate , doua persoane vor sta lejer , chiar si o a treia , daca toate sunt de o constitutie medie insa noi nu recomandam “inghesuirea “ pe distante mari .

Concluzia finala este influentata in mare parte de motivele pentru care merita sa cumperi o asemenea masina . Costul redus de achizitionare si intretinere , usurinta cu care se conduce, consumul redus ( care face ca motorul diesel sa-l scoti din orice calcul) , lista de dotari mai mult decat suficienta pentru o masina de oras te vor face sa uiti de micile imperfectiuni de la interior sau de calitatea materialelor . Din tripleta Citroen C1-Peugeot 107 si Toyota Aygo , masina testata de noi arata cel mai bine .Pe zi ce trece cu totii cred ca am devenit mai constienti ca nu ai nevoie de mai mult pentru traficul minunat in care ne deplasam in orase. Recomandarea noastra ar fi sa alegeti acest motor deoarece dieselul disponibil chiar nu poate avea un consum cu mult mai redus si nici nu veti fi nevoiti sa suportati niste zgomote si vibratii , care nu plac nimanui.

[nggallery id=8]

One thought on “Test Citroen C1 Restyle – The Energizer”

  1. Un comentariu pertinent cu care sint de acord.E o masina ok pentru ce se vrea a fi si personal cand o vad pe strazi imi starneste zambetul,ceea ce e bine.Mi se pare o buburuza excelenta pe care i-as recomanda-o unei femei tinere care vrea sa isi completeze nota chic.Nu este o masina atent studiata personal intrucat am alt target de preferinte,insa bara fatza consider ca nu este foarte reusita,cred totusi ca imi place mai mult cea a modelului precedent.La capitoul interior daca as face abstractie de pretul masinii nu mi-ar placea,ideea de interior de usa"de tabla" imi da senzatia de rece,de nesiguranta…insa sa nu uitam cat costa si totul e ok.Ca si concluzie,thumbs up pentru C1.

Comments are closed.